اصفهان- رییس شورای شهر اصفهان گفت: به دلیل حذف بودجه دولتی برای حمل و نقل عمومی، اکنون ۶۰ درصد هزینه اتوبوس را شهرداری پرداخت می‌کند تا نرخ بلیط اتوبوس در حد معمولی نگه داشته شود، بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار می رود به جذب یارانه های دولتی کمک کنند.

۶۰ درصد هزینه های اتوبوسرانی اصفهان را شهرداری پرداخت می‌کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فتح الله معین صبح یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به پدیده وارونگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت: این موضوع در تهران نمود شدیدی داشته و منجر به تعطیلی مدارس شده است البته اصفهان نیز در مرز آلودگی شدید قرار دارد که امیدواریم با انجام اقدامات مناسب شاهد بهبود هوای شهر باشیم.

وی با اشاره به تاثیر شهر الکترونیک در کاهش سفرهای درون شهری افزود: آمار حمل و نقل شهرداری اصفهان نشان دهنده این است که دو سفر به ازای هر نفر در روز انجام می شود و این برآورد براساس آمار گیری های موردی است که نشان می دهد ۴ میلیون سفر از ساعات ابتدایی تا آخرین ساعات شب انجام می شود.

رییس شورای شهر اصفهان اضافه کرد: ۵۰ درصد از این سفرها با وسایل نقلیه شخصی انجام می شود که این آمار بدی است و آثارش را در روزهای آلوده مشاهده می کنیم، ۱۸ درصد از سفرهای شهری توسط اتوبوس و ۱۴ درصد از سفرها با تاکسی و ۱۰ درصد با موتورسیکلت و ۴ درصد با دوچرخه و بقیه با سایر وسایل نقلیه موجود در شهر انجام می شود.

معین با اشاره به بافت تاریخی شهر اصفهان ادامه داد: مرکز شهر اصفهان به دلیل وجود میراث فرهنگی دارای محدودیت‌های حمل و نقل است که امکان توسعه معابر برای تردد خودروها در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در این راستا باید از حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنیم، در بیشتر کشورهای خارجی۷۰ درصد سفرهای شهری با وسایل حمل و نقل عمومی انجام می شود، البته به همت شهرداری و شورای شهر اصفهان اقدامات لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد شده که این اقدامات هزینه‌های زیادی را در برداشته و برای ادامه آن نیازمند کمک‌ها و یارانه‌های دولتی هستیم بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار می رود در این راه گام های موثری بردارند.

رییس شورا افزود: ۵۰ درصد یارانه حمل و نقل شهری از سوی شهرداری ها پرداخت می شود در صورتی که پیش از این شهرداری یک سوم، دولت یک سوم و مردم هم یک سوم این هزینه ها را می پرداختند، از زمانی که پرداختی های دولت کاهش یافت شهرداری ها مجبور به برداشتن بخش زیادی از این بار شدند.

معین تاکید کرد: به دلیل حذف بودجه دولتی برای حمل و نقل عمومی، اکنون ۶۰ درصد هزینه اتوبوس را شهرداری پرداخت می‌کند تا نرخ بلیط اتوبوس در حد معمولی نگه داشته شود.

وی به توسعه مترو اشاره کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته خط اول مترو مراحل نهایی خود را طی می کند و در حال حاضر قطارهای شهری از شهرک قدس تا میدان آزادی تردد می کنند، البته تمامی ایستگاه ها مورد استفاده نیستند که در این باره جلسات متعددی با سازمان قطار شهری و شهرداری برگزار شده و امید است موانع رسیدن مترو به آخرین نقطه یعنی ایستگاه صفه رفع شود.

رییس شورا ادامه داد: همچنین قراردادهای لازم برای ساخت خط سوم مترو با بنیاد مستضعفان بسته شده و تا جایی که من اطلاع دارم برای مذاکره بر سر جزئیات آن افرادی به تهران سفر کرده اند بنابراین انتظار داریم که این موضوع به نحو احسن با کمک نمایندگان مجلس پیگیری شود.

معین در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روز عاری از خشونت به پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان گفت: رئیس جمهور در سال ۹۲ پیشنهادی مبنی بر نامگذاری روز ۲۷ آذرماه به عنوان روز جهانی عاری از خشونت در سازمان ملل متحد ارایه داد که امید است به صورت واقعی شاهد این مهم در دنیا باشیم اما متاسفانه شاهد خشونت های کشورهای استعمارگر در منطقه هستیم، آنچه در یمن و فلسطین مشاهده می شود نقض این رویه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.