بجنورد- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی از رشد چهار برابری متوفیات مرگ خاموش در مقایسه با هشت ماه نخست سال قبل خبرداد.

رشد چهار برابری متوفیان مرگ خاموش در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پزشکی قانونی خراسان شمالی، بابک سلحشور با اعلام این خبر افزود: شمار افرادی که در هشت ماهه نخست امسال بر اثر مسمومیت با گاز منو اکسید در این استان جان خود را از دست داده اند، نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار برابر شده است.

وی افزود: تا پایان آبان ماه دوازده نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن در خراسان شمالی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد یک نفر زن و یازده نفر مرد بوده است.

سلحشور افزایش آمار مرگ ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن را در مقایسه با سال گذشته نگران کننده دانست و گفت این تعداد در مدت مشابه سال قبل ٣ نفر بود که نشان از رشد چهار برابری جانباختگان در سال جاری دارد.

وی در ادامه به وضعیت استان در خصوص این آمار اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سیزده نفر در استان بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند و براین اساس خراسان شمالی به نسبت جمعیت، رتبه ششم تعداد مرگ های مسمومیت با گاز منو اکسید کربن را به خود اختصاص داد.

به گفته وی از جمله عواملی که می تواند منجر به مسمومیت افراد با گاز منواکسید کربن شود، می توان به نصب ناصحیح و غیر اصولی آبگرمکن و بخاری در منازل، عدم کارکرد صحیح لوازم گرمایشی از جمله بخاری و آبگرمکن ها و عدم انجام تعمیرات دوره ای موتورخانه ها، همچنین استفاده از وسایل غیر ایمن جهت گرم کردن فضا اشاره کرد.

سلحشور گفت: علاوه بر این، مسدود شدن لوله بخاری و مسیر خروج هوا به هر شکل و اندازه که باعث بازگشت منواکسید کربن به داخل منزل شود ، منجر به مسمومیت افراد ساکن خواهد شد.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها، با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منو اکسید کربن گفت: از آنجایی که نشانه های اولیه مسمومیت با این گاز بسیار شبیه علائم شبه آنفولانزا است، بایستی با آفزایش آگاهی در این مورد از خطرات بعدی آن جلوگیری کرد.

به گفته وی، از اولین نشانه های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است و در صورت شدت مسمومیت با این گاز، تشنج، بیهوشی، کما و در نهایت مرگ پدیدار می شود.

سلحشور تاکید کرد: در برخورد با افراد مسموم با این گاز ضمن تماس فوری با نیروهای امدادی (آتش نشانی و اورژانس) به سرعت فرد مسموم را از محل خارج کرده و به فضای باز منتقل و اگر شدت مسمومیت بالاست آنان را به مراکز درمانی منتقل کنید.

وی همچنین توصیه کرد که بعد از این اقدام، در و پنجره ها را باز کرده و تمام منابع گازسوز و شعله دار محیط را خاموش و حتماً توسط افراد متخصص مسئله را بررسی و منبع تولید و انتشار این گاز را یافته و نسبت به مسدود کردن آن اقدام کنید تا از تکرار آن جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.