در بیانیه ایران در سومین مجمع محیط زیست ملل متحد، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها چالش جدی بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یکی از علت های اصلی طوفان های گرد و غبار ذکر شده است.

متن بیانیه ایران در سومین مجمع محیط زیست ملل متحد منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود در سومین مجمع محیط زیست ملل متحد که توسط کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس قرائت شد، پیشنهاد داد واکنش و پاسخ جهانی به موضوع گرد و غبار و طوفان های شن از طریق یک اقدام بین المللی و منسجم از سوی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از چالش های اصلی محیط زیست در قرن بیست و یکم که تاکنون به درستی آماده مقابله با آن نشده ایم، در دستور کار قرار گیرد.

متن کامل بیانیه جمهوری اسلامی ایران در سومین مجمع محیط زیست ملل متحد که توسط کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران ( ۱۴ آذر ۱۳۹۶ در نایروبی کنیا)  قرائت شد، به شرح زیر است.


به نام خداوند بخشنده  و مهربان

رئیس محترم،

مدیر اجرایی محترم برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد،

وزیران گرانقدر،

همکاران گرامی،

خانم ها و آقایان،

در ابتدا اجازه می خواهم از مردم و دولت کنیا به جهت میزبانی شایسته قدردانی نمایم. همچنین از ابتکار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در جهت دهی تلاش های این نشست، به سوی جهان عاری از آلودگی،  تقدیر نمایم. در واقع این موضوع در راستای الویت های ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران که از سوی مقام معظم رهبری و همچنین نقشه راه محیط زیست کشور که از سوی رییس محترم جمهوری، جناب آقای روحانی ابلاغ شده است، می باشد و بر چهار موضوع مرتبط با "آلودگی" تحت عنوان "کیفیت هوا، گرد وغبار و طوفان های شن، تالاب ها و پسماند ها" متمرکز می باشد.

عالیجنابان،

هرساله حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که نه تنها بر سلامت انسانی، بلکه بر اقتصاد و بهره وری تأثیر می گذارد.

در عین حال، طوفان های شن و گرد و غبار، به عنوان یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی نادیده گرفته شده در قرن بیست و یکم است که تأثیرات نامطلوب و جبران ناپذیری بر سلامت، معیشت، امنیت غذایی، تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی می گذارد و باعث مهاجرت و جابجایی مردم می شود.

در حال حاضر خشک شدن تالابها و دریاچه ها که در نتیجه برنامه های توسعه ای کوته نگرانه و برداشت های بی رویه آب است، چالش جدی بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یکی از علل عمده و اصلی افزایش طوفان های شن و گرد و غبار در سراسر جهان است.

در حال حاضر پسماند در اشکال مختلف بر سلامت، اکوسیستم و اقیانوس ها تأثیر می گذارد. علاوه بر پلاستیک، مسائل مربوط به پسماندهای الکترونیک، یکی دیگر از مشکلات اصلی آلودگی با اثرات ناشناخته دراز مدت است که نیازمند توجه فوری ما می باشد.

جناب رئیس،

این موضوعات، چهار الویت جاری محیط زیستی جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود و در این چارچوب ما از همکاری های بین المللی و منطقه ای برای مقابله با اثرات نامطلوب محیط زیستی آنها استقبال می کنیم.  قویاً، معتقدیم که مشکلات محیط زیستی فرامرزی و فرانسلی می باشد و باید از طریق ساز و کارهای مشارکتی بین المللی موثر، با یک نگاه منصفانه و به دور از هرگونه تحریم اقتصادی و سیاسی، حل گردد.

همکاران گرانقدر،

در اوایل امسال و با همکاری نزدیک برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، "کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار و طوفان های شن" در مواجه با چالش ها و پیامدهای ناشی از آن بر تنوع زیستی و معیشت مردم، میزبانی نمودیم.

تمایل دارم بر ضرورت واکنش و پاسخ جهانی به موضوع گرد و غبار و طوفان های شن از طریق یک اقدام بین المللی و منسجم از سوی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از چالش های اصلی محیط زیست در قرن بیست و یکم که تاکنون به درستی آماده مقابله با آن نشده ایم، تأکید نمایم.

در این راستا، ایران اجرای پاراگراف چهارم از قطعنامه مقابله با گرد و غبار و طوفان های شن (A/C.۲/۷۲/L.۴۹) که مورد تأیید کمیته دوم هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفته را پیشنهاد می نماید.

خانم ها و آقایان،

صمیمانه از تلاش های سومین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد در تشخیص و شناسایی ابزارهای مقابله با چالش های ناشی از آلودگی قدردانی می نماییم. با این وجود، فراموش نکنیم که چالش اصلی در اجرای موثر راه حل های شناسایی شده است.

ضرورت دارد تا شکاف عمیقی که میان علم و سیاست گذاری ایجاد شده را پوشش دهیم و به این منظور بایستی ساز و کار های موثر در تأمین منابع مالی و پایداری اجتماعی را توسعه دهیم و کسب و کارهای خصوصی و همچنین جوامع مدنی را درگیر نماییم.

بدون شک، دولت متبوع من، همچنان به تأمین حمایت کامل در اجرای موفق نتایج این نشست به سوی صلح، امنیت و پایداری جهانی متعهد باقی خواهد ماند.

از توجه شما سپاسگزارم.

متن سخنرانی

کاوه مدنی

معاون آموزش و پژوهش

سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران

سومین مجمع محیط زیست ملل متحد

۱۴ آذرماه ۱۳۹۶

نایروبی- کنیا

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.