وزیر نفت گفت: همکاری ایران و روسیه به ترتیب به عنوان نخستین و دومین دارندگان گازی جهان در بازار جهانی تعیین کننده خواهد بود.

زنگنه: همکاری گازی ایران و روسیه در بازار جهانی تعیین کننده است

به گزارش قدس آنلاین، بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان عصر امروز پس از امضای ۲ تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز مذاکرات مفیدی با مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده و صادرکننده گاز جهان انجام شد.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران طی یک سال گذشته یادداشت تفاهم‌های متعددی با گازپروم امضا کرده که این تفاهم‌ها برای این بوده تا این شرکت برنامه و طرح خود را برای توسعه میدان‌های گازی کیش، پارس شمالی و فرزاد A و B ارائه کند.

زنگنه با بیان اینکه "برنامه‌های توسعه‌‌ای گفته شده به طور طبیعی همراه با برنامه صادرات گاز است"، گفت: باید بازپرداخت هزینه‌ها از محل صادرات گاز انجام شود؛ به همین دلیل گازپروم که شرکت با تجربه ای است صادرات گاز را چه از طریق احداث خط لوله و چه احداث کاخانه‌های تولید LNG در برنامه خود پیش بینی خواهد کرد.

وی ادامه داد: افزون بر این تفاهم‌نامه، شرکت ملی نفت و صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت به‌عنوان مالکان پروژه ایران LNG یک یادداشت تفاهم جدیدی با شرکت گازپروم امضا کردند.

وزیر نفت با بیان اینکه "شرکت ایران LNG یک کارخانه نیمه تمام با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن در سال است"، گفت: شرکت گازپروم حداکثر ظرف مدت ۶ ماه مطالعات مالی و فنی این پروژه را انجام و پیشنهاد خود را برای مشارکت سهمی و سرمایه‌ای در این کارخانه ارائه می‌دهد.

وی افزود: امضای این یادداشت تفاهم گام مهمی برای حضور و مشارکت شرکت گازپروم در طرح‌های توسعه گازی  ایران و همین طور مجموعه پتروشیمی‌های متکی به خوراک گاز است.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "آیا گازپروم شریک ایران در صادرات گاز خواهد بود?"، گفت: همه شرایط به مذاکرات در آینده بستگی دارد.

زنگنه با بیان اینکه "همکاری ایران و روسیه به ترتیب به عنوان نخستین و دومین دارندگان گازی جهان در بازار جهان تعیین کننده خواهد بود"، گفت: برای تکمیل پروژه ایران LNG به حدود چهار میلیارد دلار سرمایه نیاز است؛ اما این که مشارکت بعدی چگونه خواهد بود در ماه‌های آینده روشن می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.