جوین- فرماندار شهرستان جوین گفت: تنها راه برون رفت از خشک سالی های اخیر ایجاد مشاغلی به جز کشاورزی مانند قالی بافی و مشاغل خانگی و کشت محصولاتی هم چون زعفران وبادام است.

مشکلات روستای جزندر از توابع بخش مرکزی شهرستان جوین بررسی شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین به همراه تعدادی از مسئولین ادارات شهرستان از جمله بخشدار مرکزی، معاون جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، برق، منابع طبیعی و آب خیز داری، اوقاف و امورخیریه و رئیس شورای بخش مرکزی از محل قنات روستای جزندر بازدید و در جلسه ای که به منظور بررسی مشکلات این روستا در مسجد جامع برگزار شدگرد هم آمدند.  

در ابتدای جلسه دهیار روستای جزندر مشکلات عمده جزندر را در مورد موانع استفاده دامداران ازمنابع طبیعی، حوزه ساخت وساز مسکن در قسمت هایی از روستا، مشکل برق رسانی، وقفیات مغفول مانده، را  برای مسئولین تشریح کرد.  

وی گفت: جاده اصلی شهرستان جوین و جغتای از وسط روستا عبور و روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است، که موانع بزرگی برای اهالی روستا در حوزه آب رسانی، ساخت و ساز به وجود آورده است.   

حسین جمشیدی در این جلسه یکی از مشکلات مهم روستاهای پیراکوه از توابع بخش مرکزی شهرستان جوین را با توجه به خشکسالی های اخیر، نبود منابع آبی جهت ادامه کشاورزی اعلام کرد.  

وی خاطر نشان کرد: به منظور تولید ثروت و ایجاد اشتغال در این گونه از روستاها باید به سمت ایجاد مشاغلی به جز کشاورزی همچون قالی بافی و مشاغل خانگی دیگر حرکت کرد.  

جمشیدی تصریح کرد: تا از این طریق روستائیان پیراکوه بتوانند، جهت امرار معاش خود معیشت زندگی را تامین نمایند.  

نماینده عالی دولت تاکید کرد: چون با رونق گرفتن کسب و کار اینگونه طرح ها در روستا با ایجاد اشتغال  پایدار باعث مهاجرت معکوس خواهد شد و در کنارش کشت محصولات کم آّب مثل زعفران و بادام توصیه می شود.  

جمشیدی یاد آور شد:  یکی دیگر از راههای کاهش مشکلات خشکسالی را مدیریت مصرف صحیح آب و جایگزین کردن محصولات کم آب همچون زعفران، باغ های بادام و پسته به جای محصولات پر آب اعلام کرد.  

معاون تحقیقاتی جهاد کشاورزی درجمع مردم روستای جزندر از توابع بخش مرکزی شهرستان جوین گفت: آبهای زیر زمینی درشهرستان جوین افت شدیدی پیدا کرده، و در واقع به خط قرمز رسیده است.  

منجی پور تاکید کرد: مسئولین مرتبط با آب های زیر زمینی خطر کمبود آب های زیر زمینی را گوش زد کرده اند، ما هم موظف هستیم، با تکرار مکررات مردم را در جریان خطرات کاهش آب های زیر زمینی قرار دهیم.  

وی خاطر نشان کرد: ما پیش بینی روز هایی را می کنیم، که مردم آب آشامیدنی نداشته باشند، و از الان این زنگ خطر به گوش می رسد.  

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: اهالثی روستای جزندر در دو طرف جاده میان بر ساکن هستند، که هم از نظر امنیت جانی خطراتی آنان را تهدید می کند، و هم بنیاد مسکن را با مشکل مواجه کرده است.  

رستمیان اظهار داشت: خدمات دهی به مردم از نظر کلیه ادارات خدمات رسات برای دو طرف جاده بسیار مشکل است.  

وی یاد آور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمهیدات لازم را برای رفاه حال اهالی روستا اندیشیده است، و تسهلات ارزان قیمت برای بافت های فرسوده منظور کرده است.  

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حوین گفت: لازمه خدمات رسانی به اهالی روستای جزندر باید دو سویه باشد، به طوری که همه فشار ها روی مسئولین متمرکز نشود.  

در خاتمه این باز دید فرملندار شهرستان جوین تاکید کرد: در آینده نزدیک مجددا برای پیگیری تصمیات به جزندر خواهیم آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.