تحولات منطقه از جمله پیروزی های محور مقاومت در سوریه و عراق،شکست طرح تشکیل رژیم صهیونیستی دوم در منطقه (اقلیم کردستان عراق) باعث شده بود تا رژیم صهیونیستی در حوزه بین المللی حال و روز خوبی نداشته باشد

واکاوی نقش کوشنردر ماجرای انتقال سفارت آمریکا به قدس

قدس آنلاین-دونالد ترامپ از همان ایام کمپین انتخاباتی خود به دلیل رفتارهای دور از انتظار و غیر قابل پیش بینی مورد توجه رسانه ها و افکارعمومی قرار گرفت. رفتارها و اقداماتی خاص و منحصر به فرد یا به اختصار ترامپی!

ورود دونالد به کاخ سفید نه تنها پایان بخش رفتارهای ترامپی نبود، بلکه این رفتارها روبه فزونی نهاد، اما این بار و به دلیل پرزیدنت بودن ترامپ، پژواک حاصل تنها برای ترامپ نامطلوب نبود، بلکه تکانه هایی را بر پیکره روبه افول ایالات متحده وارد می کرد.

در روز های اخیر باردیگر دونالد با اقدامی ترامپی حکم انتقال سفارت آمریکا از شهری که از سوی صهیونیست‌ها تل آویو نامیده شده است را به شهر قدس امضا کرد. تصمیمی که بیشتر تحلیل گران حوزه بین الملل آن را در شرایط کنونی به ضرر آمریکا می دانند و استدلال های گوناگونی را برای آن ارائه کرده اند. اما به نظر نگارنده توجه به نقش «جرد کوری کوشنر» جالب توجه و ضروری است.

جرد جوان به عنوان شوهر ایوانیکا، دختر دونالد ترامپ، از زمانی که پدر همسرش در قامت رئیس جمهور آمریکا ظاهر شد، مسئولیت های مهمی را به خود دیده است، از جمله این مسئولیت ها می توان به مشاور ارشد کاخ سفیدو مسئولیتپیگیری مذاکرات صلح در منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستیاشاره کرد.

در همان هنگامه انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا و زمانی که هنوز کوشنر به اندازه امروز مورد توجه رسانه ها نبود، هوپ چیکس سخنگوی کمپین تبلیغاتی وی به نقش مشاوره ای کوشنر در مسائل مربوط به غرب آسیا و رژیم صهیونیستی اذعان کرد.

اما به راستی چرا کوشنر برروی این حوزه متمرکز شد؟

ادله فراوانی وجود دارد که همگی بر ارتباطات صهیونیستی کوشنر دلالت می کنند، از یک سو جرد کوشنر خود یکیهودی است و ایوانیکا نیز پیش از ازدواج با وییهودی شد، از سوی دیگرپدر کوشنر که خود یکی از افرادبا نفوذ بازار املاک و مستغلات آمریکاست، در سال ۲۰۱۵ به آیپک(لابی اسرائیل در آمریکا) رقم کلانی را کمک کرد. همچنین والدین کوشنر در سال ۲۰۱۴ میلادی رقمی در حدود ۲۰ میلیون دلار به دانشگاه داروسازی اسرائیل در بیت‌المقدس کمک کردند. کوشنر با استفاده از موقعیت خوبی که خانواده‌اش در اسرائیل دارند توانسته ارتباطات قابل‌توجهی بین مقامات این رژیم و دونالد ترامپ برقرار کند.

این ارتباطات تنگاتنگ ونیز نزدیکی و تاثیرپذیری ترامپ از وی باعث شده است تا کوشنر مرد اول آمریکا در مسائل حوزه غرب آسیا قلمداد شود. موضوعی که حتی صدای تیلرسون وزیر خارجه آمریکا را هم در آورده است.

تحولات منطقه از جمله پیروزی های محور مقاومت در سوریه و عراق، شکست طرح تشکیل رژیم صهیونیستی دوم در منطقه (اقلیم کردستان عراق) باعث شده بود تا رژیم صهیونیستی در حوزه بین المللی حال و روز خوبی نداشته باشد، اما همزمان با این تحولات در داخل این رژیم جعلی نیزبا توجه به ائتلافی بودن دولت، فشارها بر نتانیاهو افزایشیافته بود.

مواردی که برشمرده شد، ارتباطات تنگانگ کوشنر و مقامات رژیم صهیونیستی و در نهایت نفوذ کوشنر بر ترامپ باعث شد تا مقامات رژیم اشغالگر قدس ازطریق لابی آیپک و نیز جرد به آرزوی دیرین و ده ها ساله خود برسند، هرچند که در این تصمیم گیری عوامل دیگری همچون اوضاع متزلزل داخلی ترامپ نیز دخیل بودند.

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.