بیمه بدنه خودرو چندان در ایران مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. در واقع طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال ۹۴ از ۲۰ میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر شده تنها ۳ میلیون بیمه بدنه فروخته شده است.

بی‌مهری به بیمه بدنه خودرو

قدس آنلاین- بیمه بدنه خودرو چندان در ایران مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. در واقع طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال ۹۴ از ۲۰ میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر شده تنها ۳ میلیون بیمه بدنه فروخته شده است. این در حالی است که این بیمه با توجه به ویژگی‌های مثبتی که برای خریداران دارد، یکی از پرکاربردترین بیمه‌های بازرگانی در دنیاست. با این همه پرسش اینجاست که چرا و به چه دلایلی، بسیاری از صاحبان خودروها در کشور تمایلی برای استفاده از بیمه بدنه ندارند؟

* پول ندارم اتوبوسم را بیمه بدنه کنم

محمد رسولی، مالک یک دستگاه اتوبوس خط تهران - گرگان که هنوز خودروی خود را بیمه بدنه نکرده است، علت این موضوع را درآمد مالی پایین و هزینه بالای خرید بیمه بدنه خودرو می‌خواند و به خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه این بیمه علاوه بر تصادفات، حوادثی دیگری که برای خودرو اتفاق می‌افتد؛ مثل سرقت، آتش سوزی و... را تحت پوشش قرار می‌دهد و به همین دلیل بیمه مفیدی محسوب می‌شود، اما وقتی درآمدی که از راه مسافرکشی بدست می‌آورم، کم است؛ به طوری که به زور اقساط ماهیانه را می‌دهم، چگونه می‌توانم اتوبوسم را بیمه بدنه کنم؟ یعنی با وجود اینکه دلم می‌خواهد تنها منبع درآمدم را بیمه بدنه کنم، اما فعلاً این امکان برایم وجود ندارد.

وی با اشاره به این حداقل نیمی از اتوبوس‌های فعال در پایانه مسافربری شرق تهران، دارای بیمه نامه بدنه خودرو نیستند، می‌افزاید: جدای از درآمد مالی کم، نرخ بیمه بدنه خودرو گران است؛ مثلاً بیمه بدنه یک دستگاه اتوبوس برای مالک حداقل ۵ تا ۶ میلیون تومان تمام می‌شود که توی این کسادی بازار مسافر رقم بالایی است.

* خودروهای مدل پایین را بیمه نمی‌کنند!

علی، راننده تاکسی خط تهرانپارس – انقلاب هم توپ را به زمین شرکت‌های بیمه گر می‌اندازد و می‌گوید: این شرکت‌ها خودروهای مدل پایین را بیمه بدنه نمی‌کنند. مثلاً خودم حدود یک ماه پیش برای خرید بیمه نامه بدنه به نمایندگی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای رفته بودم، اما وقتی پی بردند خودروی من مدل ۸۶ است از بیمه کردن آن خودداری کردند.

موضوعی که دکتر وحید فربدفر، کارشناس صنعت بیمه نیز تلویحاً آن را می‌پذیرد و به قدس می‌گوید: طبق قانون، شرکت‌های بیمه‌ای موظفند همه خودروها تا سن ۱۵ سال را بیمه بدنه کنند، اما برخی از شرکت‌ها به صورت سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و تمایلی برای فروش بیمه نامه بدنه به خودروهای مدل پایین و ارزان قیمت ندارند. البته این موضوع مشمول شرکت‌های بیمه گر معتبر نمی‌شود. یعنی تنها برخی از شرکت‌ها هستند که خودروهایی که زیر ۱۵ سال عمر دارند، اما بدنه شان آسیب دیده است را بیمه نمی‌کنند.

* اطلاعات مردم کامل نیست

وی ناآگاهی از محاسن و مزایای بیمه نامه بدنه خودرو را دلیل اصلی پایین بودن استقبال مردم از این نوع بیمه در کشور می‌داند و می‌گوید: بیشتر مردم ما بیمه بدنه خودرو را همان بیمه اجباری شخص ثالث می‌شناسند و فکر می‌کنند با خرید این بیمه نامه خسارت ناشی از همه حوادث تحت پوشش قرار می‌گیرد، در حالی که چنین نیست. یعنی پوشش‌های مالی بیمه نامه شخص ثالث مربوط به سایر وسایل و اجسام برخورد کرده با خودروی مقصر حادثه می‌باشد و سقف آن نیز محدود است و آسیب‌های وارده به خودرو شخص مقصر را پرداخت نمی‌کند، اما کارکرد بیمه بدنه خودرو در همین زمینه بوده و خسارت‌های خود خودروی بیمه‌گذار را پوشش می‌دهد.

* بیمه بدنه «هزینه» نیست

این کارشناس صنعت بیمه با ابراز تأسف از اینکه بیشتر مردم ایران به بیمه نامه بدنه خودرو به نگاه هزینه اضافه می‌نگرند، می‌افزاید: در شرایط سخت اقتصاد کنونی تأمین هزینه خسارت یک خودرو به مراتب سخت‌تر و پر هزینه‌تر از خرید این بیمه نامه است.

فربدفر با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه بدنه خودرو قابلیت افزایش زیادی دارد، تصریح می‌کند: با کمی آموزش و اطلاع رسانی می‌توان آگاهی مردم را در این زمینه بالا برد تا آن‌ها مانند بیمه شخص ثالث نسبت به خرید بیمه نامه بدنه نیز حساس شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.