اراک-مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: امسال برخلاف پیش بینی‌ها شرایط جوی به گونه‌ای پیش رفت که بارندگی‌های دریافتی در فصل پاییز در مقایسه با سال گذشته ناچیز بود.

کاهش میزان بارندگی‌های پاییزه استان مرکزی در سال ۹۶

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در خصوص کاهش بارندگی‌های فصل پاییز امسال گفت: امسال برخلاف پیش بینی‌ها، شرایط جوی به گونه‌ای پیش رفت که بارندگی‌های دریافتی در مقایسه با سال گذشته ناچیز بود.

ذوالفقاری اظهار کرد: متوسط میزان بارندگی در فصل پاییز امسال تاکنون در سطح استان مرکزی ۸/۴ میلی‌متر بوده که این مقداردر سال گذشته در مدت مشابه، رقم ۴۳/۷ میلی‌متر را به خود اختصاص داده است. البته متوسط بارندگی‌های بلندمدت فصل پاییز استان مرکزی، ۶۸ میلی‌متر بوده که بارش‌های امسال در مقایسه با این میزان ناچیز است. 

وی افزود: از ابتدای پاییز امسال تاکنون، شهرهای دلیجان و محلات به ترتیب با صفر و ۰/۴ میلی‌متر کمترین میزان بارش‌ و شهرهای شازند و غرق‌آباد به ترتیب با ۲۵/۲ و ۱۳/۵ میلی‌متر، بیشترین بارندگی‌ها را داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به روند تغییرات دمایی بیان کرد: استان مرکزی در روزهای اخیر دمای زیر صفر را گذرانده که شهرهایی نظیر خنداب، کمیجان، آشتیان و شازند بین ۸- و ۹- درجه، کمترین دما و شهر اراک نیز دمای حداقلی ۵- درجه را تجربه کرده است.

 ذوالفقاری در خصوص میزان بارش‌های شهر تفرش گفت: میزان بارش‌های فصل پاییز تفرش تاکنون ۷/۸ میلی‌متر بوده و این میزان در سال گذشته رقم ۵۰ میلی متر را نشان می دهد که بیانگر کاهش قابل توجه بارش های پاییزی در شهرستان تفرش است. همچنین در این مدت، شهر تفرش دمای ۶- درجه را تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: شرایط جوی و میزان بارش در پاییز امسال وضعیت مطلوبی ندارد؛ هر چند پیش‌بینی می‌شود که در فصل زمستان، بارندگی در حد نرمال یا کمتر از آن و به میزان ۸۰ تا ۹۰ میلی‌متر باشد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: امسال استان‌های واقع در مرکز کشور نظیر قم، سمنان، مرکزی و... به لحاظ بارندگی‌، نسبت به استان‌های شمالی و جنوبی کشور از نظر بارش وضعیت نامطلوبی دارند.

ذوالفقاری گفت: وضعیت کاهش بارندگی‌ها در فصل پاییز امسال، در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته کم‌سابقه است.

وی خاطرنشان کرد: نقشه‌های بلندمدت حکایت از آن دارد که بارش‌های زمستان امسال در حد نرمال باشد و بخشی از کمبودها را جبران کند. همچنین دمای هوای بین ۱۰- تا ۱۵- در فصل زمستان، برای استان مرکزی پیش‌بینی‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.