هنرمند بسیجی باید دردمندی اجتماع را بیان کند و نه فقط حدیث نفس خود را. حضور هنرمندان متعهد و بسیجی یکی از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار در فضای هنری کشور برای ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی و مقابله با جنگ نرم دشمن است.

باید هنر نمایش را به دل مساجد برد

قدس آنلاین- هنرمند بسیجی باید دردمندی اجتماع را بیان کند و نه فقط حدیث نفس خود را. حضور هنرمندان متعهد و بسیجی یکی از ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذار در فضای هنری کشور برای ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی و مقابله با جنگ نرم دشمن است. در هنر انقلاب اسلامی باید به فرهنگ اصیل دینی توجه ویژه شود. یکی از هنرمندان انقلابی و بسیجی که آثار فرهنگی و هنری متعددی از جمله تئاتر، فیلم مستند و... را در کارنامه خود دارد، میلاد جباری‌مولانا است. پای صحبت این نویسنده و کارگردان نمایش و مستندساز نشستیم تا درباره هنر انقلابی و متعهد با وی همکلام شویم.  
 

شما جزو هنرمندانی هستید که در بیشتر آثاری که تولید کرده‌اید، می‌توان رگه‌هایی از هنر بسیجی و متعهد را یافت. ریشه این گرایش را در چه می‌بینید؟

عموم کارهایی که بنده در این سال‌ها انجام داده‌ام، در راستای معرفی بهتر هنر انقلابی بوده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیری که با بسیجیان داشتند و بنده هم افتخار داشتم که در آن مراسم حضور یابم، فرمودند: بسیجی، انقلابی است و نقطه مقابل آن کسانی هستند که اساساً با این انقلاب مشکل دارند. چون حقیر به عنوان هنرمند بسیجی فعالیت دارم، این را یک فرصت و غنیمت می‌دانم و به نظرم یک بسیجی در حوزه‌های فرهنگی و هنری خاصه در تئاتر، تلویزیون و سینما کار برای انجام‌دادن کم ندارد. یادم می‌آید که بعد از اجرای نمایش «رؤیای شب دهم اردیبهشت» که درباره زندگی شهید محسن وزوایی بود و در تالار وحدت به روی صحنه رفت، طرح‌های مختلفی در این زمینه به دست بنده رسید که انجام شود. کار انقلابی و بسیجی مؤلفه‌های مشخصی دارد و از دور مانند چراغی است که ما را هدایت می‌کند.

بعد از آن نمایش، ما مستندی را در ایام اربعین درباره زائرینی که از کشور آذربایجان آمده بودند، ساختیم. ما به این موضوع نگاه کردیم که عزاداری برای شیعیان آذربایجانی با توجه به مسائلی که آنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چقدر سخت و مشکل است. همراهی با این عزیزان تجربه خیلی زیبایی برای بنده به ارمغان آورد و یک مستند فاخر هم در این راستا تولید شد که این، حاصلِ آن نگاه بسیجی است.

این‌گونه فعالیت‌ها را فقط در حوزه تفکر بسیجی می‌توان شاهد بود. ما می‌توانیم از خیلی از هنرمندان در این عرصه نام ببریم؛ از جمله سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی که یک هنرمند بسیجی به تمام معناست. به نظر بنده، به هنرمندی که دغدغه‌ای نداشته باشد نمی‌توان عنوان هنرمند اطلاق کرد و همچنین هنرمندی که دغدغه‌های والایی داشته باشد، بسیجی است.

ما بعد از زلزله‌ای که اخیراً در کرمانشاه رخ داد، تصمیم گرفتیم که نمایشی را برای کودکان زلزله‌زده اجرا کنیم که الحمدلله با استقبال خوبی نیز همراه شد. این هنرمند بسیجی است که در خدمت مردم کشورش است. از خدا می‌خواهم که جانم را در این راه فدا کنم. متأسفانه ما در حال حاضر سنگرهای خالی فراوانی در مقوله فرهنگی داریم و رهبر معظم انقلاب بارها در این زمینه تأکید کرده‌اند که بسیجی باید در زمینه فرهنگی فعال باشد.

در این چند سال اخیر متأسفانه هنر تئاتر و نمایش حال خوبی ندارد. با آمدن تماشاخانه‌های خصوصی و جدید، بعضاً نمایش‌های بسیار سخیفی در آن‌ها روی صحنه می‌رود. برای رفع این نقیصه چه باید کرد؟

در این چند سال اخیر هر کسی با نگاه خود می‌گوید که وضعیت تئاتر خوب نیست، به این علت که متأسفانه ما در صداوسیمای خودمان برنامه مستقل نقد تئاتر نداریم. فکر می‌کنم که وزارت ارشاد هم نگاه جدی به اجراهای نمایشی ندارد ولی نباید ناامید شد و باید کار خود را کرد. حقیر بالغ بر ۳۰۰ اجرای نمایش مسجدی را در کارنامه‌ام دارم. با همه مشکلاتی که وجود داشته است، در ۲۰ نقطه از شهر تهران به‌صورت همزمان نمایش خیابانی را به همراه دوستان اجرا کردیم. ما باید تئاتر و نمایش را به دل مساجد ببریم تا جوانان بسیجی بتوانند به‌خوبی در این زمینه فعالیت کنند.

هنر انقلابی را در کدام حوزه موفق می‌دانید: تلویزیون، سینما یا تئاتر؟

بعد از انقلاب اسلامی در حوزه تئاتر برای بچه‌های ارزشی اتفاق خوبی رخ نداد. گروه‌های ارزشی زیادی بودند که فعالیت داشتند و به علت حمایت‌نشدن منحل گشتند. بنده در در این گروه‌ها حضور داشتم و فکر می‌کنم که در حوزه تئاتر هنوز جای کار داریم. باید فیلمسازی را از این جهت نگاه کرد که تعدادی از بچه‌ها قبل از سال ۸۸ و بعد از آن تغییر کردند و دارای گرایش متفاوتی شدند. احساس می‌شود که در حوزه فیلمسازی گام‌های خوبی برداشته شده است ولی در قالب و ژانرهای دیگر باید در این زمینه بیشتر کار کرد[e۱]  ؛ بخصوص تئاتر که به‌واقع مظلوم است و باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی در عرصه هنر هستید؟

در تدارک اجرای نمایشی درباره «استاد شهریار» هستم که از مفاخر فرهنگی و انقلابی ما می‌باشند. ایشان از شعرایی هستند که برای این انقلاب زحمت کشیدند و همراه انقلاب بودند ولی در حوزه تئاتر به ایشان پرداخته نشده است. ما قصه‌های شهریار را در قالب تلفیق اشعار با قاب‌های تصویری اجرا خواهیم کرد. با توجه به اینکه یک نمایشنامه برای این کار نوشته شده و از اشعار و منظومه‌های استاد شهریار استفاده شده است، تلاش می‌کنیم که ان‌شاء‌الله در اواخر نیمه اول یا نهایتاً در نیمه دوم سال آینده این اثر به روی صحنه برود. یک نمایش دیگر هم برای ایام فاطمیه داریم که مخصوص گروه سنی کودک است و در تالار هنر به روی صحنه خواهد رفت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.