امروز جیب دولت خالی از پول است و منبع مطمئنی برای تامین مالی خود ندارد، بنابراین پولی برای پرداخت یارانه به این تعداد نفرات ندارد، هر چند که از ابتدا هم قرار براین بود که یارانه ثروتمندان وبی نیازان حذف شود اما مهم نحوه شناسایی ثروتمندان وتفکیک آنها از طبقات متوسط رو به پایین است که در حق آنها اجحافی صورت نگیرد. این شائبه وجود دارد که منابع حذف یارانه ها درتامین هزینه های جاری دولت به کار گرفته شود و هزینه های دولت را پر کند.به هر حال آنچه دولت اعلام کرده بیانگر آن است که در خرج جاری اش مانده واین خبر خوبی نیست.

کسری بودجه دولت دلیل اصلی حذف یارانه ها است / اجرای طرح سلامت دولت را به بسیاری از شرکت های دارویی و بیمه ای بدهکار کرده است

قدس آنلاین- علی رحمانی کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق بورس تهران با بیان اینکه دولت به صراحت به کسری بودجه خود اشاره کرده است، قطع یارانه۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر از یارانه بگیران را ناشی از عدم تامین مالی دولت عنوان کرده و به قدس آنلاین گفت: دولت به وضوح کسری بودجه خود را اعلام کرده است. اعلام کسری بودجه دولت  نه در بودجه ۹۷ بلکه در پرداخت یارانه در سال های گذشته نیز اعلام شد هنگامی که پرداخت یارانه توسط دولت به سختی محقق میشد مشخص بود که پرداخت یارانه برای دولت به سختی انجام می شود از این رو کسری بودجه دولت اولین دلیل حذف یارانه بیش از بیست میلیون یارانه بگیر است. وی ادامه داد: امروز جیب دولت خالی از پول است و منبع مطمئنی برای تامین مالی خود ندارد، بنابراین پولی برای پرداخت یارانه به این تعداد نفرات ندارد، هر چند که از ابتدا هم قرار براین بود که یارانه ثروتمندان وبی نیازان حذف شود اما مهم نحوه شناسایی ثروتمندان وتفکیک آنها از طبقات متوسط رو به پایین است که در حق آنها اجحافی صورت نگیرد.

رحمانی با اشاره به اینکه ابهامات بسیاری در هزینه کرد منابع حذف یارانه ها وجود دارد خاطر نشان کرد: به هر حال واضح است منابعی که دولت از حذف یارانه ها به دست می آورد مبلغ قابل توجهی است از این رو باید منتظر تصمیمات دولت بود که این منابع را در کجا هزینه می کند. امیدوار هستیم دولت از محل حذف یارانه ها که درآمد قابل توجهی به دست می آورد این پول بزرگ را صرف فعالیتهای اقتصادی بزرگ کند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این شائبه وجود دارد که منابع حذف یارانه ها درتامین هزینه های جاری دولت به کار گرفته شود و هزینه های دولت را پر کند. به هر حال آنچه دولت اعلام کرده بیانگر آن است که در خرج جاری اش مانده واین خبر خوبی نیست. در جلسه ای با حضور سخنگوی دولت، آقای نوبخت اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند زمینه حضور و ابقای شرکت های کوچک و متوسط را در فعالیتهای اقتصادی فراهم کند از این رو برای قوت بخشیدن به این موضوع قرار است دولت پروژه ها وخوشه های صنعتی تعریف کند که البته تحقق چنین موضوعی نیازمند در نظر گرفتن بودجه معقول ومناسبی است.

رحمانی با اشاره به اهمیت حمایت از مشاغل کوچک و متوسط در رشد اقتصادی تصریح کرد: باید توجه داشت که مشاغل کوچک و متوسط می تواند محل مطمئنی برای اشتغال زایی باشد در کشور سوییس بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط مرکز اشتغالزایی وتولید هستند به گونه ای که بسیاری از قطعات خودرو دراین کشور توسط کارگاه های کوچک تولید می شود. به هر حال اگر دولت به دنبال بازده مالی شرکت های کوچک و متوسط و حمایت از موضوع اشتغالزایی است باید بودجه لازم را تعریف کند.

این استاد اقتصاد در خاتمه با اشاره به متاسفانه تصمیم گیریهای غلط در برخی حوزه ها که به ضرر سایر حوزه ها به خصوص بخش اقتصادی تمام می شود خاطرنشان کرد: طرح سلامت که بدهی زیادی را به دولت تحمیل کرده دولت را به بسیاری از شرکت های دارویی و بیمه ای بدهکار کرده است. بنابراین بار بدهی دولت و عدم تامین بودجه لازم برای سایر بخش ها به ضرر موضوع اشتغال و فعالیت های اقتصادی تمام شده است. به هر حال یک تصمیم درست یا نادرست می تواند بر موفقیت یا عدم آن بسیار تاثیر گذار باشد. اخذ مالیات از اقشار پردرآمد و افزایش حقوق کارمندان و کارگران می تواند به افزایش دریافتی ها و خرید خوب کمک کند. وقتی که مردم پولی برای خرید کردن ندارند؛ هنگامی که مسئولین هر روز کالایی را اعلام می کنند که در سبد خرید خانواده حذف یا کم می شود چگونه می توان انتظار داشت که تولید رونق بگیرد در حالی که عرضه وتقاضا یک چرخه است تا زمانی که این پازل به درستی در کنار هم چیده نشود نمی توان به موفقیت آن امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.