کرمان-حادثه ناگوار معدن «یورت» آزادشهر و جان باختن ۳۵ کارگر در انفجار ناشی از نشت گاز بحث ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور را به‌صورت جدی به میان کشید اما باگذشت چند صباحی از این حادثه به نظر می‌رسد که این دغدغه کمرنگ شد تا جایی که دوباره زلزله ۶.۱ ریشتری «هجدک» در استان کرمان زنگ ایمنی در معادن را به صدا درآورد و موجب تعطیلی چندروزه معادن این استان شد.

زلزله زنگ ایمنی در معادن کرمان را به صدا درآورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: زلزله‌های کرمان و خطر ریزش معادن زغال‌سنگ موجب شد تا ستاد مدیریت بحران این استان دو معدن «اشکیلی» و «هجدک» مربوط به شرکت زغال‌سنگ و معادن مربوط به سایر شرکت‌ها را در راستای حفظ ایمنی کارگران تعطیل کند.

گازهای قاتل

با وقوع زمین‌لرزه علاوه بر اینکه احتمال تخریب و ریزش سازه‌ها در معادن به‌شدت افزایش می‌یابد از طرفی دیگر به دلیل جابجایی لایه‌های درون معدن و متصاعد شدن گاز در تونل‌ها لذا خطر انفجار مشابهِ حادثه معدن یورت آزادشهر نیز افزایش می‌یابد خطری که همواره در استان کرمان معدنچیان را تهدید می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در همین راستا بیان می‌کند: متأسفانه دستگاه‌های برخی معادن قدیمی استان اغلب به دلیل فرسوده بودن قابل‌استفاده نیستند و لذا این موضوع خطرات ناشی از  استخراج را افزایش می‌دهد.

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی در این راستا توضیح می‌دهد: به‌منظور جلوگیری از هرگونه حادثه ازجمله انفجار گازهای متصاعد شده نیاز است تا معادن استان را با استفاده از فناوری‌های جدید و نصب حسگرهای هوشمند تجهیز کنیم.

وی ایمنی معادن را بسیار حائز اهمیت خوانده و توضیح می‌دهد: در اثر زلزله احتمال آزاد شدن گازها در داخل تونل‌ها وجود دارد لذا باید از ایمن بودن تونل‌های معادن اطمینان حاصل کرد.

هیچ عذری پذیرفته نیست

معاون سیاسی استانداری کرمان نیز بابیان اینکه هیچ بهانه و عذری را نسبت به کوتاهی در خصوص تأمین امنیت و ایمنی کارگران نمی‌پذیریم اظهار می‌کند: به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های  شدید در استان و احتمال وارد شدن آسیب‌هایی به سازه‌ها لذا در راستای حفظ امنیت جانی معدن کاران تصمیم بر تعطیلی معادن اتخاذ شد.

متأسفانه دستگاه‌های برخی معادن قدیمی استان اغلب به دلیل فرسوده بودن قابل‌استفاده نیستند و لذا این موضوع خطرات ناشی از  استخراج را افزایش می‌دهدحمید ذکاء اسدی با اشاره به این موضوع که  به‌عنوان مجموعه شورای تأمین استان به‌هیچ‌وجه هیچ بهانه‌ای ازجمله کمبود نقدینگی و مشکلات دیگر را بر ایمنی جان انسان‌ها ترجیح نمی‌دهیم اظهار می‌کند: ازنظر شورای تأمین استان، مسئولیت مستقیم حوادث معادن با مدیران عامل شرکت‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی است و باید این موضوع با هماهنگی ریاست دادگستری و دادستان‌ها پیگیری شود.

معاون استاندار کرمان عنوان می کند: زمین‌لرزه روزهای اخیر در استان کرمان که در چندین استان دیگر کشور نیز احساس شد، تقریباً روی تمام معادن منطقه اثر گذاشت است.

وی اظهار می‌کند: پشت لایه‌های زغال، گازهای فراوانی وجود دارد که براثر زلزله اخیر، ممکن است جابه‌جایی انجام‌شده باشد و می‌تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کرده و جان کارگران این معادن را تهدید کند.

نبود امکانات 

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن کرمان یکی از دلایل اصلی حادثه در معادن زغال‌سنگ را رعایت نکردن مسائل ایمنی توسط کارکنان معدن عنوان می‌کند و می‌گوید: تمامی کارکنان معادن قبل از ورود به معدن باید آموزش‌های لازم را دیده باشند و این در حالی است که ما در بسیاری از معادن مشاهده می‌کنیم از کارگرهای فصلی استفاده می‌کنند که هیچ آموزشی نمی‌بینند.

منوچهر رخ با اشاره به اینکه بسیاری از معادن این استان دارای امکانات اندک و دستگاه‌های فرسوده و غیرقابل استفاده در حوزه ایمنی هستند بیان می‌کند: امکانات بسیاری از معادن استان کرمان در زمان قبل از انقلاب تهیه‌شده و بعدازآن هیچ تغییری در این معادن رقم نخورده است درحالی‌که همه معادن باید به دستگاه‌های هشداردهنده مجهز باشند.

وی کمبود امکانات و تجهیزات ایمنی ازجمله حسگرهای الکترونیک را یکی از مهم‌ترین مشکلات معادن استان نام می‌برد و می‌افزاید: در قدم نخست باید نسبت به تجهیز معادن به فناوری‌های پیشرفته اقدام و در این راستا سرمایه‌گذاری کرد.

ابطال پروانه متخلفان

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان کرمان همچنین بابیان اینکه قانون‌گذار دست مجریان و ناظران را برای نظارت و برخورد با متخلفان باز گذاشته است اظهار می‌کند: درصورتی‌که طی بازرسی به‌عمل‌آمده مشاهده شود که معدن فاقد مسئول فنی و یا قصوری در این رابطه بوده و یا نسبت به رعایت ایمنی لازم برای حفظ جان کارگران اقدامات مناسبی انجام نداده است لذا پروانه بهره‌برداری معدن لغو خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: البته تاکنون به‌جز معدن زغال‌سنگ «باب نیزو» که در سال های گذشته از بهره‌بردار و رئیس آن معدن خلعید شد، برخورد جدی با معادن صورت نگرفته است ولی از این به بعد تصمیم داریم با جدیت بیشتری با متخلفان برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه طرح بازرسی ویژه از معادن استان کرمان آغازشده  است یادآور می‌شود: خوشبختانه طی ۲ سال گذشته تعداد حوادث ناشی از عملیات معدنی در این استان نسبت به دوره‌های قبل سیر نزولی داشته و در حال حاضر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.