آیت الله جوادی آملی گفت: انسان یک وظیفه توحیدی دارد و آن، این است که نه به خود متّکی باشد نه به دیگری تکیه کند، فقط به خدای سبحان متّکی باشد.

وظیفه توحیدی انسان این است که فقط به خدای سبحان متّکی باشد

به گزارش قدس آنلاین، جمعی از جوانان مسلمان، از کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی و آسیایی، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

 آیت الله جوادی آملی در ابتدای این دیدار اظهار داشت: امیدواریم سفر شما به ایران اسلامی با ره توشه علمی و عملی همراه باشد ، وقتی هم که از ایران به کشورتان سفر می کنید معارف بلند قرآن و عترت را به همراه ببرید.

وی با اشاره به پیدایش جهان و انسان و هدف از خلقت آن، ابراز داشت: خداوند که جهان و انسان و پیوند جهان و انسان را آفرید، انسان را همانند یک لوح نانوشته خلق نکرد، بسیاری از اسرار جهان و کمال انسانی را در درون انسان ذخیره کرد. آن علوم و معارف توحیدی که خدا در درون هر کسی ذخیره کرد صاحب خانه هستند و دانشی که ما در حوزه ها یا دانشگاه ها فرا می گیریم مهمان ما هستند، ما باید بکوشیم یک مهمانی را به درون خانه ببریم که با میزبانمان هماهنگ باشد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند قرآن را فرستاد که این قرآن راهنمای کاربردی جهان و انسان و پیوند انسان و جهان است. هر صنعتگری چیزی را که می سازد بروشور و راهنمای استفاده هم به او می دهد، اگر تلویزیون یا اتومبیل یا یخچالی اختراع کرد یک بروشور می دهند که از این یخچال و تلویزیون و اتومبیل و مانند آن چگونه استفاده کنیم، قرآن را که فرستاد به منزله بروشور است که ما از چشم مان، از جانمان از مالمان چگونه استفاده کنیم. گفت این چشم و گوش و دل را در چه راه به سر ببرید تا علومی تهیه کنید که این علوم که مهمان است و از حوزه و دانشگاه آمده با آن دانشِ میزبان که فطری ماست هماهنگ باشد.

 آیت الله جوادی آملی با تأکید بر شناخت وظیفه توحیدی انسان، اظهار داشت: گرچه خدا نظام سپهری را آفرید، آسمان و زمین را آفرید ولی هیچ کدام را پیوند ویژه ای برای آنها قائل نشد مگر برای انسان؛ که درباره انسان فرمود: ﴿و نفخت فیه من روحی﴾ یعنی از روح خودم به انسان عطا کردم که هر انسانی سهم ویژه ای از ارتباط با خدا دارد. اگر خدا انسان را به خود مرتبط می داند انسان یک وظیفه توحیدی دارد و آن، این است که نه به خود متّکی باشد نه به دیگری تکیه کند، فقط به خدای سبحان متّکی باشد برنامه او را تلقّی کند، بفهمد، عمل کند و به دیگران منتقل کند.

این مفسر قرآن کریم  در پایان سخنانش، تحصیل علم سودمند و عمل صالح را امری ضروری دانست و ابراز داشت: نتیجه اینکه ما تا زنده ایم باید در تحصیل علم نافع و عمل صالح بکوشیم این یک؛ هیچ بیراهه نرویم و راه کسی را هم نبندیم این دو؛ جنگ جهانی اول و دوم نشان داد که با کُشتن، جهان اصلاح نمی شود این سه؛ ابرقدرت  هایی بوده و هستند که جنگ  های نیابتی راه انداختند و راه می اندازند، گاهی در سوریه، گاهی در عراق، گاهی در یمن، گاهی در کشورهای دیگر که اینها طاغوتیانی اند که داعی فرعونی دارند و مدّعی ربوبیت  اند، باید اینها را هدایت کرد و از اینها عبرت گرفت. امیدواریم سفر پربرکت شما با فراهم کردن علم صائب و عمل صالح همراه باشد وقتی هم به کشورتان می روید با یک سیره و سنّت سودمند و آموزنده حرکت کنید که ان شاء الله به معارف برتر اسلام آشنا بشوید و جهان روی صلح و صفا را بهتر از گذشته مشاهده کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.