مشهد- وقتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص تغذیه بالینی عنوان می‌کند که ۸۵ درصد زنان و مردان بزرگسال مشهدی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، مشخص است که باید برای جبران این کمبود تدبیری شایسته انجام داد.

 ۹۰ درصد دختران دبیرستانی مشهد  با کمبود ویتامین D روبرو هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: دکتر مجید غیور که روی کمبود ویتامین D در مشهد و سبزوار پژوهشی جامع انجام داده است، می‌گوید: طبق تحقیق ما بیش از ۹۰ درصد دختران دبیرستانی مشهدی و بیش از۹۴ درصد دختران دبیرستانی سبزواری دچار کمبود ویتامین D هستند.
این یعنی تنها بیش از ۹ درصد دختران دبیرستانی مشهدی و بیش از ۵ درصد دختران دبیرستانی سبزواری با کمبود این ویتامین مواجه نیستند.
 این نشان می‌دهد تغذیه سالم در جامعه ما از جمله مباحثی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که عادت‌های غذایی غلط شدیداً بر ذایقه مردم غالب شده است.
نتیجه این عادت‌های غلط غذایی شیوع انواع بیماری‌هایی است که اینک مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که حتی استفاده از مکمل‌های غذایی منجر به جلوگیری از برخی اختلالات و بیماری‌ها می‌شود.

خبر خوب برای جبران ویتامین D

در این زمینه دکتر غیور خبری خوب در خصوص طرح جبران این ویتامین در استان می‌دهد که به وزارتخانه بهداشت ارسال شده و چنانچه تأیید شود آمار کمبود ویتامین D سیر نزولی می‌یابد.

اما در حال حاضر مرکز بهداشت خراسان رضوی در راستای تصحیح این اختلالات از قبیل کوتاه قدی، چاقی و یا کمبود مکمل‌ها... در کودکان، نوجوانان و سالمندان گام‌های مؤثری برداشته که نتیجه مثبت آن نه تنها شامل نسل فعلی که نسل بعد را نیز متأثر خواهد کرد.

بررسی تغذیه گروه‌های سنی

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بررسی تغذیه در گروه‌های سنی مختلف را یکی از مباحث مورد توجه معاونت بهداشتی استان عنوان می‌کند.

دکتر زهرا اباصلتی در این خصوص می‌گوید: پژوهش در شاخص‌های تغذیه جامعه و بر اساس نتیجه مشاهدات، ما را بر آن داشت تا در صدد جبران کمبود ریز مغزی هایی مثل زینگ، ویتامین آ، آهن و ویتامین D... و یا به بررسی تن سنجی مثل کوتاه قدی،بلند قدی، چاقی و لاغری و...در سنین مختلف بپردازیم.

او ادامه می‌دهد: مثلاً مشخص شده در گروه‌های سنی مختلف کمبود ویتامین D و آهن خیلی مشهود بوده؛ ضمن اینکه نوجوانان و جوانان ما بیشترین مشکل را در خصوص کمبود ویتامین D دارند.

او اظهار می‌دارد: در حال حاضربرای جبران کمبود ویتانین D، طرح ماهانه ارائه ویتامین D با مگادوز ۵۰ هزارواحد در مدارس متوسطه تا پایان دوره اجرا می‌شود.

او بیان می‌کند: با تحقیقات بررسی کردیم استفاده از آن توسط دانش آموزان نه تنها روی استحکام استخوان‌ها مؤثر است، بلکه باعث می‌شود از بیماری‌های دیابت، افسردگی، چاقی، اختلالات پوستی و سرطان‌ها پیشگیری شود.

او یادآور می‌شود: علاوه بر این در گروه‌های سنی دیگر هم در کودکان زیر دو سال قطره AD می‌دهیم و میانسالانی را که به پایگاه‌های ما مراجعه کنند در این زمینه تحت پوشش قرار می‌دهیم.

دکتر اباصلتی این میانگین سنی را بین ۳۰ تا ۵۹ سال بیان کرده، می‌گوید: ما برای همه گروه‌های سنی برنامه داریم چنان که به برخی از مراجعان ویتامین مذکور را رایگان می‌دهیم و برخی دیگر را به استفاده از این ویتامین توصیه می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: نوجوانان و سالمندان به خاطر اینکه بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

اما به گفته دکتر زهرا اباصلتی از آنجایی که مقدار ویتامین D آمپول DC ۵۰ هزار واحد نیست، لذا توصیه می‌شود قرص آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان می‌دارد: چنانچه سالمندان در رده سنی ۶۰ به بالا دچار مشکل خاصی نباشند ماهانه یک قرص ویتامین و اگر بیماری خاصی داشته باشند دو هفته یک باربه آن‌ها ویتامین D داده می‌شود.

ولی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین منبع ویتامین D را نور خورشید عنوان می‌کند و اذعان می‌دارد که در فصول سرد به علت کمبود آفتاب، پزشکان تأکید بیشتری بر استفاده از ویتامین D دارند.

کمبود آهن در نوجوانی، مشکل بارداری در جوانی

به گفته دکتر اباصلتی کمبود آهن در گروه جنسی زنان در سنین باروری مشکل ساز می‌شود که نشأت گرفته از بی توجهی به جبران آن از زمان نوجوانی است؛ از همین رو به دختران سنین نوجوانی در مدرسه آهن داده می‌شود تا ذخیره بدنشان برای دوران بارداری تأمین شود.

او تأکید می‌کند: برای تأمین این منظور هماهنگی‌های بین بخشی لازم است و به همین دلیل باید آموزش و پرورش زمان لازم را برای آموزش دانش آموزان در اختیار ما بگذارد تا بچه‌ها را توجیه کنیم حتی بدون نظارت هم قرص را مصرف کنند.

او می‌گوید: مادری که کمبود آهن دارد فرزندی کم وزن‌تر به دنیا می‌آورد و در نوزاد کم وزن نیز علاوه بر اینکه ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها چند برابر می‌شود، ریسک مرگ و میر و حتی در آینده ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد؛ بدین‌تر تیب بهبود نسل آینده با حفظ این زنجیره ممکن می‌شود؛ اما این در صورتی است که نهادهای مربوط با ما همکاری کنند.

کار دیگری که ما روی جامعه انجام می‌دهیم غنی سازی است، مثلاً آرد را به آهن و اسید فولیک غنی می‌کنیم تا بدین وسیله بتوان از کم خونی و فقر آهن پیشگیری کرد.

از هر دو نفر یکی اضافه وزن دارد

دکتر زهرا اباصلتی بیان می‌دارد: حدود ۵۶ درصد جامعه ما در رده سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله دچار چاقی هستند؛ این نشان می‌دهد که باید از سنین پیش از این رده سنی، روی اضافه وزن کار کنیم. از همین رو در حال انجام طرح پایلوت اضافه وزن در مدارس هستیم، بدین صورت که بچه هایی را که دچار اضافه وزن هستند آموزش داده، روی ورزش آن‌ها کار می‌کنیم و رژیم غذایی و الگوی تغذیه درستی برای آن‌ها تعریف می‌کنیم تا از چاقی آن‌ها در سنین بالا پیشگیری کنیم.

همچنین گروه سنی میان سالان چنانچه تحت مراقبت در پایگاه‌ها بهداشتی قرار بگیرند، توسط کارشناسان تغذیه رایگان تحت رژیم غذایی در می‌آیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.