مشهد- تنها چند روز تا شب یلدا به عنوان یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان باقی مانده است و از هم اکنون بازار خرید آجیل و میوه بخصوص برای عروس و دامادهای جدید رونق گرفته است تا کم کم مردم عادی هم به فراخور توان مالی بتوانند با تهیه اقلام شب چله مانند انواع آجیل، میوه و لبو در کنار خواندن اشعار زیبا از دیوان حافظ شبی خوش و به یادماندنی را برای خانواده خود رقم بزنند.

سنگینی هزینه شب یلدا بر دوش مردم

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: پر واضح است در چنین شبی اوج زحمات و خریدهای سنگین و فشار اقتصادی متوجه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی می‌شود که خانه آن‌ها در طولانی‌ترین شب سال کانون حضور دختران، پسران، دامادها، عروس‌ها و نوه‌هاست.

با وجود این دغدغه‌ها معمولاً طبق روال هر ساله، ایام خاص مانند شب چله یکی از موضوعاتی است که برخی‌ها برای آن حساب باز می‌کنند تا مردم و بخصوص عروس و دامادها مایحتاج خود را گران‌تر بخرند.

خانواده دامادی که برای خرید سبد میوه شب چله به یکی از بازارهای مشهد مراجعه کرده بود، گفت: جدای از اینکه سبد و ظروف مربوط به خریدهای شب چله عروس گران و قیمت هر کدام بیش از ۵۰ هزار تومان است، برای کرایه این وسایل باید نصف قیمت خرید را برای یک شب پرداخت کرد.

وی با اشاره به بالا بودن این مبالغ گفت: معلوم نیست این نرخها چگونه تعیین می‌شود و چرا باید برای کرایه یک ظرف برای آجیل یا سبد میوه و یا دیگر ظروف مورد نیاز این مراسم فقط برای یک شب، نصف قیمت آن وسیله را به عنوان کرایه پرداخت کرد.

به گفته وی این مسئله مصداق سوء استفاده از احتیاجات و نیازهای مردم است؛ ضمن اینکه سبدی که تا چند ماه پیش ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان قیمت داشت، الآن یکباره افزایش قیمت قابل توجهی یافته است.

شهروند دیگری نیز با اشاره به بالا بودن قیمت‌ها از جمله آجیل گفت: یک شب چله‌ای ارزان قیمت برای عروس با احتساب هزینه خرید طلا حداقل دو میلیون تومان آب می‌خورد که بسیاری از قیمت‌ها انصافاً هیچ مبنا و ریشه‌ای ندارد مانند رقم هایی که این روزها برای میوه آرایی و تزئین پوشاک عروس گرفته می‌شود.

یک بازنشسته هم که از هم اکنون دغدغه تأمین میوه و آجیل شب یلدا را دارد، گفت: با حقوق اندک بازنشستگی و داشتن چند دختر و پسر ازدواج کرده با هشت نوه چگونه می‌توان از عهده خرید میوه و آجیل شب چله برآمد!

کمبودی نداریم

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد اما با بیان اینکه بازار آجیل شب یلدا از وضعیت خوبی برخوردار است، اظهار داشت: در هیچ یک از اقلام آجیل کمبودی وجود ندارد.

ارزانی ممقانی درباره گلایه مردم از گرانی آجیل افزود: این گرانی متأثر از تغییرات و نوسانات نرخ دلار رخ داده است که از جمله می‌توان به گران شدن قیمت بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، کدو و اقلامی که وارداتی هستند، اشاره کرد.

وی گفت: قیمت تخمه آفتابگردان وارداتی که از چین وارد می‌شود، سه ماه پیش هر کیلو در سطح عمده فروشی ۴۵۰۰ تومان بود که اکنون به ۶۰۰۰ تومان رسیده است و همین قلم در سطح خرده فروشی با احتساب ۱۲ درصد نرخ سود و دیگر هزینه‌ها مانند حمل بار کیلوی ۸۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

ممقانی با تأکید بر اینکه گرانی نرخ آجیل ربطی به شب چله ندارد، بلکه به دنبال گران شدن نرخ ارز رخ داده است، گفت: بازار آجیل شب چله فقط تا حدودی برای عروس و دامادها شروع شده و رونق دارد، ولی هنوز خریدهای اصلی که عموم مردم را شامل می‌شود، آغاز نشده است.

وی درباره گرانی قیمت پسته نیز گفت: پسته در بازار جهانی گران شده است و قیمت انواع پسته نسبت به دو ماه پیش ۱۵ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی قیمت انواع آجیل به طور متوسط برای همه اقلام وارداتی و صادراتی نسبت به چند ماه گذشته ۱۵ درصد گران شده است با این توضیح که قیمت دلار هم بر روی اقلام صادراتی و هم وارداتی انواع آجیل تأثیرگذار است.

رئیس اتحادیه شمار واحدهای آجیل فروشی در سطح مشهد اعم خرده و عمده فروشی تحت پوشش اتحادیه را ۱۲۰۰ واحد اعلام و توصیه کرد: مردم از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب کار که تحت نظارت بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف و بهداشت هستند، خرید کنند و از خرید آجیل‌ها در واحدهای زیرپله‌ای و غیرمجاز که بویژه در شب چله مانند قارچ ایجاد می‌شوند، خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.