معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که از یک درصد بودجه تحقیقات سال ۹۶ تا کنون فقط ۱۱ درصد آن تخصیص یافته است، گفت: معمولاً دولت‌ها وقتی از لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوند از بودجه تحقیقات کم می‌کنند.

افزایش ۵ تا ۶ درصدی بودجه پژوهشی وزارت بهداشت در سال ۹۷

قدس آنلاین- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که از یک درصد بودجه تحقیقات سال ۹۶ تا کنون فقط ۱۱ درصد آن تخصیص یافته است، گفت: معمولاً دولت‌ها وقتی از لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوند از بودجه تحقیقات کم می‌کنند.

دکتر رضا ملک زاده در نشست رسانه‌ای دیروز خود در پاسخ به قدس با اعلام این مطلب افزود: البته در سال‌های گذشته بودجه‌های تحقیقاتی در سطح مناسبی تخصیص پیدا کرد به طوری که در سال ۹۵ هفتاد و پنج درصد بودجه محقق شد و به همین دلیل در پژوهش جهش خوبی را تجربه کرده‌ایم.

وی در همین زمینه از افزایش ۵ تا ۶ درصدی بودجه پژوهشی وزارت بهداشت در سال ۹۷ خبر داد و گفت: با این وجود بودجه تحقیقاتی ما خیلی کم است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس درباره فعالیت کمیته‌های اخلاق در حوزه پژوهش هم گفت: برای نظارت در این زمینه علاوه بر ایجاد ۱۴۳ کمیته اخلاق در دانشگاه‌ها علوم پزشکی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی را راه اندازی کرده‌ایم.

وی رونمایی رسمی از ۱۲ سامانه اطلاعاتی در روز گذشته را در چارچوب نظام یاد شده خواند گفت: مثلاً با راه اندازی سامانه مجلات نامعتبر و جعلی نام دو هزار مجله که بدون داوری علمی چاپ و انتشار و فقط با انگیزه سودجویی منتشر می‌شود در این پایگاه آمده است تا محققان و اعضای هیات علمی آشنایی لازم را پیدا کنند و از همکاری با این مجلات خودداری کنند.

وی در ادامه و در پاسخ به قدس درباره نحوه تخصیص بوده به مراکز تحقیقاتی گفت: تخصیص بودجه بر اساس رتبه بندی است. علاوه بر این عملکرد مراکز پژوهشی و حتی محققین نیز مورد لحاظ قرار می‌گیرد. با این وجود مهمترین عاملی که سبب می‌شود تا بودجه‌ها در مسیر درست صرف شود ارائه آن‌ها به محققانی است که سابقه پژوهش‌های مبت را دارند. ضمن این که بودجه به صورت جند مرحله‌ای پرداخت می‌شود.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: اگرچه ایده زیاد است اما معمولاً در دنیا ۱۰ درصد بودجه‌های پژوهشی منتج به فناوری و ثروت می‌شوند که این موضوع تقریبا در ایران هم صدق می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.