۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 578584

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از انجام مذاکراتی با سازمان اموراداری، استخدامی برای ارتقای یک مدرک به دو مدرک معلمان خبر داد.

خبر خوش وزیر برای معلمان

قدس آنلاین- وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از انجام مذاکراتی با سازمان اموراداری، استخدامی برای ارتقای یک مدرک به دو مدرک معلمان خبر داد.

سید محمد بطحایی با بیان اینکه هیچ تحولی بدون نیروی انسانی امکانپذیر نیست گفت: آنچه که موجب تحول بویژه در نظام‌های آموزشی می‌شود نیروی انسانی است و در حوزه نیروی انسانی هم شایستگی و توانمندی نیروی انسانی حرف اول را می‌زند.

 شایستگی و توانمندی حرف اول را می‌زند

سید محمد بطحایی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهم‌ترین مرجع آماده سازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می‌کند که به آن سطح از کیفیت مورد انتظار دست پیدا کند و البته هنوز با آن کیفیت فاصله دارد و ما تلاش خواهیم کرد در طول دولت دوازدهم کیفیت آموزش‌ها در دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه مادر در آماده سازی نیروی آموزش و پرورش بالا برود.

وی در خصوص اعمال مدرک معلمان خاطر نشان کرد: این مسئله موضوعی است که نه تنها در آموزش و پرورش بلکه همه دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود؛ یعنی کارمندان دستگاه‌های اجرایی حداکثر یک رتبه بالاتر از مدرکی که با آن وارد دستگاه اجرایی شده‌اند، می‌توانند ارتقا پیدا کنند. در گذشته و طی یکی دو سال اخیر در مصوبه‌ای که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد مذاکراتی با سازمان اموراداری استخدامی انجام شده است، اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است. آن مذاکرات حاکی از این است که در آموزش و پرورش ارتقای تحصیلی معلمان بیش از سایر دستگاه‌ها ضروری است. بنابر این باید اجازه داده شود که برای معلمان ارائه یک مدرک به دو مدرک ارتقا پیدا کند و ضمن این که مدرک فوق دیپلم از آن شرط مستثنی شود، مدرک پایه در آموزش و پرورش از لیسانس در نظر گرفته شود. البته این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده، اما پرونده آن نیز جمع نشده است و کار را دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم سازمان امور استخدامی را در رابطه با این موضوع متقاعد کنیم.

  رضایت نداشتن فرهنگیان از شرکت آتیه سازان

وی همچنین اضافه کرد:در برنامه ششم به نظام اداری و استخدامی آموزش و پرورش و فرهنگیان این اجازه داده شده که متناسب با شرایط آموزش و پرورش باز تنظیم شود. یعنی زمانی به این نقطه خواهیم رسید که نظام استخدامی و ارتقای نیروی انسانی در آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت باشد و متناسب با ویژگی‌ها ی خود آموزش و پرورش طراحی و به کار گرفته شود. بنابراین اقداماتی را شروع کردیم و در تعامل با مجلس محترم شورای اسلامی هستیم و امیدواریم این مقررات را به نحوی که سازگاری بیشتری با مقتضیات نیروی انسانی در آموزش و پرورش داشته باشد تنظیم کنیم.

بطحایی در پاسخ به پرسش ما در خصوص چرایی عدم رضایت فرهنگیان از شرکت آتیه سازان و اقدام‌های انجام شده در این ارتباط گفت: صادقانه به این موضوع اعتراف می‌کنم که این مشکل مربوط به شرکت آتیه سازان نیست، بلکه مشکل نقدینگی است که باید در اختیار شرکت آتیه سازان قرار گیرد که متأسفانه به موقع قرار نمی‌گیرد و آتیه سازان به عنوان کارگزار بیمه تکمیلی ما نمی‌تواند اسناد هزینه‌ای را به موقع پرداخت کند؛ اما با این وجود در بین همه بیمه‌های تکمیلی وضع آتیه سازان از نظر زمان پرداخت بهتر است.

امیدوارم طی یکی دو ماه آینده این مشکل کمتر شود یعنی زمان بازپرداخت هزینه‌های فرهنگیان از طریق بیمه تکمیلی کوتاه‌تر شود و فرهنگیان عزیز بتوانند با سرعت بیشتری هزینه هایی را که برای درمانشان پرداخت کرده‌اند، دریافت کنند.

برنامه‌های وزیر

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های خود در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش دولت دوازدهم بر اساس سند تحول بنیادین که به عنوان سند بالا دستی برنامه‌های آموزش و پرورش را تنظیم کرده حرکت خود را ادامه خواهد داد و برخی از این برنامه‌ها در سال جاری جدید اولویت پیدا کرده و آغاز شده است. در این نگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است و سه برنامه مهم را برای آن در نظر داریم از جمله ارتقای شایستگی مدیران تا به صورت مستمر توانمندی‌های مدیران مدارس ارتقا پیدا کند و به موازات آن تفویض اختیار و کاهش تمرکز سازمانی موضوع بسیار مهمی است که مورد توجه همکاران من از گذشته هم بوده است، اما موفقیت خوبی در این زمینه نداشتیم و امیدوارم در سال جاری بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: سومین برنامه برای اعطای نقش محوری به مدرسه بحث نظام تضمین کیفیت و کنترل کیفیت است که سامانه‌های مربوط به آن در حال طراحی است و بر اساس این برنامه ما به صورت مستمر کیفیت کار مدارس را مورد رصد و پایش قرار خواهیم داد و در زمینه‌های مختلف نارسایی‌هایی که وجود داشته باشد به مدیران مدارس بازخورد داده خواهد شد و دستاوردها و موفقیت‌هایی را نیز که نسبت به سایر مدارس داشته‌اند به آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد و امیدواریم این سه گام مهم را در این سال تحصیلی به درستی برداریم.

 راه حل جبران کمبود نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش به موضوع کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود:این مورد در برنامه جامع نیروی انسانی ما آماده شده و به زودی منتشر می‌شود و با وجود این که با کاهش نیروی انسانی مواجه هستیم، اما برنامه هایی داریم که آن برنامه ما را از نگرانی خارج می‌سازد و آموزش و پرورش وظیفه دارد برای سال تحصیلی آینده معلمان مورد نیاز خودش را از طریق مجاری مختلف تأمین و در اختیار بگیرد.

بطحایی در مورد خرید خدمات در مدارس هم گفت: خرید خدمات در مدارس و فعالیت‌های آموزشی به استثنای مناطقی که ما امکان تأسیس مدرسه نداشتیم ممنوع است، اما برای سال آینده خرید خدمات را در سایر حوزه‌ها به غیر از آموزش با شتاب بیشتری انجام خواهیم داد و از حیث اعتبارات بودجه خوبی را برای سال ۹۷دولت خواهد دید. به عنوان مثال این خرید خدمات بیشتر برای اردوگاه‌ها، پژوهشسراها و کارهای اداری انجام خواهد شد

وی در ادامه در خصوص واگذاری اردوگاه‌ها به سازمان دانش آموزی نیز گفت: ما هیچ گاه اردوگاهی را به سازمان دانش آموزی واگذار نکرده‌ایم، بلکه اداره آن را به سازمان دانش آموزی سپرده‌ایم و فعلاً هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداریم و اردوگاه‌ها باید از حیث استانداردهای لازم به سطح قابل قبولی برسند و این مهم‌ترین برنامه ماست و تلاش می‌کنیم وضعیت کیفی اردوگاه‌ها و کانون‌ها را ارتقا دهیم.

وی همچنین در مورد سند ۲۰۳۰ و محتوای کتاب‌های درسی نیز گفت: کتاب‌های درسی ما ارتباطی با سند ۲۰۳۰ ندارد و اگر هم مصادیقی وجود داشته که عده‌ای به اینجانب منعکس کردند، مجدانه دنبال کردم و همه مواردی که عنوان شده بوده مصداقی نداشته، اما در مورد اشکالات برنامه‌های درسی در سازمان پژوهش که متولی این کار هست کار جدی شروع شده و مشکلات و موانعی که در کتاب‌های درسی وجود دارد علاوه بر توقعاتی که شخص رئیس جمهور از برنامه‌های درسی دارد در حال مرور است تا به امید خدا بتوانیم در کتاب‌های درسی آن انتظارات را برآورده کنیم و این اعمال محتوای درسی زمان زیادی را می‌برد یعنی اصلاح یک کتاب درسی چیزی در حدود دوسال و نیم زمان می‌برد و کمی این روند کند است، ولی ما کار را شروع کردیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.