صالح آباد – بخش محروم و مرزی صالح آباد با حدود ۴۲۰۰کیلومتر وسعت در شمال شرقی خراسان رضوی قرار دارد. فاصله مرکز این بخش تا مرکز استان ( مشهد) ۱۹۰ کیلومتر و تا مرکز شهرستان( تربت جام ) ۹۰ کیلومتر است که همین امر باعث محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی برای این منطقه شده و مردم را در تنگنا قرار داده است که یکی از این محرومیت‌ها، نبود گاز شهری در روستاها و حتی کمبود گاز مایع و نفت در برخی موارد است.

اهالی ۳۴روستای صالح آباد چشم انتظار گاز

قدس آنلاین-گروه استان ها: این خطه مرزی با ۹۴ روستا و چهار دهستان جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر را در خود جای داده و از سویی بهره مندی از کمترین امکانات رفاهی، اجتماعی و بهداشتی، اهالی این بخش محروم را به طور طبیعی وادار به مهاجرت می‌کند. یکی از ده‌ها مشکل مهم روستاییان این بخش در این روزها، نبود ماده سوختنی مانند گاز شهری گازمایع و نفت است که گاهی بویژه در زمستان‌ها در این منطقه کمیاب شده و حکم کیمیا پیدا می‌کند و برخی ناچارند در شهر در به در دنبال یک کپسول گاز مایع بگردند و در صورت یافتن، حاضرند به هر قیمتی خریداری و یا از شهرستان‌های اطراف تهیه کنند.
اولین مراسم گلنگ زنی پروژه گازرسانی به منطقه صالح آباد حدود ۹۰ ماه پیش، یعنی در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ با حضور مقامات استان، شهرستان و بخش کلید خورد و بعد از گذشت ۲۹ ماه از آن تاریخ در فاز اول گازرسانی به این منطقه، فقط شهرصالح آباد در دهم مهرماه ۱۳۹۱ و در فاز دوم هم در اسفند ۹۵ فقط دو روستا از ۹۴ روستا (مهدی آباد و سقرچشمه) گازدار شد و عملیات اجرایی حدود ۳۴ روستای دیگر نیز در حال انجام بود، اما اکنون مردم این روستاها می‌گویند: مسئولان بخش وپیمانکاران گازرسانی مستقر در منطقه صالح آباد با توجه به وعده‌ای که داده‌اند (اواخر آبان ماه) چرا ۳۴ روستایی که منازلشان گازکشی شده وگاز در لوله‌ها تزریق شده، انشعاباتشان وصل نمی‌شود و خبری نیست؟ تقاضا داریم، پیگیر باشند چون مردم با این وضعیت بد اقتصادی دیگر قدرت خرید نفت را ندارند.
آنان می‌افزایند: مسئولان هر چه سریع‌تر از طریق دهیاران و شوراها اطلاع رسانی کنند و اهالی را از این بلاتکلیفی رها کنند تا در صورت محقق نشدن وعده آن‌ها مبنی بر گازرسانی، نسبت به تهیه و ذخیره سازی نفت اقدام کنند زیرا هنوز زمستان نیامده، سرما طاقت فرسا شده و خانواده‌ها هم از لحاظ روحی و هم جسمی بیمار شده‌اند.
آنان معتقدند: اگر مبنا بر وصل انشعاب در سال جاری است بر سرعت کار بیفزایند و هرچه سریع‌تر شفاف سازی و چاره جویی کنند تا هر چه زودتر و بهتر مردم از این نعمت خدادادی بهره مند شوند و برای ذخیره سازی نفت به زحمت نیفتند و از همه مهم‌تر برای پرداخت بهای آن، از دیگران پول قرض نکنند تا وامدار غیر شوند.
شایان ذکر است، روستاهایی که در طرح اولیه گازرسانی و در طرح الحاقی جدید مقرر شده، گازرسانی شود، روستاهای جهان آباد - قشه توت - جعفریه - اسماعیل آباد - شازده - همت آباد - اسماعیل آباد - کلاته ابوالقاسم - شورستان علیا - شورستان سفلی - کل ملک آباد - ممیزاب - آزادده - نعتو - پری آباد - یکه باغ - کال آقایه - گورخار - قلعه حمام - شاه توت - درازآب - کال کراب - درخت توت - شهرک محمدحاجی - چشمه تیموری و... است که برخی از ۳۴ روستا و برخی کمتر یا بیشتر یاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.