گرگان- دومین نشست فعالان فضای مجازی وحقوق شهروندی با رویکرد آسیب های اجتماعی کودکان کار وبازمانده از تحصیل در اتاق بازرگانی گلستان با حضور مدیران وکارشناسان وفعالان این حوزه برگزار شد.

۲۰هزار کودک بازمانده از تحصیل در گلستان وجود دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،عبدالرضا چراغعلی مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در گلستان وجود دارد،گفت:۱۷ هزار و۶۰۰ نفر از این کودکان مورد تایید آموزش وپرورش استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه شرایط برای کودکان کار در استان بسیار نگران کننده است،گفت:اخبار متناقضی از کودکان بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد و مدد ما از خیرین استان،سازمان های مردم نهاد و فرهیختگان و مردم و نهادهای مرتبط است تا بتوانیم کاهش آسیب را در بخش کودکان کار داشته باشیم.

چراغعلی با بیان اینکه ۶۲ نقطه سکونت گاهی غیر رسمی در استان وجود دارد،گفت:اعتقاد من این است ظرف پتانسیل های استان در بحث مهاجرت لبریز شده است و ما دیگر نمی توانیم در این زمینه پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه متوسط حاشیه نشینی در استان بیش از ۶ درصد از متوسط کشوری بالاتر است،گفت:مشکل ما در سکونت گاه های غیررسمی استان است که نمی دانیم آمار کودکان بازمانده از تحصیل را چگونه گردآوری نماییم.

چراغعلی با اشاره به اینکه بسیاری از این کودکان به دلیل اتباع بودن فاقد شناسنامه هستند،اظهار کرد:آگاهی رسانی منطقی اولین اقدام ما در این حوزه است و باید جامعه نسبت به این کودکان حساس تر باشد تابتوانیم کاهش آسیب را داشته باشیم.

نجفی نژاد از بانوان فعال حوزه کودک در استان نیز در این جلسه گفت:خوشبختانه با فعالیت های انجام شده اعتماد بین ما وکودکان کار ایجاد شده است و بحث ساماندهی وتوانمند سازی کودکان کار را از سال ۹۲ در استان آغاز کرده ایم.

وی افزود:هم اکنون با برآورد انجام شده ۱۵۹ کودک کار در مرکز استان شناسایی شده اند که با خانواده های آنها در ارتباط هستیم و بر اساس اعتبارات موجود برنامه های معیشتی واردوهای تفریحی وورزشی برای این کودکان داریم.

مدیر موسسه خیریه آوای مهر با بیان اینکه رویکرد ما و سازمان بهزیستی دربخش کودکان کار وخیابانی کاهش آسیب است،گفت:برنامه ما این است که والدین این کودکان برآنها نظارت داشته باشند وکار سخت انجام ندهند و همچنین آسیب های خیابانی این کودکان کاهش یابد.

نجفی نژاد بیان کرد:در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل مشکلات فراتر است وبه دلیل مهاجر بودن بیشتر این کودکان وفاقد اسناد هویتی بودن نمی توانند تحصیل داشته باشند.والدین این کودکان به تحصیل دختران اعتقادی ندارند.

نجفی نژاد تصریح کرد:در کل استان پیش بینی ما این است که در شهرستان های گنبد،آزادشهر و علی آباد نیز قابل مشاهده هستند ولی آمار قطعی در دست نیست.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان نیز در این جلسه گفت:از سال ۷۹ اولین مرکز نگهداری کودکان کار در استان ایجاد شده است و در این مرکز شبانه روزی توانمند سازی خانواده های کودکان کار انجام می شود.اما مشکل اینجاست که اکثر این بچه ها دارای خانواده هستند.برخی نیز فاقد اسناد هویتی هستند.

مریم معصومی در ادامه فعالیت فعالان حوزه کودک را بسیار ارزشمند دانست و گفت:همه این ۱۵۹ کودک را به دفتر اتباع معرفی کرده ایم و اتباع در این کشور موظف به رعایت حقوق کودک هستند و البته مصوب نموده ایم کودکان زیر ۷ سال را نباید به خیابان بفرستند.در غیر این صورت پدر و مادر خواسته شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

معصومی افتتاح مدرسه مهربانی پارس در گلستان را گامی بسیار مهم و شایسته در راستای کاهش اسیب و کودکان بازمانده از تحصیل در استان عنوان کرد و گفت:این مدرسه در سال ۹۴ افتتاح و در حال حاضر ۲۲۱ کودک تحت پوشش قرار دارند و خیرین زیادی در این امر مشارکت دارند.کودکان زیادی با افتتاح این مدرسه به چرخه تحصیل بازگشته و از یک وعده غذای گرم برخوردار می شوند.

در ادامه این جلسه حاضران پیشنهادهای خود را برای کاهش آسیب وشناسایی وبازگشت این کوکان به تحصیل عنوان نمودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.