رئیس جمهور لبنان در سخنانی در استانبول از تحرکات و اقداماتی که باید درباره تصمیم ترامپ ضد قدس صورت گیرد، سخن گفت.

به گزارش قدس آنلاین، میشل عون رئیس جمهور لبنان در نشست سران اسلامی در استانبول اعلام کرد: با وجود اینکه اعلامیه بالفور به صراحت بر ضرورت حفظ حقوق مدنی و دینی طوایف غیریهودی تاکید کرده است اما اسرائیلی ها زشت ترین انواع پاکسازی نژادی را در سرزمین فلسطین مرتکب شده است.

وی افزود: اسرائیل امروز عکس روند تاریخ رفتار می کند. تفکر یکجانبه گرایانه در دنیا از نظر سیاسی، نژادی و دینی مردود است و همه جوامع به سوی چند جانبه گرایی حرکت می کنند. اسرائیل خود را یهودی می داند و به دنبال یهودی سازی بیت المقدس و قرار دادن آن به عنوان پایتخت خود است و هدف آن از بین بردن هویت سرزمین مقدس است. آیا می توان مسیحیان و مسیحیت را بدون قدس، بیت لحم، کلیسای قیامت و المهد تصور کرد؟ آیا می توان اسلام و مسلمانان را بدون مسجد الاقصی و مقدسات فلسطین تصور کرد؟

عون تاکید کرد: اقدام دونالد ترامپ در قرار دادن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سبب از بین رفتن نقش آمریکا در روند صلح عادلانه در خاورمیانه می شود. اگر سازمان ملل اقدامی در قبال این تصمیم(ترامپ) اتخاذ نکند نقش آن به عنوان یک مرجع بین المللی برای حل نزاع های بین المللی از بین می رود.

رئیس جمهور لبنان گفت: اسرائیل تاکنون بر اساس اصل زور و پایمال کردن حقوق و آواره کردن حرکت کرده است. سازمان ملل که فلسطین را تقسیم کرده است هیچگاه در راستای محکوم کردن عملی و بازدارندگی در برابر اسرائیل حرکت نکرده است. تحولات سالهای اخیر جهان عربی و اسلامی و شرایط این کشورها سبب ایجاد شکاف میان کشورهای برادر و دوست شده است و نزاع عربی-اسرائیلی و اسلامی-اسرائیلی به نزاع عربی-عربی و اسلامی-اسلامی تبدیل شده است و این از طریق تغذیه جنگ مذهبی میان سنی و شیعه بوده است. در تفرقه ضعف و در ضعف تنهایی است و ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کن بیهوده نیست.

عون افزود: اسرائیل تنها استفاده کننده از این شرایط تاسف بار و دردناک است. آنچه امروز رخ می دهد نتیجه انحراف از هدف است. آیا قدس مجددا ما را متحد می کند و تاریخ و بشریت و میراث مان را نجات می دهیم یا ساقط می شویم و با ما قدس هم ساقط می شود و فلسطین به تباهی می رود؟ باید شکوائیه ای به شورای امنیت و سازمان ملل به نام کشورهای اسلامی برای مقابله و شکست تصمیم آمریکا و الزام آمریکا برای لغو این تصمیم ارائه کرد. تحرکات دیپلماتیک با هدف افزایش تعداد کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می شناسند باید صورت گیرد و اقدامات لازم حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک برای قرار دادن قدس شرقی به عنوان پایتخت آن انجام گیرد و فلسطین به عنوان کشوری با عضویت کامل در سازمان ملل مطرح شود.

رئیس جمهور لبنان گفت: باید مجازات های یکپارچه ای ضد هر کشوری که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل قرار دهد وضع شود و باید دعوتی مشترکی از ملت های کشورهای ما برای تحرک در کشورهایشان انجام شود تا نیروی فشار مردمی شکل گیرد که مکمل آن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک ما باشد. هدف ما صلح است اما نه صلح بدون عدالت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.