اهواز_نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره سیاست‌های غلط مرکز نشینان هم گفت: بعضی از مسئولین فقط به استان خود نگاه می کنند و زمینه سوء استفاده را ایجاد کرده‌اند، درباره انتقال آب و برنامه ریزی های پیشرو و خطرناک آن هشدارهای لازم را داده‌ایم و اخطار می‌کنیم که این سیاست‌گذاری‌ها بازی کردن با منافع ملی ایران است.

تبعیض علیه خوزستان/سیاست یک بام و دو هوا

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،آیت الله حیدری روز یکشنبه در نشست شورای شهر اهواز با اصحاب رسانه در خصوص طرح های انتقال آب از خوزستان عنوان کرد: به واسطه نقض محورها و عدم تطابق گفتار و عملکرد بعضی مسئولین یک نگاه بخشی به استان‌های متبوعه آنها ایجاد شده است؛ که این باعث عدم صداقت و عدالت، تبعیض و التزام به مقام ولایت است.

تبعیض علیه خوزستان

آیت الله محسن حیدری با اشاره به  ۲۵ درصد نرخ بیکاری خوزستان اظهار کرد: یکی از مسئولین مملکتی اعلام کرده در استانش جشن پایان بیکاری برگزار کنند، یعنی بیکاری در آن شهر از میان رفته است، در حالی که خوزستان غرق بیکاری است و مشکل بیکاری دامنگیر ماست، این با عدالت جور نیست. حتی میزان تخصیص این مقام در صندوق تولید کارآفرینی امید، با وجود اینکه از نظر مساحت نصف خوزستان است و بیکاری اش نیز نزدیک صفر است دو برابر خوزستان است، آیا این تبعیض نیست؟

نگاه بخشی

وی با اعلام اینکه در فروردین ماه سال ۹۵ در سیل در خوزستان باعث شد «شعیبه، شوش و اندیمشک» زیر آب روند، گفت: نزدیک به یک سال و نه ماه از آن حادثه می‌گذرد اما اکثر خسارت آنها داده نشده در حالی که ۱۰ روز بعد از این سیل در یکی از استان های شمالی سیل آمد و هیئت دولت طی ۱۰ روز مصوب کرد تمام خسارات باید جبران شود؛ این یک نگاه بخشی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه درباره اینکه جمع شدن اصحاب رسانه و شورای شهر برای مسئله انتقال آب کارون یک نگاه بخشی است یا نه پاسخ داد: خوزستان یک استان ویژه است که مصالح آن قابل تفکیک با مصالح ملی نیست،  به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک آن از لحاظ جغرافیایی، سوق‌الجیشی، کشاورزی و فرهنگی در کشور حرف اول را می‌زند.

 یک اتفاق در خوزستان کل کشور را دچار مشکل می کند

وی ادامه داد: نمونه آن نفت است که ۸۵ درصد آن در خوزستان تولید می‌شود و اگر در خوزستان اتفاقی بیافتد کل کشور دچار مشکل می شود، استعدادهای ویژه کشاورزی در استان در هیچ جا نیست، زیرا خوزستان هم آفتاب هوا خاک و آب و در نتیجه چهار عنصر به این شکل را دارد که هر سال می توان چهار بار برداشت در این استان انجام داد.

۳میلیون هکتار زمین قابل کشت

آیت اله حیدری خاطر نشان کرد:۳ میلیون هکتار از زمین‌های خوزستان قابل کشت است که در حال حاضر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از آن استفاده می شود و بقیه دست نخورده باقی مانده که ایده رهبری احیای آن است، اگر ۵۵۰ هزار هکتاری که رهبری عنوان کرده است؛ احیا شود ۵۰ درصد محصولات غذایی کشور تامین می شود، حال اگر دو میلیون هکتار احیا شود چه می شود؟

حیدری با بیان اینکه مسالح خوزستان و ایران از هم جدا نشدنی است، تاکید کرد: خوزستان با استان های دیگر تفاوت دارد، جفاکاری در حق مردم و ایجاد ناراحتی بین آنها در واقع بزرگترین خدمتی است که یک مسئول می‌تواند برای دشمنان ایران انجام دهد، اگر مردم ناراضی شوند چه کسی می تواند در مقابل تهاجم به ایران بایستد، کل نظام متضرر می‌شود.

سیاست‌ غلط مرکز نشین ها

وی درباره سیاست‌های غلط مرکز نشینان هم گفت: بعضی از مسئولین فقط به استان خود نگاه می کنند و زمینه سوء استفاده را ایجاد کرده‌اند، درباره انتقال آب و برنامه ریزی های پیشرو و خطرناک آن هشدارهای لازم را داده‌ایم و اخطار می‌کنیم که این سیاست‌گذاری‌ها بازی کردن با منافع ملی ایران است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده است که برداشت هرگونه آب از رودخانه کارون ممنوع است مگر برای شرب؛ آیا آنچه برداشته‌اند برای شرب کافی نیست؟ در قم، اصفهان، کرمان و یزد نهایتاً ۴۰۰ میلیون متر مکعب برای شرب و بهداشت آن کافی،ست اما آنچه آنها از کارون برداشت می کنند یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون متر مکعب است.

چقدر آب شرب نیاز است؟

وی افزود: این میزان، برای قم ۱۸۰ میلیون مترمکعب، تونل چشمه لنگان ۱۲۰ میلیون مترمکعب، تنگستان به زاینده رود ۸۴ میلیون مترمکعب، کوهرنگ یک ۳۲۱ میلیون مترمکعب، کوهرنگ ۲ ۳۲۶ میلیون مترمکعب و کوهرنگ ۳ ۲۵۰ میلیون متر مکعب است؛ که مجموع آنها به روی هم یک میلیارد و دویست و هشتاد و چهار میلیون متر مکعب می شود این در حالیست که ۸۴۵ میلیون مکعب هم در حال اجراست که با تونل بهشت آباد و سید کمال سید صالح که به اراک می رود تکمیل می شود.

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای این میزان انتقال حتی مجوز از کلانتری گرفته‌اند تصریح کرد: رئیس محیط زیست کشور باید بداند قبل از این محیط زیست به هیچ عنوان طرح انتقال آب مجوز نداده است، این در شرایطی است که باغ ونک مولگان ۲۰۰ مترمکعب برای باغ های پسته رفسنجان که در حال اجرا و مطالعه است.

سیاست یک بام و دو هوا

آیت الله حیدری گفت: این میزان آب فقط برای آب شرب نیست بلکه برای صنعت فولاد مبارکه است و این واحد های صنعتی که آب زیادی می برند باید کنار آب باشد نه وسط فلات، که اصلاً به صرفه و اقتصادی نیست بلکه به ضرر مملکت و فضای سبز است، زمانی اعلام کردند شلتوک کاری در حوزه در خوزستان ممنوع است اما از خوزستان به شهرهای دیگر آب برای این کار برده می شود که این سیاست یک بام دو هوا است.

وی عنوان کرد: صراحتا می گویم سرانه فضای سبز در کشور ۱۵ متر برای هر نفر است، در حالی که در خوزستان برای هر نفر ۱۲ متر و در استان اصفهان برای هر نفر ۲۷ متر است این یعنی دو برابر استان خوزستان این نگاه به بخشی با وحدت ملی جور نیست.

وی افزود: متاسفانه وزارت نیرو ۱۲ برنامه دیگر در حال تصویب دارد که اگر پیاده شود خطرناک است، از حوزه کارون ۱۸ میلیارد متر مکعب باید وارد خوزستان شود که ۱۱ میلیارد مترمکعب آن از رودکارون و ۷ میلیارد مترمکعب آن از دز است که مورد نیاز به صورت کشاورزی، فضای سبز، صنعت، محیط زیست و حقابه خلیج فارس است.

خلیج فارس حق آبه دارد

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس حق آبه دارد، بیان کرد: اگر حقآبه قطع شود همه آب‌های خوزستان شور می‌شود زیرا این بر قاعده جزر و مد است، اما میزان تخصیصی که به استان خوزستان داده‌اند هشت میلیارد متر مکعب است، یعنی ۵۵ درصد آن را از استان خارج می کنند. در حالی که ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب کرخه نیاز دارد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب هورالعظیم اما تخصیص آن دو میلیارد و دویست میلیون متر مکعب است که با ۳۰ سدی که در بالا دست ساخته شده است حدود ۶۰۰ میلیون می‌ماند یعنی ۱۵ درصد از آن، بنابراین ۸۵ درصد آب را می برند.

مهاجرت فرست شدن نتیجه انتقال آب

وی ادامه می‌داد:  اگر این جریان اتفاق افتاد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تعطیل می شود احیای دو میلیون هکتار به باد فنا می رود، همه کشاورزی استان تعطیل شده حتی آب شرب نیز نخواهیم داشت، هجرت روستاییان به حاشیه شهرها زیاد می‌شود و اکثر افراد از خوزستان مهاجرت می‌کنند، ریزگردها روزانه می شود  وخوزستان تبدیل به بیابانی می‌شود که زمینه تجاوز اجنبی در آن زیاد است و اینها همه نتیجه کارشناسی اشتباه وزارت نیرو است و ما با تمام وجود برای حیثیت و حق مردم مظلوم خوزستان می ایستیم و جلوی این اجحاف ها را خواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.