لایحه تقدیمی بودجه سال۹۷ از سوی دولت به مجلس، به نوعی زلزله در تخصیص حوزه اعتبارات قرآنی فرهنگی محسوب می‌شود؛ از کاهش ۶۰درصدی بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفته تا حذف جدول۱۷ (مربوط به بودجه ریزی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی) که حوزه‌های مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف و... را آن هم با توجه به ضرورت حضور ما در جبهه جنگ نرم شامل می‌شود، شدت تخریب این زلزله را نشان می‌دهد!

بلاتکلیفی مجموعه های مذهبی در پی حذف بودجه های دولتی!

قدس آنلاین- لایحه تقدیمی بودجه سال۹۷ از سوی دولت به مجلس، به نوعی زلزله در تخصیص حوزه اعتبارات قرآنی فرهنگی محسوب می‌شود؛ از کاهش ۶۰درصدی بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفته تا حذف جدول۱۷ (مربوط به بودجه ریزی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی) که حوزه‌های مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف و... را آن هم با توجه به ضرورت حضور ما در جبهه جنگ نرم شامل می‌شود، شدت تخریب این زلزله را نشان می‌دهد!

بلاتکلیفی مجموعه های مذهبی در پی حذف بودجه های دولتی!

لایحه تقدیمی بودجه سال۹۷ از سوی دولت به مجلس، به نوعی زلزله در تخصیص حوزه اعتبارات قرآنی فرهنگی محسوب می‌شود؛ از کاهش ۶۰درصدی بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفته تا حذف جدول۱۷ (مربوط به بودجه ریزی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی) که حوزه‌های مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف و... را آن هم با توجه به ضرورت حضور ما در جبهه جنگ نرم شامل می‌شود، شدت تخریب این زلزله را نشان می‌دهد!

از این رو، با نمایندگان مجالس نهم و دهم درباره پیامدهای این بی مهری دولت گفت وگویی داشته‌ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می‌شود:

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نگاه دولت به فعالیت‌های فرهنگی- مذهبی در لایحه بودجه پیشنهاد شده برای سال۹۷، گفت: حذف ردیف بودجه دستگاه‌های فرهنگی- مذهبی در پی حذف جدول۱۷ و واگذاری بودجه مورد نیاز آن‌ها به یکی از دستگاه‌ها مانند وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ورزش و جوانان و... به بروز ابهاماتی در اعتبارات آن‌ها منجر می‌شود و نیز ممکن است این دستگاه‌ها به هر دلیل، تشخیص‌های متفاوتی به عملکرد دستگاه‌های خاص مذهبی فرهنگیِ زیرمجموعه خود داشته باشند.

نگرانی دستگاه‌های فرهنگی با حذف جدول۱۷

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر ادامه داد: این روند، نوعی بلاتکلیفی و نگرانی را نسبت به عملکردِ دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی مذهبی ایجاد می‌کند؛ به هر حال این مجموعه‌ها از ابتدای سال می‌دانستند رقم و ردیف بودجه ویژه دارند و برنامه هایی را پیگیری کرده‌اند و در نهایت تعیین تکلیفی برایشان وجود داشت، اما اینکه این بودجه به دستگاهی خاص به عنوان نهاد مادر واگذار شود و بدون تعیین میزان عدد و برنامه بگوییم به عملکرد دستگاه‌های فرهنگی- مذهبی بنابر تشخیص خودتان بودجه‌ای را تخصیص دهید، اگرچه از یک جهت خوب است، اما پیامدهای زیادی دارد.

پژمانفر تصریح کرد: این موضوع سبب نگرانی در دستگاه‌ها می‌شود که ممکن است نظرات غیرکارشناسی که بعضاً صورت می‌گیرد، اجازه ندهد اعداد و ارقام تخصیصی به نتیجه برسد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: متأسفانه با حذف جدول۱۷، هم درباره ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیز همه زیرمجموعه‌های جدول۱۷ ردیف بودجه‌ها حتی اگر ذیل کمک در این جدول آمده بود، حذف و اگرچه فعالیت آن‌ها اکنون ذیل دستگاهی خاص تعریف شده که جداول را نیز داریم، اما عدد مشخصی پیش بینی نشده است؛ برای مثال تصریح شده هفت میلیارد تومان به دستگاهی خاص داده می‌شود و باید عملکرد چند مجموعه را بررسی کند و بر اساس بررسی‌ها، این رقم و بودجه را تخصیص دهد.

وی درباره پیامدهای اتخاذ چنین رویکردی برای فعالیت‌های فرهنگی مذهبی، بیان کرد: تفاوت نگاه‌ها ممکن است سبب شود دستگاه مادر سختگیری‌های نابجایی نسبت به دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش داشته باشد، افزون بر این، مشکلاتی که در تجربه‌های قبلی مثل افزایش اختلافات بروز کرده، نگرانی هایی را به وجود آورده است.

ابهام در تخصیص اعتبارات از سوی دستگاه مادر!

به گفته حجت الاسلام پژمانفر، این حذف که بسته‌های فرهنگی متنوع و متعددی را شامل شده، نگرانی و ابهاماتی نسبت به آینده این برنامه‌ها به دنبال داشته است، زیرا این جداول موجب می‌شد با رایزنی‌ها بخش قابل توجهی از این اعداد و ارقام دریافت و روی آن برنامه ریزی شود، اما امروز برایشان تعیین تکلیف نشده و این ابهام وجود دارد که آیا این عدد از دستگاه مادر به مجموعه‌های فرهنگی می‌رسد یا نه؟

وی تأکید کرد: این کاستی سبب کاهش فعالیت‌ها و بلاتکلیفی دستگاه‌های فرهنگی مذهبی در مأموریت‌ها و تکالیف قبلی شان می‌شود.

کاهش کیفیت کارهای مذهبی فرهنگی در پی نگرانی مالی دستگاه ها

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: در سال‌های گذشته، مجموعه‌ای از دستگاه‌های غیردولتی که مأموریتی از مأموریت‌های نظام و تکالیف قانون را انجام می‌دادند؛ مثل ستاد امر به معروف و نهی از منکر(که از وظایف حاکمیت است و برای آن قانون نیز داریم) رقمی را برای این مأموریت دریافت می‌کردند، اما وقتی ردیف نداشته باشند، حتی در جداول کمکی، امروز نگرانند آیا می‌توانند برنامه‌های سابق که بنابر تکالیف شان برنامه ریزی کرده‌اند را انجام دهند یا نه و این نگرانی کیفیت کارشان را کاهش می‌دهد.

وی درباره توجیه دولت برای این حذف و کاهش بودجه‌های فرهنگی- مذهبی، خاطرنشان کرد: توجیه را باید دستگاه‌های دولتی پاسخ دهند؛ اما آنچه مطرح شده، اینکه دولت درصدد است یک انضباط مالی ایجاد کند و می‌خواهد بودجه را به دستگاه هایی بدهد که فردا پاسخگویش باشند، در حالی که این حذف جدول۱۷ و ردیف بودجه‌ها نه تنها انضباط مالی نیست، بلکه آشفتگی در انجام مأموریت‌ها را به دنبال دارد، زیرا این دستگاه‌ها کار دلخواه و شخصی انجام نمی‌دهند، بلکه وظایف حاکمیتی را دنبال می‌کنند.

بودجه‌های قرآنی؛ قالب یخی که روز به روز آب می‌شود

بنابر این گزارش، دکتر لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس نهم نیز با اشاره به کاهش بودجه شورای توسعه قرآنی در لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: متأسفانه با آنکه دولت بیش از دو بار یا بیشتر بودجه ۲۰۰میلیارد تومانی را آورد، که هر چند کم بود، اما شورا برای اهداف آن را تخصیص می‌داد، اما سال گذشته ۵۰درصد آن را کاهش داد که شاید جامعه قرآنی و بویژه نمایندگان مجلس باید جدی‌تر برخورد می‌کردند تا از ابتدا در بودجه درج شود و امسال هم می‌بینیم آن ۵۰درصد باقی مانده، ۶۰درصد کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این بودجه شبیه قالب یخی است که با وجود تهیه شدن با زحمت و پیگیری‌های فراوان، همواره در حال آب شدن است؛ مهم آنکه آنچه مصوب شد نیز محقق نشده است، بنابراین از عموم جامعه بویژه فعالان قرآنی انتظار می‌رود از دولت بپرسند آیا دشمن تهاجم فرهنگی خود را کنار گذاشته یا نعوذبالله قرآن، که به تصریح روایات در فتنه‌ها باید به آن تمسک جست، کارکرد خود را از دست داده است که در مقابل افزایش بودجه دیگر بخش ها، ساحت مقدس قرآن هر سال با بی مهری و کاهش اعتبارات روبه رو می‌شود!

افتخاری ادامه داد: انتظار می‌رفت، بودجه ۲۰۰میلیارد تومانی افزایش یابد نه آنکه هر سال کاهش یافته و نحیف‌تر شود. بنابراین امید است هم دولت نظر خود را اصلاح کند و هم نمایندگان سعی در اصلاح داشته باشند، تا آنچه با زحمت فراوان به دست آمده و نیز بارقه امید در جامعه قرآنی ایجاد شده بود، از دست نرود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حذف جدول۱۷ (ویژه دستگاه‌های فرهنگی) در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ از سوی دولت، بیان کرد: جدول۱۷ که بودجه ناچیزی در مقایسه با بودجه‌های هزارهزار میلیارد تومانی داشت، اما همین اندک کمک‌ها اگر تخصیص می‌یافت، می‌توانست چراغ برخی تشکل‌های فرهنگی را روشن نگاه دارد، اما در پی بی مهری‌های دولت، بودجه مصوب آن‌ها پرداخت نشد و امسال هم از اساس کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: امید است دولت هنوز که خیلی دیر نشده با همکاری مجلس این کسر خدمت و کوتاهی خود را در پیشگاه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی جبران کند؛ زیرا جنگ امروز ما جنگ فرهنگ و نرم است و حتی ما اگر بخواهیم اقتصاد و تولیدمان پیشرفت کند و اشتغال ایجاد شود، ابتدا باید در میدان فرهنگ سازی موفق باشیم که این نیز به بودجه نیاز دارد.

به گفته افتخاری، البته باید در تخصیص این بودجه‌های فرهنگی نیز نظارت کامل اعمال و برنامه‌ای برخورد شود.

وی درباره پیامدهای حذف جدول۱۷ مربوط به بودجه دستگاه‌های فرهنگی، بیان کرد: یکی از این حذفیات مربوط به موضوع اربعین و پیاده روی آن می‌شود، که انتظار می‌رفت از این ظرفیت استفاده شود و یک سوم یا حتی نیمی از بودجه برخی نشست ها و همایش هایی که برگزار می‌شود، به این ظرفیت عظیم اختصاص یابد، اما می‌بینیم با بی مهری روبه رو شده‌ایم که این بی مهری می‌رود که خدای ناکرده شائبه بی توجهی دولت به امر دین را در جامعه ایجاد کند و می‌تواند طمع دشمن را نسبت به ما افزایش دهد، هر چند مردم مانع از توفیق دشمن می‌شوند.

نبود بودجه از اعتبار طرح هایی مانند امر به معروف می‌کاهد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با اشاره به حذف بودجه برنامه‌های فرهنگی همچون امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب در پی حذف جدول۱۷، ابراز کرد: تمرکز و نظارت بر برنامه‌ها در مجموعه‌های فرهنگی به اقتدار نیاز دارد که معمولاً این اقتدار با بودجه و اعتبار تأمین می‌شود، از این رو ورود به عرصه اثرگذاری مانند امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ سازی درباره آن نیز بودجه خاص خود را می‌طلبد.

وی یادآور شد: البته در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۹۷، فقط فرهنگ نیست که دچار مشکل شده، بلکه بخش‌های دیگر مانند اشتغال و... نیز حال و روز بهتری ندارند و انتظار می‌رود دولت پس از چهار نوبت ارائه لایحه بودجه، با کمترین ضریب خطا و بیشترین بازدهی عمل کند.

منبع: روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.