اعتبارات اشتغالزایی نیازمندان از تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۷ به نسبت سال جاری کاهش هزار میلیارد تومانی داشته است.

بودجه ۹۷ به اشتغال نیازمندان بی توجه است

قدس آنلاین- در واقع در لایحه بودجه سال ۹۷ که اخیراً از سوی دولت به مجلس ارایه شده است تا پس از بررسی به تصویب برسد اگرچه بودجه ردیف کمک به مددجویان کمیته امداد امام خمینی رشد ده درصدی داشته و یا ردیف مستمری این کمیته با سه هزار میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما اعتبارات بعضی از ردیف ها برای کمک به نیازمندان  ثابت مانده و حتی کاهش یافته اند که  کم شدن اعتبارات اشتغال زایی نیازمندان از محل تبصره ۱۶ لایحه یاد شده از آن جمله است. موضوعی که مهندس فتاح  رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز به آن اشاره می کند.

با این همه پرسش اینجاست که کاهش اعتبارات اشتغالزایی نیازمندان آن هم در سالی که دولت یکی از برنامه های اساسی خود را اشتغالزایی و کاهش بیکاری اعلام کرده نشان از چه دارد؟ آیا با این اقدام می توان اداعای اشتغالزایی دولت را باورکرد؟ و مهمتر این در صورت عدم اصلاح اعتبارات ردیف اشتغالزایی نیازمندان این موضوع چه تبعات منفی به دنبال خواهد داشت؟

ضعف بودجه نویسی

حجت ا... عبدالملکی معاون اشتغالزایی و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به قدس می گوید: در بودجه سال ۹۶  از محل تبصره ۱۶ برای تسهیلات بانکی و اشتغال زایی محرومان ۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت که دو هزار و صد میلیارد تومان آن به کمیته امداد و مابقی به بهزیستی تعلق گرفت اما برای سال آینده  رقم ۳ هزار میلیارد تومان به دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته که ظاهراً قرار است هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم در اختیار امداد قرار گیرد و ۶۰۰ میلیون تومان هم به بهزیستی ارائه شود.

وی موضوع یاد شده را  نشانه کم توجهی بودجه نویسان نسبت به امر اشتغالزایی نیازمندان و مددجویان می داند و می افزاید: با توجه به ضرورت اشتغالزایی در کشور انتظار داشتیم دولت دوازدهم بودجه اشتغال زایی این رقم را  به  حداقل به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش دهد که متاسفانه به جای اضافه کردن اعتبارات آنرا کاهش داده است.

وی نسبت به افزایش بودجه اشتغال زایی نیازمندان  از سوی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری می کند و می گوید: دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز برای ردیف تبصره ۱۶ هیچ افزایشی در نظر نگرفته بود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتبار اشتغالزایی کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از هزار میلیارد به سه هزار میلیارد تومان افزایش دادند بنابراین با توجه به افزایش ۲۵ درصدی حجم نقدینگی در سال جاری نمایندگان ملت بار دیگر اعتبار اشتغالزایی نیازمندان را  بالا ببرند و به ۴ هزار میلیارد تومان برسانند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مجلس شورای اسلامی همکاری نکند و رقم یاد شده را افزایش ندهد این موضوع چه تاثیراتی بر روند اشتغال زایی از سوی کمیته امداد خواهد گذاشت؟ می گوید:در برنامه پنج ساله ششم کمیته امداد امام خمینی مسئله اشتغالزایی و توانمند سازی نیازمندان مورد تاکید قرار گرفته به طوری که پیش بینی شده سالانه ۱۴۰ هزار فرصت شغلی از محل اجرای طرح های اقتصادی تامین شود که اگر برای هر فرصت شغلی ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم  حدود ۴ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان در سال نیاز خواهیم داشت که بخشی از این رقم را از صندوق ولایت کمیته امداد برآورده می کنیم اما برای تحقق کامل برنامه یاد شده احتیاج به  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  تسهیلات بانکی است که اگر مجلس همکاری نکند و اعتبار اشتغالزایی از محل تبصره ۱۶ افزایش نیابد آنوقت ممکن است  برنامه پنج ساله ششم اقتصادی کمیته امداد ممکن است محقق نشود.

وی از تاثیرگذاری مثبت تخصیص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  اعتبار اشتغالزایی به کمیته امداد در سال جاری خبر می دهد و می گوید : ما به کمک این بودجه تا پایان آبان ماه  ۶۵ هزار  فرصت شغلی از طریق اجرای طرح های اقتصادی  ایجاد کرده ایم. علاوه بر این ده هزار فرصت اشتغال زایی از طریق کاریابی ها فراهم شده است.

 و همچنین اگر تا پایان سال مابقی اعتبار اشتغالزایی در نظر گرفته از سوی کمیته امداد که حدود  ۲ هزار و صد میلیارد تومان است جذب شود، آنوقت می توانیم   ۱۴۰  هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. البته این منوط به اینست که بانک ها هم همکاری لازم را داشته باشند.

توهین به مردم!

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به قدس می گوید: آنچیزی که دولتی ها در رابطه با بودجه می گویند با ماهیت واقعی لایحه تقاوت زیادی دارد. در واقع لایحه  بودجه  سال ۹۷ حتی به اندازه ده درصد در راستای برنامه ششم توسعه کشور نیست که کاهش اعتبار ردیف اشتغالزایی  نیازمندان تنها  یکی از موارد اثبات این واقعیت است.

وی در همین زمینه می افزاید:اگر چه  با اشاره به این که  ریاست جمهوری عدالت، اشتغالزایی و فقرزدایی را سه موضوع محوری لایحه بودجه سال آینده بر شمرده و گفته بهترین بودجه را برای  کمیته امداد و حمایت از محرومان در نظرگرفته است اما بنده چنین باوری ندارم.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که انحراف در اجرای برنامه بودجه نزدیک به ۸۰ درصد است، تصریح می کند:بودجه ای که از سوی مجلس تصویب می شود فقط ۲۲ درصد آن تخصیص می یابد که با چنین اقدامی عملاً داریم به مردم اهانت می کنیم.

وی تبعات کاهش اعتبار از محل تبصره ۱۶ لایحه بودجه را کاهش اشتغالزایی و افزایش فقر می خواند و می گوید: چنین اقدامی عدالت را زیر سوال می برد بنابراین باید اعتبار اشتغالزایی نیازمندان افزایش یابد که برای این منظور قطعاً  نمایندگان مجلس همکاری لازم را می کنند.

کاهش بودجه اشتغالزایی را به صلاح نمی دانم

حسن صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر نیز اگر چه معتقد است تا یک راستی آزمایی از سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی درباره جذب منابع مالی و میزان تحقق برنامه های  اشتغالزایی صورت نگیرد نمی توان به صراحت گفت که کاهش اعتبار اشتغالزایی از محل تبصره  ۱۶ لایحه بودجه  اقدامی درست یا نادرست از سوی دولت بوده است اما در یک نگاه کلی کاهش بودجه اشتغالزایی نیازمندان به صلاح ساختار نظام اقتصادی کشور نمی داند و به قدس می گوید: بودجه باید بر اساس حمایت از گروه های آسیب پذیر جامعه بسته شود لذا ما   با هر گونه کاهش بودجه  دستگاه های حمایتی از محرومین بویژه در حوزه اشتغال زایی بشدت مخالف هستیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.