زاهدان- مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان - کویته در ۱۰۰ روزه اخیر ۱۰ هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و ۶۰۶ تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به پاکستان

به گزارش قدس آنلاین، مجید ارجونی در کنفرانس مطبوعاتی با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته حمل و نقل، اظهار داشت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان - کویته در ۱۰۰ روزه اخیر ۱۰ هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و ۶۰۶ تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه راه آهن جنوب شرق گفت: در این مدت میزان ترانزیت کالا از زاهدان به کویته پاکستان هزار و ۳۵۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش مطلق داشته است.

وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان است. مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بارهای داخلی در این مدت ۶۴ هزار و ۳۶۴ تن بوده که نسبت به ۱۷ هزار و ۳۲ تن پارسال رشد ۲۷۸ درصدی را نشان می دهد.

ارجونی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۱ هزار و ۲۳۰ نفر مسافر از طریق خطوط ریلی راه آهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به ۴۱ هزار و ۱۳۹ نفر مسافر پارسال رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی افزود: هزار و ۳۰۶ خودرو در این مدت از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب شرق به مقصد تهران و اصفهان جابه جا شد که نسبت به هزار و ۵۰ خودرو مدت مشابه پارسال رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۴ واگن توشه مسافر در خط ریلی زاهدان - تهران اعزام شده که نسبت به ۳۳ واگن پارسال ۶۴ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اتمام پروژه راه آهن زاهدان - چابهار تا پایان دولت دوازدهم تصریح کرد: زیرساخت های اداره کل راه آهن جنوب شرق به منظور تسهیل امور مسافری و حمل بار در حال تکمیل است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: پروژه هایی نظیر آشیانه کایرو با عتبار ۲۰ میلیارد ریال، نصب خط آشیانه کایرو با پیشرفت ۷۰ درصدی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، اجرای تقاطع هم سطح و غیر هم سطح زیباشهر و مهرشهر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با مشارکت سایر دستگاه های دست اندرکار، تثبیت ماسه های روان، طرح توسعه و محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان و اجرای طرح تفکیک ایستگاه مسافری از جمله برنامه های در حال ساخت این اداره کل است.

ارجونی با اشاره به تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه اظهار داشت: تعویض این خط ریلی به علت غیراستاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی ادامه داد: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن، امکان ورود قطارهای ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض یا اصلاح شود.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه ۲ طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.

وی تصریح کرد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای تثبیت ماسه های روان در محدوده ریلی شوره گز در مسیر زاهدان - کرمان اختصاص یافته است.

ارجونی اظهار داشت: باید با همکاری سازمان های دست اندرکار برای تثبیت شن های روان در این محدوده با روش های مطمئن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود.

وی ادامه داد: تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی دارد و سبب برگشت سرمایه می شود.

وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته رسانه راه آهن جنوب شرق گفت: این کمیته در راستای همگرایی و هم افزایی سازمانی برای تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح اطلاع رسانی میان سازمان، جامعه و گروه هدف تشکیل شده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق اظهار داشت: تعیین راهبرد تبلیغات، برنامه ریزی برای برگزاری هرگونه همایش یا جشنواره، برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه سازمان و شناساندن بیش از پیش راه آهن در میان افکار عمومی از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.

ارجونی بیان کرد: این کمیته در راستای اهداف راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی، اشاعه قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل ریلی و فرهنگ ایمنی در راه آهن، افزایش حمل بار و جابه جایی مسافر ایفای نقش خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.