مشکلات ازدواج در دوران نوجوانی از خود آن بر نمی‌خیزد، بلکه برخاسته از عدم آمادگی افراد برای پذیرش تعهدات زندگی و نقش‌ های ناشی از آن است. نوجوان حتی اگر از میانگین تجربه، هوش و درک سن خود بالاتر باشد، یعنی حتی اگر از هم سن و سالانش هم جلوتر باشد و بیشتر شبیه بزرگسالان به نظر برسد، باز هم میوه‌ی نارسی است که کامل شدن آن نیازمند مرور زمان و مراقبت های ویژه، آن هم در فضایی خاص است.

از هر ۴ ازدواج یکی منجر به طلاق می شود

قدس آنلاین- ازدواج در سنین پایین متاسفانه مشکلی است که همچنان در بین برخی خانواده ها رواج دارد، خانواده هایی که همه چیز را در عروس و داماد شدن فرزندانشان می بینند بدون آنکه متوجه ضربه خوردن زندگی فرزندانشان باشند.

اگرچه ازدواج در سنین پایین توصیه می شود اما واقعیت این است که این سن، نباید در ابتدای نوجوانی باشد. ازدواج در دوران نوجوانی به دلیل اینکه فرد هنوز به آمادگی و شرایط لازم از نظر روحی و جسمی برای تشکیل خانواده نرسیده نمی تواند چشم انداز روشنی داشته باشد.

مشکلات ازدواج در دوران نوجوانی از خود آن بر نمی‌خیزد، بلکه برخاسته از عدم آمادگی افراد برای پذیرش تعهدات زندگی و نقش‌ های ناشی از آن است. نوجوان حتی اگر از میانگین تجربه، هوش و درک سن خود بالاتر باشد، یعنی حتی اگر از هم سن و سالانش هم جلوتر باشد و بیشتر شبیه بزرگسالان به نظر برسد، باز هم میوه‌ی نارسی است که کامل شدن آن نیازمند مرور زمان و مراقبت های ویژه، آن هم در فضایی خاص است.

حسین اسدبیگی؛ رئیس اورژانس اجتماعی کشور در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» در این باره گفت: اورژانس اجتماعی بیش از ۱۷ سال است که راه اندازی شده است اما مردم هنوز با آن آشنایی ندارند و تنها به واژه اورژانس بسنده می کنند و آن را با اورژانس پزشکی یکی می دانند، این در حالی است که ماموریت اورژانس اجتماعی کاملا متفاوت و پیچیده است و در حوزه خدمات و آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

وی توضیح داد: طرحی درباره ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال، در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است اما هنوز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته و تنها فراکسیون زنان مجلس به این موضوع پرداخته است.

اسدبیگی افزود: ازدواج افراد زیر ۱۸ سال در شهرهای بزرگ کمتر، در شهرهای کوچک و در بخش ها نیز به مراتبط بیشتر به چشم می خورد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور تصریح کرد: اورژانس اجتماعی و کارکنان این مجموعه در استان ها با مشکلات مربوط به زوجین روبرو هستند و حدود ۲۰۰ مرکز در استان های کشور تنها مخصوص مداخله به منظور کاهش طلاق هستند که زیر نظر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور کار می کنند.

وی تشریح کرد: فراکسیون زنان نیز طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را بخاطر معضلاتی که در طول سال ها و دهه های گذشته پیش آمده مطرح کرده است.

اسد بیگی گفت: ازدواج یک امر مقدس است، برای همه آدم های بزرگسال پیش می آید و انسانها با ازدواج کردن به کمال می رسند، اما مشکلات زیادی هم در مسیر ازدواج وجود دارد که گاهی به طلاق منجر می شود.

وجود ۲ هزار دختر مطلقه زیر ۱۵ سال وجود دارد

اسد بیگی با بیان اینکه حدود ۲ هزار دختر مطلقه زیر ۱۵ سال وجود دارد، اذعان کرد: فراکسیون زنان مجلس به دنبال این است که جلوی ازدواج های سنین پایین را بگیرد چرا که کسی که می خواهد ازدواج کنند باید به یک بلوغی رسیده باشد و تنها نباید به این تکیه کرد که فرد از نظر جسمانی بالغ شده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور اعلام کرد: شاید اگر ۳۰ یا ۴۰ سال پیش دختران در سنین پایین ازدواج می کردند و تشکیل خانواده می دادند، سازگار بودند و با مسائلی که پیش روی آنها بود، می ساختند، اما در جامعه امروزی که از هر ۴ ازدواج یکی ممکن است که به طلاق منجر شود یکی از عوامل خطر برای این طلاق ها همین ازدواج های زود هنگام است که معمولا زوجین به آن رشد عاطفی و تصمیم گیری نرسیده اند تا بتواند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ممکن است که از فرد بپرسند که می خواهی ازدواج کنی و او پاسخ دهد بله، اما در آینده به این نتیجه برسد که اشتباه کرده است به همین جهت با اولین مشکلی که پیش بیاید ممکن است تقاضای طلاق بدهد.

اسد بیگی گفت: ممکن است وقتی که فرد به آن آگاهی های لازم برسد پس از ورود به جامعه از وضعیت فعلی خود راضی نباشد و به دنبال فرصت های بعدی باشد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور اعلام کرد: در مورد آسیب های اجتماعی باید به عوامل مختلف فردی، اجتماعی، روانی، بیولوژیک و حتی معنوی توجه کرد و تنها یک جنبه را نباید در نظر گرفت.

پیمان نامه حقوق کودک ازدواج کودکان را ممنوع کرده است

 وی با اشاره به اینکه باید به مصالح عالیه کودک و نوجوان توجه شود و آینده آنان در الویت قرار بگیرد، عنوان کرد: مسئولان امر به عنوان قانونگذار و مجری قانون باید از حقوق کودکان مطلع باشند؛ به طوری که هم اکنون در پیمان نامه حقوق کودک آمده است که باید از ازدواج کودکان جلوگیری به عمل آید.

به گفته اسد بیگی، می توان در ایران قانونی هم راستا با پیمان نامه حقوق کودک به امضا رساند و مردم مطابق آن عمل کنند تا شرایط ازدواج در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد، تا جایی که از آسیب های احتمالی بعد ازدواج جلوگیری شود.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور اذعان کرد: هم اکنون قانونگذار سن ازدواج را برای پسرها ۱۵ سال و برای دخترها ۱۳ سال در نظر گرفته است، این در حالی است که اگر قاضی حکم رشد برای دختران زیر ۱۳ سال را صادر کند دخترها می توانند زودتر از این نیز ازدواج کنند.

وی اعلام کرد: همه مشکلات زوجین بدان علت نیست که ازدواج یک کودک ممکن است به طلاق منجر شود، بلکه مسایلی که برای این زوج اتفاق خواهد افتاد و ممکن است یک کودک دارای یک کودک دیگری شود و نتواند بر آن فائق آید.

اسد بیگی با اشاره به اینکه تنها با قانون نمی توان در مقابل ازدواج های زود هنگام ایستاد، تصریح کرد: باید از جهات مختلف به این مسئله رسیدگی شود؛ مسائل فرهنگی و آموزش دادن به خانواده می تواند تاثیر گذار باشد.

در ادامه معصومه آقاپور؛ دبیر اول فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که از جمله کسانی است که به شدت پیگیر طرح در رابطه طرح ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال بوده است، وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات روستاهای شب حصار به ویژه در بخش سرخیان ازدواج های زود هنگام است، به قدس آنلاین گفت: در رابطه با متغیرهای درونی، دختران زیر ۱۵ سال و زیر ۱۷ سال حتی در بعضی از روستاها ۹ ساله تن به ازدواج می دهند و  پس از رسیدن به سن ۱۷ و یا ۱۸ سالگی به شدت ناراحت هستند و جرات صحبت کردن در مورد معضلاتشان را نیز ندارند.

۹۰ درصد بانوانی که ازدواج زود هنگام دارند بیمار می شوند

آقا پور ادامه داد: این افراد، اعتماد بنفس شان صفر است و از لحاظ شخصیتی کاملا وابسته هستند؛ در عین حال به وفور مشاهده می شود که بیشتر این افراد تا سن کمتر از ۲۵ سال دچار بیماری های خاص زنانگی می شوند.

دبیر اول فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: ۹۰ درصد خانم هایی که زیر ۱۵ سال ازدواج می کنند این مشکلات را دارند اما خانم هایی که ۲۵ سالگی ازدواج می کنند ممکن است ۵ درصد این مشکلات را داشته باشند.

وی عنوان کرد: ۲ روستا از نظر علمی به طورکامل مورد پایش قرار گرفته است و شواهد نشان می دهد که در حال حاضر یکی از مشکلاتی که به عنوان تهدید به شمار می رود این است که ازدواج دختران ۱۳ و ۱۴ ساله به عنوان یک سنت در حال اجرا است و این موضوع در برخی از شهرها نیز به چشم می خورد؛ در این وضعیت سن طلاق به ۱۹ سال کاهش خواهد یافت.

آقاپور اظهار کرد: نمایندگان مجلس تلاش می کنند که قوانینی برای حمایت از تمام ملت ایران ارائه و امکانات را فراهم کنند تا با کمک مسئولان شهرستان ها، این مشکلات حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.