صندوق تأمین اجتماعی هیچ وقت ورشکسته نمی‌شود و بیمه شدگان نگران انجام تعهدات از سوی این صندوق نباشند.

صندوق تأمین اجتماعی ورشکست نمی‌شود

قدس آنلاین- صندوق تأمین اجتماعی هیچ وقت ورشکسته نمی‌شود و بیمه شدگان نگران انجام تعهدات از سوی این صندوق نباشند.

سید تقی نوربخش درباره خطر ورشکستگی صندوق تأمین اجتماعی و نگرانی‌های که بیمه شدگان از این بابت دارند، گفـت: به لحاظ علمی معنی ورشکستگی برای صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی که به صورت سه جانبه گرایی یعنی توسط کارفرما، بیمه شده و دولت اداره می‌شوند، قابل تصور نیست؛ ضمن اینکه ما یک صندوق بین نسلی هستیم و دولت به آن متعهد است.

وی با اشاره به اینکه تعهد دولت به صندوق‌های‌های تأمین اجتماعی به لحاظ تئوری هم یک فرصت و هم تهدید است، تصریح کرد: فرصتش این است که صندوقی مثل تأمین هیچ وقت ورشکسته نمی‌شود، به طور نمونه منابع و مصارف صندوق بازنشستگی کشوری از چند سال پیش از تعادل خارج شده است، اما چون به صورت سه جانبه گرایی اداره می‌شود و دولت نسبت به آن متعهد است، همچنان فعال است و به نحو احسن به تعهداتش عمل می‌کند.

وی گفت: تمام تلاش ما در سازمان تأمین اجتماعی این است که بودجه بگیر دولت نباشیم و مثل برخی از صندوق‌های بیمه‌ای بتوانیم با منابع و مصارف خود، پاسخگوی تعهدات باشیم. از این رو همه بحث‌ها و نظرهای کارشناسی که در دولت و مجلس طی یک ماه گذشته داشته‌ایم، برای پیش بینی راهکارهایی بوده است که این سازمان بتواند روی پای خودش بایستد.

نوربخش خروج از بنگاه داری را یکی ازسیاست‌ها و راهبردهای خود اتکایی سازمان تأمین اجتماعی از دولت عنوان کرد و افزود: بر این اساس هیئت امنای تأمین اجتماعی فروش ۵۷ شرکت این سازمان را تصویب کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که به فروش می‌رسند هم سود ده و هم زیان ده هستند، تصریح کرد: این شرکت‌ها در طول ۳۰ سال گذشته بابت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین واگذار شده است که برخی از آن‌ها زیان بوده‌اند، از این رو با اصلاح ساختار این شرکت را به مرحله‌ای رسانده‌ایم که قابل عرضه در بورس باشند تا این گونه هم فروش شرکت‌ها راحت‌تر باشد و هم از شفافیت بیشتری برخوردار باشد.

نوربخش از تدوین یک برنامه دوساله برای خروج از بنگاهداری و فروش شرکت‌های مورد نظر خبر داد و گفت: از سوی دیگر هیئتی متشکل از ریاست سازمان، مدیر عامل شستا و رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی کار فروش شرکت‌ها را به عهده دارند که البته در انجام این مهم دستگاه‌های نظارتی کشور هم نظارت خواهند داشت.

وی درباره نگرانی کارکنان شرکت‌هایی که به فروش می‌رسند، گفت: جای نگرانی برای کارگران این شرکت‌ها نیست. تعدادی از این کارگران در مرحله بازنشستگی هستند که تعهدشان را سازمان انجام می‌دهد، بقیه نیز قطعاً در خود شرکت مشغول خواهند بود، چون برای این منظور نامه‌های لازم از سوی سازمان خصوصی سازی تنظیم می‌شود و ازآنان حمایت‌های لازم انجام خواهد؛ یعنی ادامه فعالیت کارگران در شرکت هایی که به فروش می‌رسند به صورت تضمینی خواهد بود. همان طوری که تا کنون این اتفاق افتاده است که نمونه آن را درباره فروش شرکت ذوب آهن اصفهان شاهد بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی جهت حفظ منابع متعلق به بیمه شدگانش قطعاً باید سرمایه‌گذاری اقتصادی انجام بدهد، گفت: یعنی ممکن است از یک هلدینگ که حاشیه ریسک و زیان بالایی دارد خارج شویم و وارد یک فعالیتی شویم که حاشیه سود آن بالاست که راه‌اندازی صندوق‌ای. تی. اف تا ۶ ماه آینده نمونه‌ای از آن است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.