معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در نشست بین‌المللی آگاهی رسانی خطرات مهمات انفجاری باقیمانده از جنگ عنوان داشت: در جریان جنگ ۱۲۰۰ کیلومتر طول مرزها در عمق ۳۵ کیلومتر یعنی نزدیک به ۴۲ هزار کیلومتر مساحت مرزهای غرب کشور ما به میدان مین آلوده شدند.

خطر مناطق آلوده به مین، مردم کشور را تهدید می‌کند

قدس آنلاین- معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در نشست بین‌المللی آگاهی رسانی خطرات مهمات انفجاری باقیمانده از جنگ عنوان داشت: در جریان جنگ ۱۲۰۰ کیلومتر طول مرزها در عمق ۳۵ کیلومتر یعنی نزدیک به ۴۲ هزار کیلومتر مساحت مرزهای غرب کشور ما به میدان مین آلوده شدند.

دکتر احمد سلطانی گفت: این مناطق پرخطر در مسیر رفت و آمد مردم بوده و هست و با وجود پاکسازی هنوز امکان مناطقی آلوده وجود دارد، بنابراین لزوم آموزش بیشتر به مهاجران کشورهای همسایه ضروری است.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور در ادامه بیان داشت: این موضوع با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سال ۲۰۰۴ مورد توجه قرار گرفته و عملیات میدانی آن توسط هلال‌احمر و هم صلیب سرخ جهانی پیگیری می‌شود تا کمیته‌های آموزشی برای آن دسته از مهاجرانی که در مسیر عبور در معرض مخاطرات ناشی از میدان بوده‌اند تشکیل و مورد آموزش واقع شوند.

وی همچنین خواستار آن شد که سازمان‌های مردم نهاد و بشردوستانه در کاهش صدمات و آسیب‌های ناشی از مواد منفجره به جامانده از جنگ احساس مسئولیت کنند و مشارکتی فعال داشته باشند.

 دکتر سلطانی در ادامه با اظهار تأسف از بجا ماندن آثار جنگ پس از سال‌های متمادی گفت: متأسفانه پس از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، کشور ما همچنان با صدمات و آسیب‌های ناشی از مواد منفجره برجای مانده از این جنگ روبه روست، که سازمان‌های مردم نهاد و بشردوستانه می‌توانند نقش مهمی در کاهش این آسیب‌ها داشته باشند.

وی آموزش را رمز اصلی کاهش این آسیب‌ها دانست و افزود: توسعه آموزش‌ها یک کار جمعی و ضروری برای افزایش آگاهی مردم به منظور حفظ جان غیر نظامیان است.

سلطانی با بیان اینکه خوشبختانه ایران در این زمینه دارای تجارب زیادی است و از کشورهای پیشرو محسوب می‌شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم با برگزاری دوره‌های آموزشی، که اکنون دومین دوره آن در حال برگزاری است، نسبت به توسعه آموزش‌ها در میان اقشار جامعه اقدام کنیم.

نشست بین‌المللی آگاهی رسانی خطرات مهمات انفجاری باقیمانده از جنگ با حضور نمایندگان سازمان‌های امدادی هفت کشور دنیا شامل تاجیکستان، پاکستان، ارمنستان، کامبوج، عراق، سوریه و بوسنی هرزگوین از دیروز به مدت سه روز در در حال برگزاری است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.