۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 578474

پس از حضور بوریس جانسون در تهران، قرار است در آینده نزدیک همتای فرانسوی او ژان ایو لودریان و پس از او امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به ایران سفر کنند.

دیپلماسی بدون تعادل ماکرون در برابر تهران

قدس آنلاین- پس از حضور بوریس جانسون در تهران، قرار است در آینده نزدیک همتای فرانسوی او ژان ایو لودریان و پس از او امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به ایران سفر کنند. این دیدارهای دیپلماتیک پس از انکه دونالد ترامپ پایههای توافق هستهای گروه ۱+۵ را با تهدید به حروج از آن متزلزل کرد، یک اقدام دیپلماتیک هماهنگ برای نشان دادن حمایت انگلستان و فرانسه از برجام و ارسال یک پیام مشخص به واشنگتن و البته جلب نظر ایران است.

اگر ماکرون به ایران بیاید، این یک اتفاق بی سابقه خواهد بود زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روئسابی جمهور فرانسه به تهران نیامدهاندو بنابراین طبیعی است که این سفر یک اتفاق ویژه و گامی مثبت در روابط دو کشور تلقی شود. این درحالیست که بنا بر امار پس از امضای برجام فرانسه عملا بیشترین بهره اقتصادی را از مسیر این توافق در عقد قراردادها و مراودات اقتصادی با ایران داشته است.

دیپلماسی در لباس رزم

از انیرو انتظار میرود سفر وزیرخارجه فرانسه و پس از او ماکرون توأم با حسن نیت مشهود و البته رویکردی مبتنی بر ارتقا روابط و تغییر مثبت در مواضع دولت فرانسه باشد.

با این حال موضعگیریها و رفتارهای رئیس جمهور فرانسه در هفتهها و ماههای اخیر همواره گیج کننده و متناقض بوده است. او همزمان با ابراز علاقه برای توسعه روابط و مذاکرات رودر رو با مقامات ایران در چند ماه اخیر همسو با سیاستهای ترامپ مدام موضوع لزوم پذیرش مذاکرات موشکی از سوی ایران را برای اصلاح و تکمیل برجام تکرار کرده است. اتفاقی که با واکنش مدام تهران روبرو و البته رد شده است.

ماکرون گفته است «ایران متحد ما نیستو باید در بارۀ برنامۀ موشکی و نیز نقش بی ثبات کنندۀ خود در منطقه تعهدات لازم را بسپارد». او یک ماه پیش در سفر به امارات هم تصریح کرد که باید در برابر فعالیت‌های منطقهای و برنامه‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران، قاطعانه برخورد کرد.

در جریان نمایشنامه عربستان سعودی برای لبنان با بازی سعد حریری هم فرانسه در زمین سعودیها بازی کرد و با وجود ادعای بیطرفی در این بازی پیکان انتقادهای خود را به سوی ایران نشانه رفت و گفت: «از ایران می‌خواهیم سیاست تهاجمی خود را در منطقه کاهش دهد».

همسو با این رویکرد وزیر خارجه این کشور هم در هفتههای اخیر مکرر ایران را مورد هجمههای سیاسی قرار داده است. لودریان همسو با سیاستهای عربستان، در دیدار با عادل جبیر در ریاض مدعی شد کشورش از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است. او چند روز پیش هم در دیدار با همتای المانی خود گفت «ما دیدگاه مشترکی را در لزوم رها کردن برنامه ساخت موشک‌های بالستیک از سوی ایران و توطئه چینی‌های این کشور در منطقه داریم.»

دولت فرانسه در روزهای اخیر هم به گروهک ترویستی منافقین مجوز داد تا علیه جمهوری اسلامی ایران در این کشور تجمع و راهپیمایی برگزار کنند.

اینگونه موضعگیریها کاملاً در تناقض با رویکرد اعلامی دولت فرانسه برای تعامل و توسعه روابط با ایران دارد و بالطبع باید بر میزان تأثیر و موفقیت دیدارهای پیش رو تأثیر بگذارد. جالب آنکه ماکرون مدعی است ایران درباره موضع “متوازن” فرانسه در خاورمیانه، دچار سوءتفاهم شده است.

بد فهمی پاریس باید تصحیح شود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره به خبرنگار ما گفت: ما نسبت به مواضع ماکرون عکسالعمل لازم را نشان دادهایم و تصور ما این است که یک بدفهمی و بیدقتی در برخی اظهارنظرهای مقامات اروپایی و در درون فرانسه وجود داشته و دارد که باید تصحیح شود. سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران می‌تواند سفر مهمی باشد و کمک کند به تصحیح برخی از مواضعی که اتخاذ شده یا می‌تواند اتخاذ شود و ما حتماً در این خصوص با آنها صحبت کرده و می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه مجوز تظاهرات به گروهک تروریستی منافقین توسط فرانسه و دعوت اتحادیه اروپا از سرکرده این گروهک را هم ناشی‌گری سیاسی و بداخلاقی نزد برخی اعضای پارلمان اروپا و برخی دولتمردان فرانسه عنوان کرد و گفت: اقدام فرانسه و پارلمان اروپا محکوم و مردود است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.