قیمت جوجه متاثر از قیمت گوشت و مرغ است به عنوان مثال مرغدار فرض را بر این می گیرد که در شب عید تقاضا بالاست لذا باید ۴۵ روز زودتر درخواست جوجه ریزی کند که ۴۵ روز بعد گوشت مرغ را با قیمت خوب در بازار عرضه کند طبیعتا در آن مقطع درخواست جوجه ریزی افزایش پیدا کرده و قیمت آن افزایش می یابد.

تولید سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون جوجه در کشور/  بازار معامله جوجه شفاف نیست

قدس آنلاین- امید امینی معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه صادرات گوشت مرغ یک فرصت به شمار می رود اما تهدید هایی را نیز به همراه دارد، عنوان کرد: طی سال گذشته که بیماری تنفسی طیور در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق افتاد به طور کل، تجارت گوشت و مرغ دنیا را دچار چالش کرد و در پی آن حجم تجارت جهانی گوشت و مرغ کاهش پیدا کرد.

امینی افزود: مسئله دیگری که می تواند از نوسان قیمت گوشت مرغ جلوگیری کند اقدامی است که شرکت پشتیبانی امور دام  در ایران انجام می دهد به گونه ای که زمانی که تقاضا در بازار کم است خرید انجام می دهد و در ماه هایی که تقاضا در بازار زیاد است آن را عرضه می کند؛ این اقدام در کشورهای دیگر انجام نمی شود و تقریبا تنها در ایران اجرایی می شود.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی درباره مشکلات عرضه گوشت مرغ اظهار داشت: عرضه گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی نیز مشکلات خاص خود را دارد و آن نیز عدم مصرف مرغ منجمد از سوی مردم است به طوری که بعضا مشاهده می شود که اختلاف قیمت گوشت مرغ منجمد با گوشت مرغ گرم به ۲ هزار تومان هم می رسد اما مردم رغبتی برای خرید آن ندارند به همین جهت تاثیر گذاری آن در بازار کم است.

وی تصریح کرد: آمارهای ارائه شده از سوی فائو در سال های ۹۳ و ۹۴ نشان می دهد به غیر از شکر و روغن قیمت بقیه مواد غذایی طی همین سال هاکاهش قیمت داشته است، قیمت گوشت مرغ نیز در اتحادیه اروپا روند کاهشی را طی کرده است و در ایران نیز به تبع آن، کاهش قیمت گوشت مرغ مشاهده شد.

امینی اضافه کرد: باید پذیرفت نوسان قیمت در کشور مان خیلی بیشتر از کشورهای مطرح و با ثبات است حال باید با برنامه ریزی و اقداماتی که مطرح شد سعی شود این نوسان قیمت ها کاهش یابد.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: قیمت جوجه هم متاثر از قیمت گوشت و مرغ است به عنوان مثال مرغدار فرض را بر این می گیرد که در شب عید تقاضا بالاست لذا باید ۴۵ روز زودتر درخواست جوجه ریزی کند که ۴۵ روز بعد گوشت مرغ را با قیمت خوب در بازار عرضه کند طبیعتا در آن مقطع درخواست جوجه ریزی افزایش پیدا کرده و قیمت آن افزایش می یابد.

وی در خصوص قیمت جوجه به قدس آنلاین گفت: بازار معامله جوجه خیلی شفاف نیست، یعنی بین تولید کننده جوجه و مرغدار گوشتی ممکن است واسطه وجود داشته باشد و به صورت مختلفی این معامله اتفاق بیفتد.

امینی تصریح کرد: برای اینکه بازار جوجه شفاف شود برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که جوجه در بورس کالا معامله شود، هم اکنون جوجه به مقدار محدود معامله می شود و مقرر شده است که تا پایان سال روزانه حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد جوجه تولید شده در بورس معامله شود تا بتواند تاثیرگذار باشد.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون جوجه تولید می شود، حال در ماه هایی که تقاضای جوجه افزایش پیدا می کند قیمت آن نیز افزایش و در ماه هایی که تقاضای جوجه کاهش پیدا می کند، قیمت آن متعادل می شود.

وی اذعان کرد: برای مدیریت تقاضای جوجه، سامانه ای طراحی شده که تمامی واحدهای مرغداری گوشتی بر اساس فاصله جوجه ریزی که می توانند انجام دهند در آن سایت ثبت نام می کنند و می توانند تعداد دفعات جوجه ریزی آنها را در سال تنظیم کنند و تقاضای جوجه به این شکل مدیریت شود.

امینی در خاتمه با اشاره به اینکه سامانه عرضه و تولید جوجه هم اکنون طراحی و ابلاغ شده است، گفت: از ابتدای شهریور ماه این سامانه آغاز به کار کرده است و پیش بینی می شود که ظرف مدت ۴ ماه ۹۵ درصد جوجه ریزی کشور در داخل سامانه اتفاق بیافتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.