۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 579035

موشک بازی خانم هیلی

آرش خلیل خانه

مأمور ویژه دونالد ترامپ برای فضاسازی علیه ایران در جامعه جهانی در نمایشی تازه با آهن‌پاره‌هایی که ادعا می‌کرد بقایای موشکی است که نیروهای یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کرده‌اند، مدعی شد که این موشک ایرانی است و جمهوری اسلامی ایران به حوثی‌های یمن سلاح می‌دهد.

موشک بازی خانم هیلی

قدس آنلاین- مأمور ویژه دونالد ترامپ برای فضاسازی علیه ایران در جامعه جهانی در نمایشی تازه با آهن‌پارههایی که ادعا میکرد بقایای موشکی است که نیروهای یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کردهاند، مدعی شد که این موشک ایرانی است و جمهوری اسلامی ایران به حوثیهای یمن سلاح می‌دهد.

اظهارات نیکی هیلی که در مقابل شماری از خبرنگاران دعوت‌شده به یک انبار متعلق به سازمان ملل بیان شد، پرده دیگری از نمایشنامه دولت جدید آمریکا با همراهی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای توجیه افزایش فشارها و تحریمهای غیرقانونی این کشور علیه ایران و بسترسازی برای ایجاد یک ائتلاف جدید با مشارکت ریاض و رژیم صهیونیستی بر ضد تهران است.

هیلی با طرح ادعای تکراری واشنگتن، افزود: توافق هسته‌ای هیچ کاری برای معتدل‌سازی رژیم ایران نکرد. کمک‌های سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان خطرناک و گروه‌های تروریستی منطقه در حال افزایش است.

نماینده آمریکا با اشاره به مقاله چند روز پیش محمدجواد ظریف در یکی از نشریات غربی که در آن تأکید کرده بود توانایی‌های نظامی این کشور در راستای قوانین بین‌المللی است و این خارجی‌ها هستند که منطقه را به آتش کشیده‌اند، بی‌آنکه به حملات روزانه ائتلاف سعودی به یمن و کشتار دهها هزار زن و کودک اشاره کند، گفت: گزارش چهارم دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ چیز دیگری می‌گوید و نشان می‌دهد که ایران نه‌تنها منطقه را به آتش کشیده بلکه در این آتش می‌دمد.

وی در قیاسی مضحک افزود: فکرش را بکنید که این موشک به سمت فرودگاه دالاس یا جان اف. کندی یا فرودگاه‌های پاریس، لندن یا برلین شلیک شده بود! بنابراین دیگر نمی‌توان اجازه ادامه بی‌قانونی را به ایران داد.

دودوزه‌بازی گوترش

در گوشه دیگر صحنه این نمایشنامه، ظاهرا آنتونیو گوترش در گزارشی که برای شورای امنیت منتشر کرده و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرده که به متن آن دست یافته است، با نتیجهگیری بر مبنای حدس و گمان و احتمالات درباره اینکه ایران به درخواست سازمان ملل در مورد توقف برنامه موشکی خود پاسخ منفی داده است، ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی در مورد آزمایشهای موشکی ایران و درخواست تروئیکای اروپایی و ایالات متحده آمریکا در مورد امکان تغییر کاربری ماهواره‌بر ایرانی «سیمرغ» برای حمل سلاح اتمی را مبنای تشکیک در مورد برنامه موشکی ایران قرار داده و از ایران خواسته تا به نگرانیهای مطرح‌شده از سوی دیگر طرفهای برجام توجه کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ را کامل اجرا کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در حالی مدعی تأیید سازمان ملل در مورد ایرانی‌بودن موشک شلیک‌شده از یمن به ریاض شده است که گوترش در هیچ کجای گزارش خود چنین چیزی را عنوان نکرده و تنها گفته که سازمان ملل در این باره تحقیق خواهد کرد.

«فرهان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، پنجشنبه‌شب در رد ادعاهای هیلی گفت: «این گزارش دربردارنده تحلیلی درباره موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان است ولی مدرکی قاطعی در آن وجود ندارد که منبع ساخت این موشک‌ها را مشخص کرده باشد.»

ذوق‌زدگی ریاض

عربستان سعودی دقایقی بعد از اظهارات ضدایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران، از این شوی تبلیغاتی آمریکا استقبال کرد و مدعی شد که حمایت ایران از نیروهای انصارالله در تضاد با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

ترکی بن صالح المالکی، سخنگوی ائتلاف ضدیمنی عربستان سعودی، هم تهران را به دخالت در یمن متهم کرد و مدعی شد که باید ایران را به دلیل قاچاق سلاح به نیروهای انصارالله یمن تحت پیگرد قرار داد.

ظریف: نتیجه این نمایش را قبلاً دیدهام

مانورهای دیپلماتیک مأموران ترامپ حول این ماجرا یادآور نمایشنامه مشابه واشنگتن پیش از حمله به عراق درباره وجود انبارهای تسلیحات شیمایی صدام و نمایشنامهای می‌باشد که ژنرال کالین پاول با یک شیشه کوچک حاوی مادهای سفید در سازمان ملل اجرا کرد. پاول مدعی بود این شیشه حاوی محلول شیمیایی به‌کاررفته در تسلیحات کشتار جمعیِ موجود در انبارهای مخوف صدام است. در حالی که سالها بعد از اشغال عراق (آن هم بدون مجوز سازمان ملل) و کشته شدن بیش از ۱ میلیون غیرنظامی عراقی، هیچ سلاح کشتار جمعی و شیمیایی در عراق یافت نشد و دولتهای آمریکا و انگلیس مدعی شدند که گزارشهای غلط به آن‌ها داده شده بود!

محمدجواد ظریف با اشاره به همین رویداد، در توئیتی به نمایش نیکی هیلی واکنش نشان داد و نوشت: وقتی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.

یک عضو کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این‌گونه شوهای تبلیغاتی آمریکاییها و عوامل منطقهای آن‌ها مسبوق به سابقه است و برای حمله به عراق هم به کار گرفته شد، گفت: پیش از این نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هم در نمایشی مضحک با رسم نقاشی یک بمب در سازمان ملل و ادعاهای مشابه خود را مضحکه جهانیان کرد.

محمد جمالی‌نوبندگانی نقش نیکی هیلی را مشابه عملکرد جان بولتن، چهره افراطی ضدایرانی و نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، دانست و افزود: این‌ها پروژههای زنجیرواری است که آمریکا برای شانه‌خالی‌کردن از مسئولیت نقض برجام انجام میدهد. از سوی دیگر، آمریکا در افکار جهان متهم است که از رژیم کودککش سعودی که زنان و کودکان یمنی را با تسلیحات آمریکایی می‌کشد، حمایت میکند و باید پاسخگو باشد. علاوه بر این، واشنگتن با جنجال‌آفرینی درصدد منحرف‌کردن افکار عمومی و فشاری است که در جهان به دلیل اقدام غیرقانونی این کشور در انتقال سفارت خود به قدس صورت داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: این‌گونه عملیات‌های روانی و سیاسی سبب نخواهد شد که ما از برنامه دفاعی خودمان عقب بکشیم و بر سر آن مذاکره کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.