جانسون در دیدارهای خود با مقامات دولتی کشورمان در حالی بر حفظ برجــام تأکید کرد که در ماه هــای اخیر این کشــور اقــدام به مسدودکردن حساب های برخی هموطنان کرده و حتی حســاب های جاری سفارت کشورمان نیز مسدود است و تاکنون اقدام جدی از ســوی این دولت برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

چک بانک ها برای برجام برگشت خورد!

قدس آنلاین- جانسون در دیدارهای خود با مقامات دولتی کشورمان در حالی بر حفظ برجــام تأکید کرد که در ماه هــای اخیر این کشــور اقــدام به مسدودکردن حساب های برخی هموطنان کرده و حتی حســاب های جاری سفارت کشورمان نیز مسدود است و تاکنون اقدام جدی از ســوی این دولت برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

در همین رابطه محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که وزیر خارجه انگلیس به جــای مذاکره با این و آن، حساب های جاری سفارت کشورمان در این کشــور را باز کند تا ما برای انتقال پول مشکل نداشته باشیم. نکتــه قابل توجه این اســت که گرچه از سوی دولتمردان مطرح می شود که برجام مشــکلات متعدد اقتصادی و سیاســی کشور را حل کرده اما شاهدیم نه تنها این مشــکلات حل نشده بلکه با توجه به این موضوع حتی ما در استفاده از ســرمایه ها و پول هــای جمهــوری اسـلامی در بانک های اروپایی مشکلات بسیاری پیشرو داریم.

قــرار بــود برجام مشــکل تحریم هــای بانکــی را لغو کند و جمهوری اســلامی در ارتباطــات پولی و ارزی خود با بانک های بزرگ دنیا مشکلی نداشــته باشد. اما نه تنها مشــکالت سر جای خــود باقی هســتند بلکه فشــارها و محدودی تهای بیشــتری بــر جمهــوری اسلامی به بهانه های مختلف وارد می شود. نهادهای مالی بین المللی تحت تأثیــر قدرت های بزرگ هر روز کنوانسیون هایی را بر ایران تحمیل می کنند و درصددند تــا از این طریق بر منابع اطلاعاتی و فعالیت های ایران اشراف داشته باشند. دولت نیز با آنکه نتیجه برجام را دیده اما کمــاکان بر توافق و تعهدات بین المللی با غربی ها اصرار دارد؛ چنانکه چندی پیــش رئیس جمهور در این باره گفت برجام تنها بخشــی از راه حل مشکلات بانکی است و ایران باید برای شفافیت مالی و برطرف کردن مســائل بانکــی و پولی به کنوانســیون های بین المللی ملحق شود.

روحانی راه حل مشــکلات بانکی را قبول تعهدات جدید و دادن امتیازات بیشــتر می داند و قصد دارد برجام های بعدی را بر کشور تحمیل کند. باید از دولت پرســید که مگر قرار نبود با برجام همه تحریم هــا و محدودیت های اقتصادی برداشته شود؟ پس چرا باید باز به دنبال تعهدات جدیدی باشیم؟

تداوم تحریم های بانکی نقض روح برجام است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که گرچه موضوع حل و فصل مشکلات بانک ها و برداشته شدن تحریم های بانکی مورد تأکید مســئولان جمهوری اســلامی اســت اما متأسفانه غربی ها تاکنون بــه دلایل مختلف از این موضوع طفره رفته انــد و این موضوع در سفر بوریس جانسون نیز به کشورمان به وی اعلام شد که اگر به برجام پایبند هســتند، باید به حل مشــکلات متعدد اقتصادی کمک کنند.

در گزارش دوم کمیســیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بر ادامه تحریم های بانکی اشاره شده است. شــروط برخی نهادها و ســازمان های مالی همچون FATF بر ایران ادامه دارد و اگر جمهوری اســلامی از اجرای آنها ســر باز بزند، همچنان در لیست ســیاه این نهاد مالی باقی می ماند. همچنین، از ســویی دیگر، رئیس جمهور در هفته های اخیر طرح عضویت ایران در کنوانسیون تأمین مالی مبارزه با تروریسم را به مجلس ارائه داد. در حالی که در این کنوانســیون هرگونه اقدامی که به مذاق نهادهای مربوطه و دولت های عضو خوش نیاید، می تواند ایــران را به اتهام حمایت از گروه های تروریســتی تحت فشــار و محدودیت های بیشتری قرار دهد.

تــرس بانک های اروپایـــی از همکاری با بانک های ایرانی

به اعتقاد محمدجــواد جمالی، اروپایی ها نه تنها خود در راســتای عمل به برجام و لغو تحریم های بانکی قدم برنداشــته اند بلکه حتی به عنوان میانجی هیچ تلاشی در مجاب کردن آمریکایی ها برای پایبندی به برجام برنداشــته اند. ۲ ســال از زمان اجرایی شــدن برجام می گــذرد. بنابراین وزارت خارجه باید واکنش های مناسب در این باره اتخاذ کند. نباید منفعلانه منتظر باشیم که تحریم ها چه زمانی برداشته خواهند شد و یک سویه به برجامی که هیچ دســتاوردی برای ما نداشته است، پایبند باشیم.

انگلیس به تعهدات خود عمل نکرده

نماینده مردم فارس در ادامه اظهار داشت: زمانی که همکاری های بانکی با بانک های کشور صورت نگیرد، سرمایه گذاری و رونق اقتصادی حاصل نخواهد شــد و اگر قرار اســت که مراودات اقتصادی با بانک های اروپایی و جذب ســرمایه نباشد، پس چرا برجــام را بــه تصویب رســاندند و در آن تعهداتی را بر کشــور تحمیل کردند؟ اگر موانع بانکی برداشــته نشود، به نوعی روح برجام نقض شده است. منظور از روح برجام این است که به دنبال ایــن توافقاتی که در متــن معاهده لحاظ شــده، فضای بین المللی برای جمهوری اسلامی در زمینه های سیاسی و اقتصادی تغییر کند و گشایش حاصل شود. متأسفانه انگلیس به عنوان عضوی از اعضای ۱+۵ به تعهدات خود درباره برجام بخصوص روابط اقتصادی، بانکــی و تجاری عمل نکرد که باید مشخص شــود چرا پایبندی ضعیفی به مفاد آن داشــته و بیشتر چشم به زبان آمریکا دوخته و به دنبال خدشه وارد کردن به اجــرای برجام و نقض آن بوده اســت.

برجــام عملا هیچ دســتاوردی در زمینه رفع تحریم های بانکی نداشته و بسیاری از مشکلات ارزی و بانکی پابرجا مانده و به جز بانک های کوچک اروپایی، دیگر بانک های مطرح جهانی به دلیل ترس از مجازات های مالــی آمریــکا از مبــادلاتو همکاری با بانک های ایرانی خودداری می کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.