آیت الله عالمی ، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب درحاشیه افتتاحیه نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال گفت: امروزه اقبال به مبحث استاندارد حلال از سوی کشورها و گروه های متعددی در جهان رو به گسترش است.از این رو باید توجه داشت هر قدر این محصولات با اتکا بر ضوابط و معیارهای شرعی عرضه شود ضمن بهره مندی مردم از این فرآورده ها در بازارهای جهانی نیز اعتبار افزونتری برای تولیدات ما به همراه خواهد داشت. البته در برخی موارد شاهدیم در جوامعی که بر عرضه برند حلال تأکید می شود اما در واقع در تهیه و تولید این محصولات ضوابط و قواعد دینی و فقهی رعایت نمی شود.

بررسی حلال بودن محصولات آرایشی و بهداشتی

قدس آنلاین- آیت الله عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب درحاشیه افتتاحیه نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال گفت: امروزه  اقبال به مبحث استاندارد حلال از سوی کشورها و گروه های متعددی در جهان  رو به گسترش است. از این رو باید توجه داشت هر قدر این محصولات با اتکا بر ضوابط و معیارهای شرعی عرضه شود ضمن بهره مندی مردم از این فرآورده ها در بازارهای جهانی نیز اعتبار افزونتری برای تولیدات ما به همراه خواهد داشت. البته در برخی موارد شاهدیم در جوامعی که بر عرضه برند حلال تأکید می شود اما در واقع در تهیه و تولید این محصولات ضوابط و قواعد دینی و فقهی رعایت نمی شود.

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد نیز درحاشیه این همایش به قدس تأکید کرد: کشور ما قابلیت های چشمگیری در عرصه صنعت حلال دارد  و فقط باید بسترها برای  بروز و ظهور این مقوله فراهم شود. .چنانکه ما بتوانیم از ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی عرضه فرآوردهای غذایی حلال در جهان تنها ده درصد  را کسب کنیم که ۷۰ میلیارد دلار می باشد؛ بی تردید از درآمدهای نفتی بی نیاز خواهیم شد. زیرا درآمدهای ارزی ما از فروش نفت به حدود ۴۰-۵۰ میلیارد دلار  می رسد.

وی همچنین افزود: درحال حاضر بیش از۲۰۰ لوگو درجهان از سوی دولت ها، نهادها و سمن ها در مقوله صنعت حلال به ثبت رسیده که بخشی از آن به جوامع اسلامی مربوط می شود از این رو گام جدی استانداردسازی در صنعت یاد شده  ارائه یک لوگوی واحد در این قضیه است.

وی با اشاره به جایگاه کشور در حوزه صنعت حلال در بین جوامع اسلامی خاطرنشان کرد:  برای دومین بار در سال جاری موفق شدیم با اقتدار و با کسب ۱۹ رأی از۲۳ رأی بار دیگر به عضویت در هیأت مدیره موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) درآییم. همچنین در این مجموعه  رئیس کمیته  ارزیابی و انطباق هستیم که نقش مؤثری بر صدور گواهی نامه های حلال بر عهده خواهد داشت.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: درحال حاضر روند تدوین لوگوی حلال در سازمان جهانی حلال درحال انجام است تا  مورد قبول همه فرقه های اسلامی باشد که  با  مشارکت دراین قضیه توانستیم چنان عمل کنیم که این برند تا ۹۸ درصد مطابق با فقه جعفری باشد.

دکتر اصغری، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو  نیز به خبرنگار ما اظهارکرد: سیاست و هدف مهم این سازمان حمایت از تولید فرآورده های سلامت محور با تأکید بر موضوع حلیت خواهد بود. البته بحث فرآورده های حلال بیشتر درخصوص تبادلات اقتصادی با دیگر کشورها مطرح است. چرا که درجامعه ما هرآنچه تولید و عرضه می شود متکی بر اصول و احکام اسلامی بوده و حلیت آن مشخص است.    همچنین تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که به کشور وارد می شود مسأله حلال بودن اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته و تأیید می شود. در غیر این صورت  امکان ورود و عرضه در بازار داخلی را نخواهند داشت.

گفتنی است نخستین همایش بین المللی فرآورده های حلال، با حضور شخصیت های برجسته ای از جهان اسلام به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا ۲۴ آذرماه ادامه خواهد داشت.

در مراسم افتتاحیه این همایش، پیام هایی از سوی حضرت  آیت الله سبحانی و عبدالعزیز تویجری، دبیرکل سازمان آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) قرائت شد. همچنین دومین همایش بین المللی فرآورده های حلال سال آینده در تبریز برگزار می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.