هرساله ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشور می‌شود.

تحمیل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور برای مبارزه با مواد مخدر

قدس آنلاین- هرساله ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشور می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به این مطلب در چهارمین همایش منطقه‌ای صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر، افزود: بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب موضوع مواد مخدر و اعتیاد در اولویت مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. بنابراین ریشه‌ها و دلایل به وجود آمدن اعتیاد و حوزه‌های تأثیرگذار در شیوع این پدیده باید مورد توجه قرار گیرد.

عبد الرضا رحمانی فضلی، در ادامه افزود: گرچه طی سال‌های اخیر به صورت کمی شاهد تلاش‌های بسیاری برای کاهش آسیب‌های مواد مخدر بوده‌ایم، اما به لحاظ کیفیت حرکت منسجم، هماهنگ و هدفداری در این حوزه انجام نشده است.

رحمانی فضلی با اشاره به چهار اصل پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت در موضوع مواد مخدر، ادامه داد: بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیشگیری جدی‌ترین اصل در مدیریت آسیب‌های مواد مخدر می‌باشد، بنابراین تمام دستگاه‌های متولی ملزم شده‌اند ۵۰ درصد بودجه خود را به این مقوله اختصاص دهند. وی با بیان اینکه اجتماعی شدن در حوزه پیشگیری اصلی‌ترین وظیفه است، گفت:بنابر آمارهای جهانی بیش از ۲۰ درصد کسانی که درمان می‌شوند، پاک نمی‌مانند و مجدد به استفاده از مواد روی می‌آورند. از این رو در پیشگیری باید به علل مختلف گرایش به مصرف مواد مخدر توجه کرد. چنان که از عوامل مؤثر در این مقوله تفاوت‌های روان‌شناختی است که در برنامه ریزی‌ها باید حتی از سنین پیش از دبستان به آن توجه شود. همچنین برخلاف اینکه وضعیت اقتصادی عامل جدی در گرایش به مصرف مواد مخدر محسوب می‌شود، بررسی‌ها نشان داده بیش از۵۷ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر شاغل بوده‌اند.

وزیر کشور همچنین تأکید کرد: ضعف اعتقادی، نبود بینش دینی وعدم پایبندی به اصول اخلاقی از مسائل تأثیرگذار در روی آوری به آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود. بنابر این باید پرسید چرا نمی‌توانیم برای دین، فرهنگ و اخلاق کاربردهای اجتماعی تعریف کنیم؟ به هرروی اگر جایگاه انسان را به معنای واقعی کلمه بشناسیم دربرابر انسان‌هایی که دچار اعتیاد شده‌اند احساس مسئولیت کرده و دیگر نیازی به نشست و همایش در این مقوله نخواهد بود. زیرا هر کس وظایف اخلاقی و اعتقادی خود می‌داند که به دستگیری و کمک افراد آسیب دیده بپردازد. البته در حال حاضر نیز هرگونه تلاشی که در حوزه کاهش آسیب‌های مواد مخدر انجام می‌شود، قابل تأمل است زیرا نجات یک فرد، نجات یک ملت، نجات انسانیت و بشریت محسوب می‌شود.

وزیر کشور با تشریح عوامل مؤثر در روند درمان اعتیاد خاطرنشان کرد: گرچه ۸۰ درصد درمان توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود، اما از مشکلات این‌ حوزه ماندگاری پایین در پاکی معتادان است و باید درمان را پایدار کنیم. چنان که هرساله حدود ۷۰۰ هزار نفر از مجموع مبتلایان به اعتیاد تحت درمان قرار می‌گیرند که با توجه به بازه زمانی دو ساله، نباید معتادی در کشور وجود داشته باشد، ولی به دلیل ناپایداری درمان، دوباره درصدی از آن‌ها به سوی اعتیاد برمی گردند.

رحمانی فضلی ضمن اشاره به اینکه۶۰۰ نوع ماده مخدرصنعتی در کشور وجود دارد، ادامه داد:حوزه امنیتی قاچاق مواد مخدر و درگیری‌های مرتبط در این زمینه نیز رشد داشته، به طوری که در سال گذشته ۲۵۰۰ درگیری با قاچاقچیان و کشف ۷۳۰ تن مواد مخدر انجام شده است.

وی تأکید کرد:بنابر آمارهای سازمان‌های بین المللی امسال ۹۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود که این رقم سال گذشته به ۴۵۰۰ تن می‌رسید. این در حالی است که یکی از مسیرهای سه گانه عبور این مواد، کشور ماست. از این رو در ۲۳۰۰ کیلومتر مرزهای شرقی ایران، توانستیم موانعی برای ورود قاچاقچیان ایجاد کنیم و یک بخش سخت گذر مرزی دیگر باقی است که آن را نیز ساماندهی خواهیم کرد. همچنین بیش از ۲۰۰۰ کارگاه تولید شیشه را منهدم کردیم. با توجه به آنچه گفته شد، باید به خاطر داشت گرچه از نظر تعداد معتادان، شیوع مصرف و تجارت مواد مخدر از متوسط جهانی پایین هستیم، اما همین میزان نیز در شأن و منزلت جامعه ایرانی نیست.

==

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.