یک پس از شوی تبلیغاتی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و مأمور ویژه ترامپ برای تبلیغات و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران با آهن‌پاره‌هایی که مدعی بود بقایای موشک ایرانی است که نیروهای مقاومت یمن به ریاض شلیک کرده‌اند و لفاظی‌های او درباره این‌که آمریکا بیش از این اجازه آتش‌افروزی ایران در منطقه را نخواهد داد، وزیر دجیمز متیس فاع آمریکا در یک عقب‌نشینی فاحش به خبرنگارانی که از او درباره امکان واکنش نظامی واشنگتن دربرابر ایران سؤال کردند، گفت: پاسخ نظامی درکار نیست، تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی.

عقب نشینی وزیر دفاع آمریکا ی کروز پس از شوی هیلی

قدس آنلاین- یک پس از شوی تبلیغاتی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و مأمور ویژه ترامپ برای تبلیغات و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران با آهنپارههایی که مدعی بود بقایای موشک ایرانی است که نیروهای مقاومت یمن به ریاض شلیک کردهاند و لفاظیهای او درباره این‌که آمریکا بیش از این اجازه آتش‌افروزی ایران در منطقه را نخواهد داد، وزیر دجیمز متیس فاع آمریکا در یک عقب‌نشینی فاحش به خبرنگارانی که از او درباره امکان واکنش نظامی واشنگتن دربرابر ایران سؤال کردند، گفت: پاسخ نظامی درکار نیست، تشکیل ائتلاف علیه ایران دیپلماتیک خواهد بود نه نظامی.

این درحالی است که که هفته پیش، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه اینترنتی ایلاف عربستان سعودی به پادشاه و ولیعهد سعودی توصیه کرد با آمریکا علیه ایران ائتلافی استراتژیک انجام دهند. یسرائیل کاتس تصریح کرد: اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک ندارند، اما باور عمومی بر این است که دو کشور با هم همکاری می‌کنند.

پیش از این گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه با این روزنامه سعودی گفته بود تلآویو آماده است برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، با عربستان سعودی و «سایر کشورهای میانه‌روی عربی» همکاری کند.

عقب‌نشینی ائتلاف پیش از شکلگیری

با این‌حال به‌نظر میرسد علیرغم گندهگوییها و تهدیدهای نیکی هیلی و پیش از او عربستان سعودی و ائتلاف به رهبری این کشور ضد یمن که پس از حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاهی در ریاض، ایران را مسئول و عامل این حمله معرفی کرده و در بیانیهای اعلام کردند حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ میدانند، هم واشنگتن و هم ریاض از رجزخوانیهای گذشته درباره امکان مواجهه نظامی با ایران عقبنشینی کرده و به سیاست قدیمی ایرانهراسی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی در منطقه برای یارگیری و ایجاد فشار سیاسی علیه تهران روی آوردهاند.

تقسیم کار ریاض و واشنگتن

ائتلاف با عربستان از آن‌رو برای ترامپ مهم است که به‌زعم او ریاض با بلندپروازی‌های محمد بن سلمان برای آن‌که خود را رهبر جهان عرب معرفی کند، گزینه مناسبی است تا با اتکا به دلارهای نفتی و فشاری که میتواند بر کشورهای کوچک جهان عرب وارد کند، نقش هماهنگ‌کننده و همراه‌کننده جهان عرب را در این ائتلاف ایفا کند و رژیم سعودی با تشکیل اجلاس فوقالعاده اتحادیه عرب پس از حمله موشکی نیروهای یمنی به ریاض و متهم کردن ایران به تدارک این مله تلاش کرد تا گام اول را در این مسیر بردارد.

همزمان دونالد ترامپ در همان اولین ساعات وقوع این حمله بدون هیچ دلیل و مدرکی با قاطعیت ایران را مسئول این حمله خواند و دیپلماتهای خود را مأمور اثبات این موضوع در سازمان ملل و همراه کردن کشورهای اروپایی با این ادعا به‌منظور بسترسازی ائتلاف برنامه موشکی ایران کرد.

ظاهراً آمریکا بیش از عربستان در این مسیر موفق عمل کرده و متحدان سنتی خود را بی‌هزینه درکنار خود دارد.

پارلمان اروپا چهارشنبه گذشته در بیانیهای برنامه موشکی ایران را «تهدید امنیتی» خواند و از تهران خواست برنامه توسعه موشکهای بالستیک خود را متوقف کند. در همین‌حال ژان ایو لوردیان وزیر خارجه فرانسه که فردا برای رایزنی درباره مسائل مختلف ازجمله ایران به واشنگتن خواهد رفت، اعلام کرد میخواهد درباره نگرانی‌های موجود درمورد فعالیت‌های ایران در منطقه و ادامه برنامه موشکی بالستیک ایران با مقامات دولت ترامپ رایزنی کند.

وی تأکید کرد: «این موضوعات باید در چارچوب یک گفت‌وگوی دقیق با مقام‌های ایران حل و فصل شوند.

در همین‌راستا مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در سفر به منطقه رایزنیهای دیپلماتیک جدیدی را برای جلب‌نظر برخی کشورهای عربی به پیوستن به ائتلاف آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز کند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه به خبرگزاری کویت گفت: مقابله با ایران جزء اولویت‌های نخست معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به خاورمیانه است و ما با کشورهای عربی برای رسیدن به این هدف، همکاری‌های نزدیکی داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.