یزد- سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد با بیان اینکه سطح سواد سلامت در جامعه بسیارپایین بوده گفت : ۸۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماریهای غیرواگیردار ومرگ‌های زودرس است که سلامت مردم را تهدید می کند.

بیماریهای غیرواگیر سلامت مردم را تهدید می کند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، محمدرضا اعلایی پیش ازظهر دوشنبه درنشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: توجه به بخش سلامت و پیشگیری از بیماری ها به سال ۱۹۷۰ میلادی باز می‌گردد، و امروزه همه با شعار «سلامت در تمام ابعاد» و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم با نگاه ویژه و خاص در حال فعالیت در این عرصه بسیار مهم و حساس هستند.

وی افزود: درعصر امروز شعار حوزه سلامت تغییر کرده و در حال حاضر با نگاه «سلامت در همه ابعاد توسعه» برنامه ریزی‌های اجرایی تدوین می‌شوند، و تلاش تمام بخش‌های توسعه برای ارتقای سطح بهداشتی ضروری است.

اعلایی تصریح کرد: دولت کانادا طرح تحول سلامت را ۳۰ سال گذشته در کشورش اجرا کرد و سن فوت افراد از ۶۵ سال به ۸۵ سال افزایش یافت که این مسئله یکی از فواید اجرای طرح تحول سلامت است.

وی افزود: رسانه‌ها باید بسته‌های ۱۳ گانه طرح تحول سلامت را از سوی مرکز بهداشت ارائه می‌شود به اقشار مختلف جامعه معرفی کنند و این بسته‌ها خدمات پیشگیرانه را ارائه می دهند و اجتماعی کردن سلامت از رسالت‌های این بسته ها است و هر بسته خدمت حدود نیم ساعت وقت نیاز دارد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان گفت:اگرعوامل ناشی از سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهرها و گسترش حاشیه نشینی کنترل می شد و زیرساخت های توسعه در روستاها، اعم ازایجاد اشتغال، ایجاد مراکزمختلف آموزش و پرورش و غیره در روستاها شکل می‌گرفت، شاهد سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهرها نبودیم و از  حاشیه نشین شده بیش از ۱۱میلییون در کشور جلوگیری می شد و حاشیه نشینی عامل اصلی عدم رعایت عادلانه خدمات درمانی و بهداشتی است.

وی خاطرنشان ساخت: در گذشته ۸۰ درصد عمده عوامل مرگ و میر انسان‌ها بیماری‌های واگیردار بود ولی در حال حاضر طبق آمار در سال ۹۰ عکس این موضوع اتفاق افتاد، به‌گونه‌ای که بیماری‌هایی چون تصادفات، عوارض قلبی و غیره که عامل آن ناشی از رفتارهای انسان بود علت اکثر مرگ و میر معرفی شد.

اعلایی گفت: با توجه به چشم انداز ترسیم شده تا سال ۱۴۰۴ باید از رتبه بیستم به رتبه اول منطقه ازنظر جایگاه سلامت برسیم، اما باید دید که با وضعیت کنونی آیا می‌توان تا هشت سال آینده به رتبه نخست منطقه برسیم یا نه؟

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان با اشاره به روند ازدواج از سال ۱۳۶۷ در استان که حدود ۱۳ هزار زوج بوده افزود: در حال حاضر این امار به ۸ هزار زوج در استان رسیده وبه همان میزان متأسفانه نسبت طلاق به ازدواج بالا رفته که نسبت به کشورهای منطقه بالاتر است و اصلاً جایگاه مناسبی را نداریم و کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق در استان خطرناک بوده و جای نگرانی دارد.

این مسئول تصریح کرد: عدم تحرک لازم و مناسب، مصرف غذاهای ناسالم، مصرف انواع مواد مخدر را ازجمله تغییرات اجتماعی و رفتاری جامعه از پنج دهه گذشته تاکنون است که نقش مهمی در شیوع بیماری‌های مختلف ایفا می‌کند.

اعلایی با اشاره به اینکه ایران دارای رتبه ۱۲ جهانی امید به زندگی است گفت: از هر ۱۰۰۰ تولد در ایران ۱۱ کودک زیر هشت روز فوت می‌کند و ایران در مرگ زیر یک و پنج سال جایگاه ۱۲ بین ۲۰ کشور منطقه را دارد،   و به همین میزان نسبت طلاق به ازدواج افزایش یافته و استان یزد در بحث چاقی رتبه ۱۴ کشور، دخانیات رتبه ۱۲، مصرف فست فود رتبه ششم، مصرف ماهی رتبه ۱۹، مصرف روزانه میوه و سبزی رتبه ۲۶ کشوری را دارد.

وی با بیان این‌که استان در بحث مصرف نمک رتبه ۱۳، فعالیت‌های فیزیکی نامناسب رتبه پنجم، دیابت رتبه پنجم و فشار خون بالا رتبه ۹ کشور است، گفت: در بحث سرطان زنان یزدی رتبه اول و مردان رتبه سوم کشور را دارند.

این مسئول خاطرنشان ساخت: روند اقدام به خودکشی که شاخص بسیاری مهمی است اکنون با اجرای طرح تحول سلامت از آمار ۱۰۰ نفر به ۱۰۰ هزار نفر به آمار ۹۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده که خوشبختانه شاهد کاهش این آمار هستیم که در این زمینه مردها نسبت به زنان آمار بیشتری دارند.

وی بیماری‌های واگیردار را از دیگر دغدغه‌های جدی حوزه سلامت و بهداشتی جامعه دانست و گفت: شیوع شپش در مدارس و اماکن عمومی یکی از جدی ترین دغدغه‌های امروزه است.

اعلایی سالک را از جمله بیماری‌های اجتماعی در استان دانست و افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در نظام سلامت شیوع بیماری سالک در استان یزد و کشور در حال کاهش بوده وحیوان گزیدگی در یزد امار زیادی دارد و ایدز از دیگر بیماری‌های واگیردار در استان و کشور است.

وی با ابراز نگرانی از این که موج سوم ابتلای زنان به بیماری ایذر در راه است، گفت: اقدامات پیشگیرانه از سوی مراکز بهداشت در دستور کار قرار گرفته و آموزش، تبلیغ و برگزاری دوره‌های آشنایی با راه‌های ابتلا به ایدز از جمله اقدامات ضروری در راستای مقابله با شیوع بیماری ایدز در استان و کشور است و بیماری سل از دیگر بیماری‌های واگیردار در استان یزد است که باید با آن مقابله شود.

این مسئول تصریح کرد: افت شدید کیفیت آب شرب، عدم توجه لازم به تهیه پیوست سلامت در جامعه، پسماندهای زباله‌های عفونی، تجمع سگ‌های ولگرد، عدم استفاده مناسب از انرژی تجدید پذیر ازجمله چالش‌های زیست محیطی در استان یزد میزان از بیماری‌های غیرواگیر ۸۰ درصد مرگ میرهای استان یزد را به خود اختصاص می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.