بعد از شکست کامل داعش در سوریه، دولت بشار اسد به نمایندگی بشار جعفری هنوز درگیر مذاکرات صلحی است که از ماه ها پیش در ژنو آغاز شده بود. اما مشکل اصلی بشار جعفری برای مذاکره با گروه مقابل تزلزل و تغییرات سریع و شدید مواضع آنهاست ! امری که در مذاکرات دیپلماتیک پیش شرط برگزاری هرگونه گفتگوی دیپلماتیک محسوب می شود.

اقتدار دمشق درمذاکرات صلح ژنو

قدس آنلاین- گروهی که خود را نماینده معارضان سوری می دانند از ابتدای این مذاکرات تا کنون بارها در مورد اصل قبول حکومت بشار اسد و پذیرفتن آتش بس بارها و بارها تغییر موضع داده اند. در واقع آنچنان که واقعیت حکایت می کند، آنها با هر سفری که به ریاض دارند در شرایط جدید زمانی موضعی متفاوت و جدید می گیرند. همچنان که در مذاکرات ژنو 4 نیز بازهم نتیجه ای حاصل شد. بشار جعفری می گوید حاضر نیست با پیش شرط وارد مذاکره شود، طرف مقابل اما پیش از آغاز مذاکرات جدید بیانیه ای صادر می کند که محتوای آن و اصل آن خود نشان دهنده داشتن پیش شرط و «خط گرفتن» از ریاض است. امری که برای دولت پیروز بشار اسد حالا دیگر غیرقابل قبول است.

بشار الجعفری: عربستان و غرب درصدد شکست مذاکرات ژنو هستند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات مذاکره کننده این کشور در مذاکرات ژنو تاکیدکرد: عربستان و کشورهای غربی حامی معارضان سوری در صدد به شکست کشاندن مذاکرات ژنو هستند.«بشار الجعفری» در آخرین روز دور هشتم مذاکرات ژنو در سوئیس خاطر نشان کرد: دمشق در صورت وجود هرگونه پیش‌شرط،  وارد گفتگوی مستقیم با معارضان نخواهد شد.معارضان سوری مورد حمایت عربستان در نشست اخیر خود در ریاض بر لزوم کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت تاکید کرده بودند.

«بشار اسد» نقشی اساسی در مبارزه تروریست های مورد حمایت آمریکا و متحدانش از جمله عربستان سعودی در سوریه دارد.

این پیش شرط سبب شد هیات دولت سوریه با یک روز تاخیر وارد ژنو محل برگزاری مذاکرات شود و با ادامه کارشکنی های هیات معارضان سوری دو روز بعد این مذاکرات را ترک کند.هشتمین دور مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه، 28 نوامبر آغاز شد.هیات دولت سوریه دوباره 19 دسامبر وارد ژنو شد و مذاکرات تا پنجشنبه شب ادامه داشت.

معارضان سوری از ایجاد کنندگان اصلی بحران در سوریه هستند.بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروههای تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

نماینده سازمان ملل مذاکرات صلح سوریه را «فرصت ازدست‌رفته» خواند

استافان دمیستورا، نماینده سازمان ملل در گفت‌وگوهای صلح سوریه، آخرین دور از این مذاکرات در سوئیس را «فرصت ازدست‌رفته» توصیف کرد.در مقابل مذاکره‌کننده اصلی اپوزیسیون سوریه گفت که «خطری بزرگ» مذاکرات را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید بیشتر تلاش کند تا نماینده حکومت بشار اسد را به پای میز مذاکره بکشاند.اما دمیستورا، میانجی سازمان ملل، در عین ابراز نومیدی چنین نظر داد که اگر راهی برای ترغیب حکومت بشار اسد به ادامه گفت‌وگوها پیدا شود، «شاید ماه آینده» مذاکرات ادامه یابد.

اما علیرقم این گفته ها استفان دمیستورا شکست این دور از مذاکرات را بیشتر معلول رفتار حکومت بشار اسد دانست.دمیستورا در عین حال از موضع اپوزیسیون سوریه نیز «تا حدی ابراز نومیدی» کرد که هر گونه نقش برای بشار اسد در آینده این کشور را نفی کرده‌اند.در همین زمینه نماینده حکومت دمشق در مذاکرات صلح ژنو نیز اعلام کرد که تا زمانی که مخالفان بر برکناری بشار اسد از قدرت اصرار دارند، هیچ مذاکره‌ای با آنان در کار نخواهد بود.

اظهارنظرهای علنی و پشت پرده سعودی ها، با هم همخوانی ندارد

مواضع عربستان در چند ماه گذشته سرشار از اتهام زنی ها و اقدامات حقارت آمیزی  بوده که به تشدید انتقادات از آن و انزوایش در عرصه بین المللی و منطقه ای انجامیده است.

اما رژیم سعودی دست بردار نیست و در چارچوب سیاستهای توطئه گرانه خود و از طریق معارضان سوری موسوم به هیات ریاض همچنان بر پیش شرط کناره گیری «بشار اسد» از قدرت در هر مذاکره ای تاکید دارد که این موضع واکنش هایی را در سطح بین المللی در پی داشته است. 

تحولات سوریه نشان می دهد که شکست خوردگان بحران سوریه همگی تلاش می‌ کنند معادله آینده سیاسی سوریه را به طریقی تدوین و تنظیم کنند که دیدگاه‌های آنان در آن لحاظ شود.

در این میان جناح شکست‌ خورده عربستان از طریق سامان‌ دادن به بقیه گروه‌های معارض سوریه سعی می‌کند نقش این گروه‌ها را پررنگ جلوه داده و خواسته اول آنان را کناره‌ گیری بشار اسد از قدرت در سوریه معرفی کند اما واقعیت سیاسی و میدانی سوریه چیز دیگری است.

در واقع دولت سوریه یک طرف قدرتمند در تحولات سیاسی و میدانی است و ارتش سوریه و نیروهای مردمی بر تروریسم پیروز شده است.

این درحالی است که دولت سوریه نه تنها هیچگونه پیش شرطی در مذاکرات نگذاشته است بلکه در تمامی مذاکرات سیاسی مربوط به سوریه از جمله  در ژنو و  آستانه و سوچی  حضور  فعال داشته است و تاکید داشته است که در هرجایی که امکان پیشرفت در مسیر محقق شدن امیدهای ملت سوریه به صورت ملی وجود داشته باشد حاضرند شرکت کنند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.