سال ۲۰۱۷ به روزهای پایانی خود رسیده و تبدیل به سال رونمایی از فناوری‌های جدید بسیاری شده است.

نگاه غول‌های مجازی واقع‌بینانه می‌شود

قدس آنلاین- سال ۲۰۱۷ به روزهای پایانی خود رسیده و تبدیل به سال رونمایی از فناوری‌های جدید بسیاری شده است. به گزارش نیویورک تایمز، موضوعی که موجب جالب شدن این سال در حوزه فناوری شده است، موفقیت آشکار و قابل توجه بسیاری از غول‌های فناوری در تغییر نحوه تجارت و تعامل آن‌ها با جهان بوده است.

* ۲۰۱۷؛ نقطه عطفی در عصر فناوری

در سال ۲۰۱۷، شرکت‌های بزرگ فناوری، هزینه بیشتری را صرف استفاده مؤثر از اینترنت کرده‌اند. این شرکت‌ها همچنین با توسعه بیشتر فعالیت‌های خود به سبکی جدید، درصدد جلب بهتر مشتریانشان بوده‌اند. مثلاً وبسایت آمازون سیستم تحویل کالاهای خود توسط رانندگان را توسعه داد، اپل یک گوشی هوشمند جدید با قفل تشخیص چهره به بازار عرضه کرد و سایر برندهای فناوری نیز چنین غافلگیری‌هایی برای دنیا به ارمغان آوردند.

شاید اشاره به همین موارد کافی باشد تا ۱۰ سال دیگر از سال ۲۰۱۷ که ما گذراندیم، به عنوان نقطه عطفی در پیشرفت فناوری و نقطه آغاز تغییر سبک تجارت در دنیای فناوری یاد شود. غول‌های فناوری دنیا، در سال ۲۰۱۷ سرانجام مجاب شدند که باید علاوه بر پذیرفتن مسئولیت‌های دنیای مجازی، مسئولیت‌های جهان آفلاین را نیز بپذیرند و از آنجایی که دیگر تبدیل به ارزشمندترین شرکت‌های دنیا شده‌اند، در بنگاه‌های اقتصادی جهان نیز نقش خود را بدرستی ایفا کنند.

* پوست‌اندازی غول‌های فناوری

در حال حاضر پنج شرکت فناوری آمریکا، یعنی آمازون، اپل، فیس‌بوک، آلفابت و مایکروسافت، از با ارزش‌ترین شرکت‌های آمریکایی هستند که تبادلات اقتصادی بسیار بالا و تأثیرگذاری دارند و علاوه بر اینکه در زمینه فروش نرم افزار، توسعه شبکه‌های اجتماعی و سِرورهای ابری، سیستم عامل‌ها و سخت افزارها فعال هستند، باید در زمینه زیرساخت‌های دنیای واقعی همچون جاده‌ها، راه آهن‌ها و اقتصاد اطلاعاتی نیز فعال باشند تا تبدیل به یک کسب و کار منزوی و قدیمی نشوند.

در سال‌های گذشته، با وجود قدرتی که شرکت‌های فناوری از خود بروز می‌دادند، تنها به دنیای مجازی وابسته بودند، اما در سال ۲۰۱۷، به دنیا ثابت شد که یک شرکت فناوری برای زنده ماندن در دنیای امروزی باید سیستم‌های توسعه‌ای خود را تغییر و مسئولیت‌های مجازی خود را تا دنیای واقعی امتداد دهد تا بتواند تأثیر فناوری بر دنیای حقیقی را کنترل و مدیریت کند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۷ شاهد تغییرات بسیاری در لحن، رفتار، توسعه و تاکتیک شرکت‌ها و غول‌های فناوری بودیم.

* همه‌چیز برای پول!

البته ممکن است استدلال برخی افراد درباره توسعه فناوری هایی همچون شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگر این باشد که آن‌ها جز تلاش برای تضعیف رسانه، انتشار اخبار غلط و نفرت انگیز و ایجاد ناراحتی‌های عمومی و اجتماعی کار دیگری نکرده‌اند، اما حقیقت آن بوده که این دسته از فناوری، برای پررنگ کردن نقش تبلیغاتی خود و تأثیرگذاری‌های سیاسی و اجتماعی به این سبک، تمام تلاش خود را کرده است.

هر چند شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و اپل تلاش‌های خود را در جهت اصلاح شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی کشورها مؤثر می‌دانند، اما در واقع این موضوع چیزی جز بازاریابی و کسب درآمد بیشتر برای چنین کمپانی هایی نبوده است، زیرا هم کارکنان شرکت‌های بزرگ به دنبال راه‌های جدیدی برای گسترش ایده‌های خود خارج از شرکت‌های بزرگ فناوری بوده‌اند، هم دستمزد کارگران در «سیلیکون ولی» که مقر اصلی فناوری‌های بزرگ جهان می‌باشد، بسیار افزایش یافته است و هم فشارهای قانونی قانونگذاران سبب تحت فشار قرار گرفتن این شرکت‌ها شده است.

* پذیرش مسئولیت‌های دنیای واقعی

تغییر بزرگی که در سال ۲۰۱۷ برای شرکت‌های بزرگ فناوری اتفاق افتاد، پذیرش مسئولیت‌های دنیای واقعی بود، زیرا در غیر این صورت، احتمال ورشکستگی و طرد شدن شرکت‌های فناوری دنیا از سوی مردم بالا می‌رفت و این موضوعی کلیدی است که احتمالاً در سال ۲۰۱۸ نیز فراتر از قبل پیش می‌رود.

یکی از اقدام‌های جالبی که در راستای این تغییر بزرگ در هفته‌های اخیر صورت گرفت، انتقاد کارمندان فیس‌بوک در رابطه با این شبکه بود. کارمندان فیس‌بوک عقیده داشتند که این فناوری بسیار اعتیاد آور است و به همین دلیل این شرکت دستور تحقیقات گسترده در رابطه با این مورد را صادر و اعلام کرده است که استفاده از نتیجه تحقیق و اعلام آن به عموم را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهد.

هر چند که تغییر الگوریتم شرکتی این کمپانی‌ها منطقی به نظر می‌رسد، اما در نهایت آن‌ها مجبور به تغییر الگوریتم مدیریتی خود هستند تا از کاهش سودآوری ثابت خود جلوگیری کنند. بنابراین سال ۲۰۱۷ سال وحشت آوری برای صنایع فناوری دنیا به حساب می‌آید و اگر در صدد اصلاح روش‌های خود نباشند، ممکن است سال ۲۰۱۸ به آن‌ها سخت بگذرد و دچار ریزش مشتریان خود شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.