رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از بزرگترین حق شهروندی جوانان ما اشتغال است، گفت: ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می خواهیم.

بزرگترین حق شهروندی جوانان اشتغال است/روی بودجه نورافکن بیندازید

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور گفت: برای من روز بسیار مهمی است، موضوع حقوق شهروندی و توجه مردم عزیز ما و دولت و همه مسئولین به این مسئله می تواند برای آرامش جامعه و امنیت و احقاق حقوق مردم، احساس عدالت و تساوی در جامعه بسیار مهم باشد.

وی افزود: یکی از حقوق شهروندی ما همین بلندگو است که یک روز باید درست شود، در یکی از مراسم روضه خوانی یکی به من گفت در این مراسم یکی بلند گو و یکی چایی هرگز درست نمی شود.

روحانی ادامه داد: طرح تحول سلامت، آرامش در مسائل اقتصادی، موضوع سیاست خارجی و برجام، فضای مجازی و حقوق شهروندی در دولت برای ما مهم بود. اینها برای ما بسیار اهمیت داشت. من در صد روز اول در دولت یازدهم در شبی که مصاحبه کردم و گزارش دادم همزمان سایت حقوق شهروندی باز شد و پیش نویس حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار گرفت و بسیاری از اساتید حقوق، محققین، دانشمندان، هنرمندان و علما اظهارنظر کردند تا در نهایت بعد از ۷ تا ۸ جلسه با حضور اساتید معروف کشور منشور حقوق شهروندی در ۲۲ فصل و ۱۲۰ ماده تنظیم شد که در آذر سال گذشته رونمایی و منتشر شد.

روحانی با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی، انتخاباتی نبود، گفت: برخی گفتند نزدیک انتخابات است و فلانی می خواهد کار تبلیغاتی انجام دهد این هم مثل خیلی چیزهای دیگر فراموش می شود. من همان زمان گفتم یکی از اهداف بزرگ ما اجرای تمام این منشور است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چرا مردم ما انقلاب کرده‌اند؟ در پاسخ می‌توان یک کلمه را بیان کرد و آن اینکه می‌خواستند به حق خود برسند. چرا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؟ چرا نقد می‌کنند؟ اینها همه برای رسیدن به حق خود است.

وی افزود: دستیابی به حقوق کامل انسانی که شامل حقوق بشر و حقوق شهروندی؛ اینها همه دلایلی هستند که مردم اقداماتی را که برشمردم، برای آن انجام می‌دهند. از انقلاب مشروطه به این طرف، ملت ما گفت که من نمی‌خواهم رعیت باشم و یک نفر بالای سر ما پادشاهی کند و دستور دهد و من هم مجبور به اطاعت و فرمانبرداری از او باشم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنابراین همه انقلاب ما برای این بود که مردم گفتند که ما رعیت نیستیم و ما یک شهروندیم؛ شاه نمی‌خواهیم، قانون می‌خواهیم. هرکس در این کشور هر مسئولیتی که دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهمتر از اجرای قانون هم ندارد.

روحانی اظهار داشت: همه باید ذیل قانون کار کنیم؛ همانطور که حضرت امام (ره) هم می‌فرمود، پیامبر خدا (ص) هم موظف بود به قانون خدا عمل کند. در قرآن به پیامبر (ص) گفته شده که شما اگر از قانون تخطی کنی، دو برابر در دنیا و در آخرت مجازاتت خواهیم کرد؛ بنابراین اصل، قانون است؛ حتی پیامبر اسلام (ص) هم بالاتر از قانون نیست چرا که او هم مُبلِغ و مفسّر قانون بود.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) قانون را آورد و خودش هم همچون مردم، به اجرای آن پرداخت یعنی اگر گفت نماز بخوانید، زکات بدهید، به مردم احترام بگذارید، همه اینها را خودش ابتدا انجام داده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما انقلاب کردیم که قانون داشته باشیم و کسی بالاتر از قانون نباشد و همه باید مطیع آن باشند، در رأس همه قوانین هم قانون اساسی وجود دارد و معنای حقوق شهروندی هم همین است که همه مطابق قانون عمل کنند.

یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است

روحانی گفت: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است؛ همه باید بدانند که چه خبر است و چه تصمیماتی در حال اتخاذ است. من به دولت دستور دادم هر وزارتخانه و هر دستگاهی که پیشنهادی را مطرح می‌کند و قرار است آن پیشنهاد در هیأت دولت مطرح شود، قبل از آنکه منِ رئیس‌جمهور آن پیشنهاد را ببینم، باید پیشنهاد در سایت آن وزارتخانه یا دستگاه باشد.

وی افزود: ما مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری به ملت نداریم. همه مردم ایران همانطور که امام راحل هم فرمود: «ولی نعمت ما هستند و ما آمده‌ایم برای آنها کار کنیم».

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در روزهای اخیر بسیار خوشحال هستم از اینکه از زمان ارائه بودجه به مجلس در فضای مجازی غوغایی به پا شد، گفت: همه مردم به صحنه آمده‌اند، اظهارنظر و نقد کردند؛ سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رئیس‌جمهور را نقد کردند. من دست همه را می‌بوسم، چه کار قشنگی انجام دادند.

روحانی تصریح کرد: مردم در خصوص بودجه‌ها صحبت می‌کنند و می‌گویند چرا فلان دستگاه این میزان بودجه می‌گیرد؛ این حق مردم است که نقد و مقایسه کنند که فلان دستگاه فرهنگی چرا این میزان از بودجه را به خود اختصاص داده است؟ بله همه چیز با مردم است، نظرات مردم در رأس امور است. اگر ما متوجه شدیم که نظر اکثر مردم در این است که فلان دستگاه بودجه زیادی را دارد، حق با آنها است و درست می‌گویند و حق با دولت نیست چرا که حق با ملت است.

وی اظهار داشت: در گذشته روال به این شکل بود که بودجه‌ها را ما باید به دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف می‌دادیم و اگر تأخیری در آن صورت می‌گرفت، آنها به ما ایراد می‌گرفتند و زمانی که ما از آنها می‌پرسیدیم که آن بودجه را در چه راهی مصرف کردید، آنها می‌گفتند که ارتباطی به شما ندارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینجا من نمی‌خواهم گلایه‌ای داشته باشم، اما برخی از دستگاه‌ها همان بودجه را صرف تخریب دولت می‌کردند؛ البته اینها دیگر مهم نیست اما بالاخره این پول کجا رفت و کجا خرج شد؟ من از همین تریبون به وزیر اقتصاد و خزانه دستور می‌دهم از سال آینده هر بودجه‌ای را که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهند، باید بلافاصله در سایت اعلام کنند تا همه مردم ببینند.

مردم باید بدانند که بودجه به چه نهادهایی اختصاص پیدا می کند. می گویند که این دستگاه عمومی  و غیردولتی است. اگر چنین است و از مردم پولی نمی گیرد اشکالی ندارد اما اگر بنا شد از خزانه یعنی جیب مردم، پولی بگیرد باید به مردم گزارش بدهند که پول تخصیص یافته را چه کار کرده اند و کجا خرج کرده اند؟

روحانی افزود: مگر جز این راه، راه دیگری برای جلوگیری از فساد وجود دارد؟ اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد ایجاد کنیم و ده ها دادگاه با فساد مبارزه کنند نمی توانیم فساد را ریشه کن کنیم مگر آنکه مردم به طور شفاف ببینند که ما مشغول چه کاری هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به اتاق شیشه ای برویم، تصریح کرد: باید نورافکن روی ما باشد و باید همه ما را مشاهده کنند. من در طول ۴ سال و نیم گذشته، ماهی نبوده که نایستم و با ارگان های مختلف صحبت نکنم؛ هر روز می گفتند که اینجا و آنجا را ببندیم و فیلتر کنیم.

وی ادامه داد: آنها می گفتند که ما باید بزرگراه را از بین ببریم. من به آنها می گفتم چرا. آنها می گفتند یک راننده ای تخلف کرده. اگر یک راننده ای تخلف کرد آیا باید بزرگراه ها را بست!؟ اگر یک تصادف در اتوبان و یا آزادراهی اتفاق افتاد ما باید آزادراه را از بین ببریم. اگر قطاری تصادف کرد باید کل قطار را جمع کنیم.

روحانی تأکید کرد: مگر می شود در دنیای امروز از فضای اینترنت خارج شویم و بگوییم که می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم. شب گذشته در شورای عالی فضای مجازی، گزارش خوبی را استماع کردیم. این گزارش به ما می گفت که ۷۰ درصد خدمات دنیا امروز از طریق اینترنت و فضای مجازی در حال ارائه است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما به این نتیجه رسیده ایم که اگر بخواهیم معضل آب و بهره وری آب را حل کنیم، این مسئله از طریق فضای مجازی شدنی است. ما اگر می خواهیم در مصرف آب یا برق صرفه جویی کنیم باید از فضای مجازی استفاده کنیم. ما نمی توانیم به روش های۵۰ سال قبل بازگردیم.

بزرگترین حق شهروندی جوانان ما اشتغال است

روحانی ادامه داد: بزرگترین حق شهروندی جوانان ما اشتغال است. ما چگونه باید برای جوانانمان اشتغال ایجاد کنیم. یکی از راه های ایجاد اشتغال، فضای مجازی است. یکی از شبکه های اجتماعی که امروز در ایران فعال است، ۳۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است. قرار ما این است که صدها هزار شغل در فناوری اطلاعات ایجاد کنیم.

وی گفت: مگر ما می توانیم برای تخلف یک نفر، کل فضای مجازی را ببندیم. ما باید مشکل را حل کنیم. من نمی خواهم بگویم که فضای اینترنت خطر ندارد؛ اگر ملاحظه نکنیم، اتوبان را هم خطرناک می بینم. باید به جوان خود آموزش بدهیم که اینجا اتوبان است و پیاده رو نیست که بخواهی در آن قدم بزنی.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش در فضای درس، آموزش جوانان نسبت به فضای مجازی است، تصریح کرد: باید به جوانان گفت چه خطراتی در فضای مجازی وجود دارد. به خاطر اینکه امکان دارد یک دزد جیب من را بزند، من نباید از خانه بیرون بیایم.

ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می خواهیم

روحانی اظهار داشت: ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می خواهیم. اما در عین حال فضای امنیتی، نمی خواهیم اینکه مدام برویم زندگی خصوصی مردم و ببینیم چه خبر است.   باید از این کارها دست برداشت.

وی با بیان اینکه مردم خودشان هم نسبت به موضوعات مختلف حساسیت دارند، تصریح کرد: ما فکر می کنیم که دیندار فقط خودمان هستیم. مردم به دین، اخلاق، فرهنگ و ایرانی بودن مذاهب خودشان احترام می گذارند. ما فکر می کنیم که فقط خودمان عقل مطلق هستیم و مردم بی خبر هستند. خیر؛ مردم از ما جلوتر هستند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید اجازه دهیم که فضای دانشگاه آزاد باشد. من هم اینجا به آقای غلامی وزیر علوم می گویم که ما نباید دانشجوی ستاره دار داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: باید فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت و جرمی مرتکب شد، دادگاه وجود دارد اما تفحص در امور مردم نباید وجود داشته باشد. همه ما باید فرمان ۸ ماده ای امام را مانند تابلو پیش روی خود نصب کنیم و آن را هر روز بخوانیم.

وی در این باره تصریح کرد: امام در سالی که آن همه کشتار توسط گروهک ها انجام می شد، فرمود اگر به قصد کشف تروریست وارد منزل کسی شدید و دیدید که تروریست وجود ندارد و در عین حال دیدید که آلات قمار و شراب وجود دارد، اگر آمدید بیرون و نقل کردید، باید تعزیر شوید.

روحانی خاطرنشان کرد: مگر ما متخصص ساختن پرونده برای مردم هستیم. باید ببینیم که پیغمبر چگونه با مردم رفتار می کرد. پیغمبر با علم الهی و استعداد ذاتی اش همه منافقان را می شناخت، اما آیا به آنها تعرضی می کرد؟ اگر هم پیامبر هم قصد محاکمه داشت باز هم از علمش استفاده نمی کرد و برای کسی شنود نمی گذاشت.

رئیس جمهور ادامه داد: موارد شنود مشخص است به غیر از سه-چهار مورد، دیگر شنود نداریم. این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. من به تمامی دستگاه ها از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و چند دستگاه دیگر که این اقدامات را انجام می دهند، می گویم که باید بر مبنای قانون عمل کنیم.

وی تأکید کرد: تمام دستگاه های امنیتی باید بدانند که نوکر مردم هستند. ما در حقوق شهروندی اگر می خواهیم کشورمان درست شود و در مسیر درست حرکت کند، باید فضا را باز و شفاف کنیم.

نورافکن ها روی بودجه قرار بگیرد

روحانی گفت: من از همه جوانان می خواهم که بودجه ۹۷ را رها نکنند. باید ادامه بدهید و ببینید که در بودجه چه خبر است. نورافکن باید روی همه ردیف های بودجه قرار بگیرد. همه دستگاه هایی که در سال ۹۷ بودجه می گیرند باید به مردم اعلام کنند که در چه مواردی خرج کرده اند.

هنرمندان سر پیمان خود بمانند

روحانی گفت: من به عنوان رئیس جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود. از شما مردم، جوانان، زنان، مردان، روستائیان، شهریان، فرهیختگان و هنرمندان می خواهم که شما هم سر پیمان خود بمانید ما با هم کار را شروع کردیم. ما باید با هم کار را ادامه دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به رای و حمایت و انتقاد شما نیازمند است.

وی افزود: شما پرسشگر باشید، وظیفه ما پاسخگویی است. ما بر سر پیمانمان تا سر جان ایستادیم. دهها مشکل پیش روی ماست اما اگر دست به هم دهیم ملت این قدرت را دارد که مشکلات را حل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دو سال از برجام گذشته، چند بار آمریکایی ها آمدند برجام را برهم بزنند نتوانستند تا آخر هم نمی توانند هر کس با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد. برجام می ماند.

روحانی گفت: برجام می ماند و ما آن را ادامه می دهیم، آرامش اقتصادی باقی خواهد ماند، در این کشور روزی نیست که تورم و رشد کشور یک دفعه زیر و رو شود، بنای ما مهار تورم، رشد اقتصادی و تعادل صحیح بازار ارز و سکه است. ممکن است مشکلی پیش آید اما در کنار هم مشکلات را حل خواهیم کرد.

ما دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم

وی گفت: دولت دوازدهم فضای مجازی و فضای ارتباط مردم با دنیا را حفظ می کند می دانم برخی شب تا صبح خواب می بینند اما آن خوابها تعبیر نخواهد شد دل به این خوابها نبندید مادنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم. وزیر ما قول می دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه حقوق شهروندی را دنبال می کنیم عنوان کرد: از شما سوال می کنم که در اشتغال سال ۹۵ چند درصد مردها مشغول به کار شدند و چند درصد زنها مشغول به کار شدند زمانی بود که اشتغال زنها منفی بود اما در سال گذشته ۶۷ درصد اشتغال ما مربوط به زنان ما بوده است پس ما به عهدمان وفا کردیم. من به تمام وزارتخانه ها گفتم حداقل دو جوان و حداقل یک خانم را در سطح مشاور یا معاون نصب کنند.

روحانی ادامه داد: تمام کارهایی که به بخش های مردمی واگذار می شود باید ۵۰ درصد جوانان در آنها مشغول شوند. حقوق شهروندی به ما می گوید اشتغال که باید آن را انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: در بودجه ۹۷ هیچ چیز را گران نخواهیم کرد مگر اینکه بگوییم این پول کجا خرج می شود. شما در انتخابات گفتید اولویت اول ما اشتغال است. قیمت بنزین و گازوئیل بالاتر از نصف قیمت جهانی نخواهد شد. قانون به ما گفته باید ظرف ۵ سال به قیمت جهانی برسیم اما ما می دانیم شرایط مردم چگونه است و اگر پولی از مردم در این زمینه گرفته شود فقط برای اشتغال است.

وی گفت: یک رقم بالایی را برای اشتغال در نظر گرفتید حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در طول ۴ سال است که صندوق توسعه، بانکها و دولت با هم این تحول را ایجاد می کنند چون اشتغال برای ما اصل است.

روحانی با بیان اینکه محیط زیست حقوق شهروندی است عنوان کرد: امروز در حالی اجلاس حقوق شهروندی را برگزار کردیم که مدارس ما به خاطر آلودگی هوا تعطیل است. باید خودرو، صنعت و بنزین ما درست شود.

رئیس جمهور گفت: فقط ما نیستیم، نگویید دولت چه کار می کند، از ما بدتر هوای پکن و دهلی و مکزیکو سیتی است. روز به روز باید هوای پاک و سالم بیشتر شود و این وظیفه ماست.

وی تصریح کرد: حقوق شهروندی ما استاندارد شدن همه چیز است، باید وزارت کار، صنعت، موسسه استاندارد و بهداشت و درمان ما هر کاری را استاندارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسائل و کارها در کشور باید استاندارد داشته باشد، گفت: نمی شود در و پنجره ای ساخته شود و بعد از ۶ ماه نیاز به تعمیر داشته باشد، در حالی که در اروپا درهایی ساخته می شود که صد سال عمر می کند.

تا کارها و خدمات استاندارد نشود صدها حادثه مانند پلاسکو خواهیم داشت

روحانی تصریح کرد: تا کارها و خدمات استاندارد نشود، مثلا سیم‌کشی ما بر اساس اصول نباشد، صدها حادثه مانند پلاسکو خواهیم داشت. باید همه مشاغل و کارها استاندارد شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در دولت دوازدهم کاری را که با جدیت پیگیری خواهیم کرد، استاندارد شدن همه مسائل و آموزش ها بر اساس قوانین روز دنیاست.

وی افزود: آزمایشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای و آموزش در دانشگاه باید استاندارد باشد تا افرادی که از این آموزشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، امور را بر اساس استانداردهای روز جهان انجام دهند.

روحانی با تاکید بر اینکه رعایت حقوق شهروندی باید تبدیل به یک فرهنگ شود، ادامه داد: حقوق شهروندی با ابلاغ و پایش درست نمی شود، بلکه باید تبدیل به گفتمان و فرهنگ شود. همه ما مسئولان و مردم باید برای اجرای حقوق شهروندی تلاش کنیم و اگر دیدیم در ادارات به حقوق شهروندی احترام گذاشته نمی شود، باید به آن اعتراض کنیم.

رئیس جمهور گفت: فضای مجازی و جوان ها باید به میدان بیایند و با روشنگری و اعتراض به مسائل، جامعه را به سمت حقوق شهروندی سوق دهند.

وزیر علوم ما باید بتواند به تنهایی دانشگاه ها را اداره کند

وی افزود: وزیر علوم ما باید بتواند به تنهایی دانشگاه ها را اداره کند و از راست و چپ به او دستور ندهند. بر اساس قانون اساسی، وزیر علوم باید همه تشکل های دانشجویی و دانشگاه ها را اداره کند، زیرا مسئولیت بر عهده آنهاست. وزرا باید بتوانند به تنهایی مسئولیت هایی که برعهده آنهاست در حوزه سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد را اداره کنند و کسی در کار آنها دخالت نکند، زیرا معیار ما قانون اساسی است و همه باید بر اساس آن عمل کنند.

روحانی تصریح کرد: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و چیزی فراتر از قانون اساسی در کشور نداریم. از همه دستگاه ها، ادارات، وزرا و همه تشکل ها می خواهم که حقوق شهروندی را به عنوان یک مسئولیت اساسی در دولت دوازدهم دنبال کنند و هر ۶ ماه یکبار گزارشی به رئیس جمهور و سالی یک بار به مردم ارائه دهند. من نیز مجبورم که هر سال به مردم گزارشی از عملکردمان ارائه دهم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.