۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 578489

خرم آباد_ در استان لرستان مرسوم است که مسئولان روابط عمومی اعتبار ویژه‌‏ای برای تلویزیون و یا رادیو قائل‏‌اند و توجه بیش‏‌تری به مطبوعات دارند، تبعیض بین خبرنگاران ...

قدس آنلاین_ گروه استان ها_ اکبر بابایی مفرد؛ در استان لرستان مرسوم است که مسئولان روابط عمومی اعتبار ویژه‌‏ای برای تلویزیون و یا رادیو قائل‏‌اند و توجه بیش‏‌تری به مطبوعات دارند، تبعیض بین خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‏‌ها با خبرنگاران صدا و سیما از سوی اکثر روابط عمومی‏‌های دستگاه‌‏های اجرایی استان مشاهده شده است، یک روابط عمومی خوب هرگز تفاوتی بین رسانه‏‌های خبری قائل نمی‏‌شود.

با توجه به تعاریفی که از روابط عمومی آمده است باید گفت، روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‏‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط‏‏‏‏ند، انجام می‌دهد.

از طرفی، یکی از رسالت‌‏های مهم روزنامه نگاران افشای نارسایی‌‏ها، کاستی‌‏ها و مسائل گوناگون جامعه و احیاناً سازمان‏‌های دولتی است، متاسفانه برخی از مسئولان روابط عمومی می‏‌اندیشند که روزنامه نگاران پیوسته درصدد گرفتن نقطه ضعف ازسازمان‏‌های مختلف هستند، اما انتقاد سازنده جزیی از مسئولیت‏‌های مهم یک روزنامه‌نگار را تشکیل می‏دهد.

وجود نگرش منفی در روابط عمومی نسبت به مطبوعات باعث جدایی عمیق این دو نهاد می‏‌شود، که همین نگرش به عنوان یکی از موانع عمده ارتباط بین این دو نهاد، شناخته شده است.

خبرنگاران خواستار آن هستند که روابط عمومی‏‌ها، همکاری‏‌های همه جانبه‌‏ای با آن‏‌ها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند ولی به علت سوء تفاهمی که عموماً بین روابط عمومی و خبرنگار وجود دارد، اطلاعات مورد نظر نه تنها به دست روزنامه‌نگار نمی‌‏رسد بلکه روابط عمومی یک عامل اختلال یا «پارازیت» در کسب اطلاعات شناخته می‌‏شود.

یکی از ویژگی‏‌های روابط عمومی خوب این است که همکاری صمیمانه‌‏ای با مطبوعات دارد و همین طور بین رسانه‌‏های مختلف خبری تفاوت و تبعیض قایل نمی‏‌شود، در واقع روابط عمومی قوی هیچ گاه حقیقت را کتمان نمی‏‌کند.

با ذکر چند نمونه از ویژگی‏‌های یک روابط عمومی خوب، متاسفانه در بین برخی روابط عمومی‏‌ها باب شده که تا مجبور نشوند جواب تماس خبرنگاری را نخواهند داد، به کرات پیش آمده که خبرنگاران برای کسب اطلاع از اخبار و اطلاعات مربوط به دستگاهی، گاهاً به صورت تلفنی دقایق زیادی پشت خط انتظار تلفن دفتر و یا موبایل شخصی مسئول روابط عمومی همان دستگاه معطل شده و هیچ‌گونه پاسخی را دریافت نکرده‌‏اند، در پاره‌‏ای از موارد اگرچه مسئول روابط عمومی حاضر به پاسخ دادن گوشی تلفن خود می‌‏باشد اما به طور واضح از وجود برنامه‏‌های اداره مربوطه اظهار بی اطلاعی می‏‌کند، البته نباید از این موضوع غافل شد که برخی دوستان روابط عمومی به دلیل نداشتن اطلاعات چندان قوی در این حوزه پشت میز روابط عمومی نشسته‏‌اند، به همین خاطر از ارائه پاسخی مناسب عاجز می‌‏مانند، شاید هم سیاست مدیر یک اداره به قطع ارتباط با رسانه‏‌ها و ارتباط با تعداد خاصی از خبرنگاران به این ضعف‌‏ها و نارضایتی‌‏ها دامن زده است!

ارتباط روابط عمومی‏‌های دستگاه‌های اجرایی لرستان با رسانه‌‏ها مدتی‏‌ست ضعیف شده و همان‌طور که از شواهد بر می‏‌آید، امید چندانی به بهبود این روند نیست، ارتباط ضعیف دایره روابط عمومی استانداری لرستان با رسانه‏‌های استان نمونه بارزی‏‌ست که گویا به بیش‌‏تر دستگاه‏‌های اجرایی استان نیز سرایت کرده است.

تا زمانی که استاندار لرستان در انتخاب مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری در تردید است نباید انتظار داشت که ارتباط دو طرفه‌‏ای بین روابط عمومی و خبرنگار برقرار گردد.

عدم همکاری لازم برخی از روابط عمومی‌‏ها با خبرنگاران رسانه‏‌های استان به معضلی تبدیل شده است و البته کسی هم پاسخ‏‌گوی این بی برنامگی‌‏ها و یا برنامه‌‏های از پیش تعیین شده نیست، بعضاً مشاهده شده اگر اداره‏‌ای برنامه‌‏ای داشته و اطلاع رسانی در مورد آن ضعیف بود است، به محض تماس با روابط عمومی جهت کسب اطلاعات بیش‌‏تر، اولین فردی‌‏ست که بایستی از همان برنامه اطلاع داشته باشد اما همین که گوشی را جواب می‏‌دهد در پاسخ می‏‌شنوی، می‏‌گوید از برنامه خبر ندارم و اگر هم برنامه‌‏ای باشد و بگویی چرا اطلاع رسانی نشده است با خونسردی تمام پاسخ می‌‏دهد، از همه چیز بی اطلاع هستم! مگر می‌‏شود روابط عمومی که پیشانی یک اداره است از برنامه‏‌های آن اداره بی اطلاع باشد؟

در پارهای اوقات نیز تعدادی از خبرنگاران نور چشمی همه کاره یک اداره می‌‏شوند و سلیقهای امور را مدیریت کرده و پیش می‌‏برند، این مسئله نیز بدبینی‏‌ها در بین طرفین این معادله را بیش‌‏تر کرده است.

اظهار عدم اطلاع برخی مدیران روابط عمومی از برنامه‏‌ها و اخبار و اطلاعات ادارات ضعف بزرگی‏‌ست که به نظر می‏‌رسد از سوء مدیریت‏‌ها نشات می‏‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.