سنندج- ناحیه منفصل شهری نایسر برای ساماندهی و رفع مشکلات نیازمند توجه ویژه و برنامه بلند مدت است. خدمات این شهرک در کنار رشد بی‌رویه و غیرقانونی شهرک سازی و خانه سازی بسیار ضعیف بوده و این امر موجب گلایه ‌مندی مردم شده است.

وضعیت بحرانی نایسر نیازمند توجه ویژه مسئولان

قدس آنلاین- گروه استان ها- شیما صادقی: کردستان جزو استان‌هایی است که بیشترین جمعیت حاشیه نشینی را دارد و سکونتگاه های غیر رسمی آن چالش بزرگی برای مدیریت شهری محسوب می شود. با مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها شهر نشینی به صورت گسترده ای افزایش یافت و به علاوه افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی خانوارها دلیلی محکمی بر سکونت برخی از شهروندان در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهر شده است. این امر در چند دهه گذشته در استان قوت گرفت، به طوری که در مناطق حاشیه نشین سنندج مانند شهرک نایسر جمعیتی قریب به ۹۰  هزار نفر ساکن هستند که در شرایطی بسیار سخت زندگی را سپری می کنند و ساکنین آن از نبود روشنایی در معابر، عدم آسفالت مناسب، عدم وجود آبراهه ها و جاری شدن فاضلاب در سطح خیابان و یا از کمبود تعداد سطل‌های جمع آوری زباله رنج می‌برند.

کمبود فضای سبز

یکی از ساکنان شهرک نایسر، اظهار می‌کند: کمبود فضای سبز و مکان های تفریحی از اساسیترین مشکلات شهرک نایسر است، زیرا اهالی ناچارند برای گذران اوقات فراغت به هسته مرکزی سنندج مراجعه کنند که با توجه به مسافت طولانی و هزینه زیاد برای رفت و برگشت این کمبود را تحمل کنند.

«سعید یوسفی» در ادامه می افزاید: باید دغدغه ساکنین از لحاظ مراکز تفریحی و فضای سبز رفع گردد و به این مهم توجه شود که کودکان آینده و سرمایه این جامعه اند و بنابراین نیازمند توجه خاصی هستند و باید در محیطی مناسب زندگی کنند.

این شهروند ادامه می دهد: با وجود مشکلات اساسی و ابتدایی در نایسر از قبیل آسفالت معابر و کوچه ها،  شبکه دفع فاضلاب، کم آبی و بسیاری موارد دیگر به راحتی چهره فقیر و محرومیت در این شهرک ملموس است.

یوسفی تصریح می کند: با وجود این مشکلات نایسر به صورت غیر اصولی رشد پیدا کرده است. این شهرک یک شبه به وجود نیامده و مشکلات آن نیز به تبع یک روزه و یک شبه رفع نمی‌شود. امیدواریم مسئولان با مدیریت و برنامه ریزی مناسب این مشکلات را حل کنند.

وضعیت اسفناک معابر

«محمد سعادتی» یکی از کسبه نایسر می گوید: نایسر دارای مشکلات بسیار زیادی است و مسئولین باید توجه ویژه به آن داشته باشند. معابر و کوچه های آن نیازمند آسفالت و ساماندهی است. وجود گرد و غبار در شش ماهه نخست سال و همچنین گل و لای در شش ماهه دوم سال به دلیل بارش برف و باران و جاری شدن این آب ها و فاضلاب در سطح کوچه ها و معابر خاکی بر اثر عدم وجود جدول گذاری و آبراهه ها وضعیت اسفناکی را به وجود آورده است.

سعادتی در ادامه می افزاید: ساکنین این شهرک از قشر ضعیف جامعه هستند بنابراین هزینه بالای امتیازهای آب و برق برای برخی سرسام آور است، به همین دلیل برای تامین برق خانگی خود به صورت غیرمجاز از امتیازهایی همانند برق استفاده می کنند که احتمال وقوع حادثه در این موارد بسیار زیاد است.

سلامتی ساکنان در معرض خطر است

یکی دیگر از ساکنین نایسر از نبود فضای سبز برای کودکان و وجود زباله ها در سطح معابر گلایه می کند.

«کلثوم حسینی» در ادامه می گوید: نایسر با وجود گستردگی که دارد فاقد سطل زباله کافی برای پوشش تمام منطقه است و با وجود تلاش شبانه روزی پاکبانان، آلودگی معابر و کوچه ها سرسام آور است.

حسینی تصریح می کند: متاسفانه برخی از ساکنین با رها سازی زباله های خود را در سطح کوچه و معابر که سبب انتشار بوی بسیار نامطلوبی است و به علاوه ناقل بسیاری از بیماری ها می باشد، سلامتی خود و سایر ساکنان را در معرض خطر قرار می دهند.

لزوم برنامه ریزی مناسب و کارآمد

عضو شورای اسلامی شهر سنندج در تشریح مشکلات ناحیه منفصل شهری نایسر اظهار می کند: حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن از بزرگترین معضل های شهری در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که مشکل های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود می آورد. این امر ضرورت توجه و کنترل وضعیت حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش بی رویه آن را نشان می دهد. این مسئله سال های پیاپی است که به دلیل نبود کار و درآمد در روستاها و مهاجرت به شهرها و همچنین نداشتن سرمایه برای تامین سرپناه مناسب گریبان‌ گیر مردم این شهر و دیار شده است.

«فرزاد زارعی» تصریح می کند: نایسر با جمعیتی قریب به ۹۰ هزار نفر یکی از بزرگترین مناطق حاشیه ایران است که عدم ارائه خدمات مناسب شهروندی و محدودیت هایی نظیر آسفالت معابر و کوچه ها، کمبود فضای سبز در منطقه و کمبود زیر ساخت مناسب از ملموس ترین مشکلات آن محسوب می شود.

زارعی ادامه می دهد: زلزله اخیر در برخی از شهرهای استان کرمانشاه تلنگری برای سکونتگاه های غیر رسمی و غیر اصولی همانند نایسر به حساب می آید.

وی توضیح می دهد: معمولا ساکنان نایسر از اقشار ضعیف جامعه بشمار می آیند و همین امر باعث رونق بازار ساخت و ساز غیرمجاز و فاقد اصول مهندسی در منطقه شده است که در مواقع بحرانی و وقوع حوادث طبیعی همانند زلزله تلفات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

عضو شورای شهر سنندج در خصوص تامین شدن اعتبار برای آسفالت خیابان دکل نایسر می گوید: باید قانون مزایده و مناقصه در این ناحیه رعایت شود و برای اجرای قانونی و سپردن پروژه به دست پیمانکار روال قانونی طی شود و آسفالت خیابان دکل در راس کار قرار گیرد.

زارعی در ادامه می افزاید: با توجه به همجواری نایسر با حاشیه شهر، ورود سگ های ولگرد به داخل شهرک از دیگر مشکلات اصلی است که سلامت ساکنان را به خطر می اندازد.

عضو شورای شهر سنندج تصریح می کند: ساماندهی و رفع مشکلات اساسی شهرک نایسر نیازمند برنامه زمانبندی و مناسب و کارآمد است که باید توجه ویژه با آن داشت و راهکارهایی مناسب جهت ساماندهی و توانمندسازی و کنترل گسترش کالبد ساخت و ساز در این شهرک ارائه و اجرا شود.

نایسر یکی از بزرگترین مناطق حاشیه کشور

مدیر شهرداری ناحیه منفصل شهرداری نایسر پیرامون مشکلات نایسر و راهکارهای مناسب برای رفع و ساماندهی آنها و همچنین برنامه های صورت گرفته تاکنون اظهار می کند: شهرک نایسر که یکی از بزرگترین مناطق حاشیه کشور است و در چند سال اخیر به دلیل مهاجرت های بی رویه با سیل عظیمی از جمعیت روبرو شده است.

«عبدالله صالحی» در ادامه می گوید: این مهاجران به دلیل نداشتن ساختار نامناسب شغلی، نبود تسهیلات خدماتی و بهداشتی، مسکن نامناسب، پایین بودن سرمایه فرهنگی، ضعف امنیت و ... سبک زندگی که در روستاهای خود داشتند را در مکان جدید زندگی‌شان پیش می‌گیرند به گونه‌ای که وضعیت آن‌ها در این بخش شهر از روستاها اسفناک‌تر است. عدم درآمد کافی ساکنان آن و همچنین وجود ساخت و ساز غیر مجاز به صورت غیر اصولی، ساختمان های قارچ گونه گسترش یافته است و ساکنان آن را با مشکلات و کمبود های بسیاری مواجه کرده است.

مدیر شهرداری ناحیه منفصل نایسر ادامه می دهد: جهت تعیین سلسه مراتب اجتماعی، قابلیت سازماندهی و سازمان پذیری، تشخیص نیازها و پیشنهادات ساکنان نایسر و ارزیابی امکان مشارکت آنها در طرح توانمندسازی، در مساجد شهرک با حضور نماینده فرمانداری، شهرداری و نمایند محله جلساتی برگزار شده است.

صالحی تصریح می کند: با ارائه طرح ها و پرژه های پیشتاز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ظرفیت سازی و ارتقاء سرپناه مانند تشکیل کمیته بحران و نظارت بر بهسازی و ساخت و ساز محلات نایسر، تقویت و توسعه کانون پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و همچنین تقویت و تجهیز شهرداری نایسر از نظر نیروی فنی و عوامل اجرائی و پلیس ساختمانی و تاسیس تشکل های همیار بهسازی محله، ایجاد کمربند سبز برای جذب اراضی دارای استعداد توسعه و بازنگری در طرح تفصیلی نایسر؛ بهبود وضعیت زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی نایسر تحقق یابد.

وی در ادامه می گوید: با برگزاری مناقصه و مزایده آسفالت و جدول گذاری برخی از خیابان های نایسر از قبیل آسفالت خیابان های حاجی فیضه، خیابان شیخ رش، خیابان دکل و خیابان گاز ناحیه منفصل شهری نایسر در دستور کار قرار گرفته بودجه های آن نیز مصوب شده است.

مدیر شهرداری نایسر با اشاره به طرح هایی که تاکنون در نایسر انجام شده می افزاید: اجرای ۳۰ کیلومتر فاضلاب اصلی و فرعی توسط شرکت آب و فاضلاب سنندج با مشارکت شهرداری نایسر و ساکنین آن، رفع مشکل آب شُرب منطقه توسط شرکت آبفا و احداث منبع آب با ظرفیت زیاد و همچنین احداث مدرسه شش کلاسه و تسطیح و رگلاژ ۳۵۰۰۰ متر آسفالت برخی از خیابان ها و معابر شهرک از جمله طرح هایی است اجرای آن ها تاکنون قسمتی از مشکلات مردم را مرتفع نموده است. علاوه بر آن جدول گذاری، تسطیح، رگلاژ، رفیوژ و آسفالت دیگر خیابان ها از اعتبارات طرح توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال و احداث دو مدرسه ۱۸ و ۶ کلاسه با استفاده از همین ستاد در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.