کاشان- کاشان با داشتن چندین شهرک صنعتی مانند شهرک صنعتی راوند و شهرک صنعتی آران و بیدگل با یک هزار کارخانه فرش و شرکت تولیدکننده فرش ماشینی فعال به‌عنوان بخش اساسی بازار فرش و صادرات فرش ماشینی در ایران را به خود اختصاص داده و نقش بسزایی در تولید ثروت ملی دارند.

رقابت آران و بیدگل با ترکیه در صنعت فرش

باوجوداینکه کارخانه جات بسیاری در این راستا و در این جغرافیا از کشور فعال هستند اما بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان هنوز ایرانیان نتوانسته‌اند گوی سبقت درفروش فرش را از همتای ترک خود بربایند و کشور ترکیه همچنان در این زمینه در دنیا پیشتاز است.

تلاش برای سبک‌های مدرن

میثم نوابی پور یکی از کارشناسان خبره حوزه فرش ماشینی در این رابطه می‌گوید: جالب است که ترکیه با دارا بودن فناوری قدیمی‌تر از فناوری کشورمان، اما تولیدکننده فرش‌هایی مدرن‌تر و ارزان‌تر است.

این کارشناس مسائل فرش با اشاره به وضعیت تولید فرش ماشینی کشور ترکیه، یادآوری کرد: ارزش صادرات فرش ماشینی این کشور سالیانه ۲.۵ میلیارد دلار و برای ایران تنها ۳۰۰ میلیون دلار است. ۱۱۰۰کارخانه تولید فرش ماشینی در شهرستان های کاشان و آران  وبیدگل با اشتغال زایی ۴۰هزار نفر ۷۰درصد فرش ماشینی کشور را تولید می کنند

وی ادامه می‌دهد:  درحالی‌که حجم تولید ترکیه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمربع و ایران ۸۵ میلیون مترمربع بوده است و البته این میزان با ورود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید تا ۱۵۰ میلیون مترمربع قابل‌افزایش است.

نوابی پور توضیح می‌دهد: باوجود حضور فعالان این عرصه در بازارهای مختلف جهانی، اما هنوز از سبک‌های موردپسند کشورهای مختلف آگاه نیستیم و در جهت تولید سبک‌های مدرن و امروزی تلاش نکرده‌ایم.

وی دلیل این مسئله را سخت بودن رقابت با ترک‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر مبلغ فروش هر مترمربع فرش ماشینی از سوی ترکیه پنج دلار است، اما فرش کشورمان به‌مراتب گران‌تر تمام می‌شود، همچنین دولت ترکیه از طریق اعطای جوایز صادراتی، حمایت از صادرکنندگان خود برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بخشودگی مالیاتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود حمایت می‌کند.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره مجدد به رکود اقتصادی که کاهش نقدینگی مشتریان و مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است، ادامه می‌دهد: همین مسئله سبب شده تا شاهد خریدهای نقدی کمتری در بازار باشیم، بر این اساس اکثر خریدها مدت‌دار و اسنادی است که به همین ترتیب موجب کاهش نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده و بروز مشکلاتی برای آن‌ها در تأمین مواد اولیه می‌شود.

وی بیان می‌کند: بانک‌ها برای تأمین نقدینگی موردنیاز شرکت‌های تولیدی وثیقه‌های سنگین ملکی مطالبه می‌کنند، همین موضوع سبب تمایل برخی شرکت‌ها به بازارهای مالی محلی و حتی نزول‌خواران شده که در ادامه مشکلات عدیده‌ای برای تولید این کالا به دنبال دارد.

وی با اشاره به صادرات ۳۰ درصدی فرش‌های ماشینی تولید کشور، از صادرات این کالا به‌عنوان عاملی اساسی برای خروج از رکود این صنعت یاد می‌کند.

جهانی باید فکر کرد

نماینده مردم کاشان وآران بیدگل در مجلس شورای اسلامی تنها راهکار پیش گرفتن از رقبای ترک در بازار جهان را برنامه‌ریزی و همچنین تفکر جهانی داشتن عنوان می‌کند.

سید جواد ساداتی نژاد دومین راهکار توسعه و پیشرفت در این زمینه را تعامل مناسب دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این ثروت نهفته در شهرستان آران و بیدگل  تنها به‌شرط برنامه‌ریزی و پرهیز از اختلافات محلی می‌تواند آن را به جایگاه نخست در صادرات فرش ماشینی جهان برساند.

وی مقوله صادرات و بازاریابی جهانی را در این راستا بسیار مهم و تأثیرگذار می‌خواند و می‌گوید: برای تقویت کارخانه‌ها تولید فرش ماشینی در کاشان باید نگاه ویژه به بازار صادراتی فرش کرد.

باید به مقوله بازاریابی بین‌المللی فرش به‌ویژه در بخش‌های آموزشی و تبلیغات نیز نگاه ویژه‌ای داشت بنابراین ما نباید تنها بگوییم تولیدکنندگان به سمت صادرات حرکت کنید بلکه دولت نیز باید به وظایف خود به‌عنوان تسهیل‌کننده، صادرات فرش به نحو مطلوب عمل کند.

سید جواد ساداتی نژاد صادرات فرش ماشینی آران و بیدگل را یک‌ششم صادرات ترکیه عنوان می‌کند و می‌گوید: آران و بیدگل با بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صادرات فرش ماشینی پس از شهر غازی عنتب ترکیه با بیش از دو و نیم میلیارد دلار رتبه دوم تولید فرش ماشینی را در جهان دارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه صادرات فرش ماشینی به بازارهای جهانی این است که سفارت‌خانه‌های خارجی با حمایت وزارت خارجه در خارج کشور فعال شوند تا مشتریان خارجی از کیفیت و ناب فرش ایرانی اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشند.

ارزآوری ۳۰۰میلیون دلاری

صادرات فرش ماشینی از شهرستان کاشان قطب تولید این صنعت، ۷۴میلیون و ۴۴۳هزار دلار ارزآوری داشته است.

مسئول خوشه فرش ماشینی کاشان، تولید سالانه فرش ماشینی این شهرستان را بیش از ۷۰ میلیون مترمربع  بیان می‌کند و می‌گوید: در هشت‌ماهه امسال بیش از هفت هزار  تن فرش ماشینی به خارج از کشور صادرشده است.

احسان برادران می‌افزاید: افغانستان، پاکستان، عراق، حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه و کشورهای اروپایی مقصد فرش‌های تولیدی این شهرستان هستند.

وی اظهار می‌کند: هزار و ۱۰۰کارخانه تولید فرش ماشینی در شهرستان‌های کاشان و آران  بیدگل با اشتغال‌زایی ۴۰هزار نفر فعالیت می‌کنند که ۷۰درصد فرش ماشینی کشور را تولید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.