اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارایه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران مخالفت کردند.

یک فوریت واکنش ارائه لایحه اضطراری مقابله با زلزله رای نیاورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در بیست و نهمین جلسه شورا بررسی یک فوریت «طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارایه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران» در دستور جلسه قرار گرفت.

زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در ابتدای بررسی این طرح گفت: وقوع حادثه ای مثل زلزله در شهر تهران اجتناب ناپذیر است لذا باید ساز و کار مناسب برای آمادگی شهر تهران در این زمینه فراهم شود.

نوری افزود: سیستم مدیریت بحران تهران از الزامات و امکانات کافی برخوردار نیست و لذا باید در این زمینه طرحی جدید ارائه شود.

نوری در ادامه به دلایل طرح یک فوریت این امر پرداخت و گفت: افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران به هنگام وقوع زلزله به منظور پایش ، هشدار و اطلاع رسانی به موقع ، بهبود فرایند امداد رسانی سریع ، کاهش پیامد های امنیتی و افزایش تاب آوری و بازگرداندن شرایط زندگی به وضعیت عادی از جمله دلایل طرح یک فوریت است.

در ادامه جلسه موافقین و مخالفین یک فوریت طرح نظرات خود را بیان کردند.

بهاره آروین: از تداخل وظایف باید جلوگیری کرد 

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: این طرح نه تنها فوریت ندارد بلکه باید از دستورکار نیز خارج شود.

وی ادامه داد: در چنین موضوعاتی باید ببینیم اسناد بالادستی چگونه وظایف سازمان ها را تبیین می کند. در حال حاضر قانون جدید مدیریت بحران کشور در مجلس شورای اسلامکی مورد بحث قرار گرفته و باید به انتظار تصویب این قانون و مشخص شدن نقش شهرداری در مدیریت بحران بنشینیم .

آروین تصریح کرد: این طرح برای شهرداری مسئولیت های زیادی را به همراه دارد و این در حالی است که در مصوبه هیات وزیران دقیقا مسئولیت شهرداری مشخص شده است.

وی خاطر نشان ساخت: برای مثال آنچه در این طرح آمده مسئولیت ذهیره سازی برای یک میلیون آواره بر عهده شهرداری است حال آنکه این از وظیفه مستقیم هلال احمر است و شهرداری مشخصا وظیفه کفن و دفن اجساد و در موارد حاد مسئولیت آوار برداری را به عهده دارد.

آروین گفت: هر آنچه که هنگام زلزله رخ می‌دهد، مسئولیت آن با شهردار تهران نیست، درست است که شهردار رئیس مدیریت بحران شهر تهران است، ولی این زمانی است که تعداد حادثه‌دیدگان بیش از ۳۰۰ نفر نباشد. هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد که در آن بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، قطعاً آن موضوع ملی است و رئیس‌جمهور باید به آن حادثه ورود پیدا کند.

آروین افزود: ۲۹ دستگاه در مقابله با زلزله شهر تهران وظایف مشخص خود را دارند که در این دستگاه‌ها شهرداری تهران نیز وظایف مشخصه خود را دارد.

وی ادامه داد: بنابراین بهتر است این طرح مسکوت بماند تا قانون مدیریت بحران کشور به تصویب نهایی برسد تا وظایف دستگاه‌های ذیربط نیز مشخص شود.

سید محمود میر لوحی: برای مقابله با زلزله هرچه تلاش کنیم کم است

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: بنای ما این است که خیلی مقررات ایجاد نکنیم اما در این زمینه (مقابله با زلزله ) هر چه تلاش کنیم کم است.

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از ساختمان های شهرداری فاقد استاندارد های لازم است. شما ببینید ساختمان های مدیریت بحران که باید برای زمان بحران آماده شود در اختیار فعالیت های ورزشی گذاشته شده بود و لذا باید در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد چرا که سیستم کنونی کارایی لازم را ندارد.

شهربانو امانی: مدیرعامل ستاد بحران شهرداری عزل شود

رییس کمیته ایمنی و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: با توجه به اینکه مقرر شده بود تا فوریت طرح الزام شهرداری تهران برای مقابله با زلزله تهران امروز در شورا شهر بررسی شود مدیر عامل ستاد بحران شهرداری غایب بود.این غیبت با توجه به اهمیت این جلسه پذیرفتنی نیست .

وی ادامه داد :متاسفانه مدیرعامل مذکور در بررسی الزام شهرداری برای تهیه لایحه واکنش سریع در مقابله با زلزله تهران حاضر نشده، و لذا باید شهردار او را حذف کند.

در نهایت این امر به رای گذاشته شد و اعضای شورا به یک فوریت این طرح رای مخالف دادند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.