بلومبرگ از احتمال صدور مجوز غنی سازی اورانیوم به عربستان توسط واشنگتن در ازای ساخت نیروگاه‌ های هسته‌ ای در این کشور با مشارکت شرکت‌ های آمریکائی خبر داد.

احتمال صدور مجوز غنی سازی اورانیوم به عربستان توسط واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا در حال ترغیب عربستان سعودی به قبول پیشنهادهای «وستنیگهَوس اِلکتریک» (Westinghouse Electric) و دیگر شرکت‌ های آمریکائی برای ساخت راکتورهای هسته‌ ای در آن کشور است و این احتمال نیز می‌ رود که به عنوان بخشی از چنین توافقی اجازه غنی‌ سازی اورانیوم نیز به ریاض داده شود.

۲ فرد مطلع از این برنامه که خواستند نامشان افشا نشود، در این رابطه به بلومبرگ اعلام کردند: «ریک پری» (Rick Perry) وزیر انرژی آمریکا ماه جاری به عربستان سفر کرد و با مقامات این کشور درباره طراحی پروژه های مذکور به رایزنی پرداخت.

به گزارش بلومبرگ، توافقنامه‌ های قبلی آمریکا، غنی سازی و بازفرآوری اورانیوم را در عربستان ممنوع کرده‌ اند و بر همین اساس مذاکرات برای استفاده از فناوری آمریکایی در این کشور در ساخت پروژه‌ های هسته‌ ای در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به شکست انجامید؛ لذا آمریکا هم اکنون بر آن است تا تسهیل آن مقرارت به عنوان روشی برای کمک به «وستنیگهَوس اِلکتریک» (Westinghouse Electric) و دیگر شرکت‌ ها در راستای دستیابی به قراردادهای عربستان سعودی را در دستور کار خود قرار دهد.

این رسانه در ادامه نوشت: بر اساس گزارش انجمن هسته‌ ای جهانی، عربستان سعودی قصد دارد ۱۶ نیروگاه هسته‌ای را در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده به ارزش بیش از ۸۰ میلیارد دلار بسازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.