قدس آنلاین/ محمد رضایی: ورود قدس به دهه چهارم حیات فرهنگی،سیاسی اجتماعی نظرات زیادی را به خود جلب کرده وهمه انتظار دارند در طلیعه دهه بلوغ ودر فرآیند تکمیل رشد معنوی این نشریه ارزشی و ولایی بتواند مخاطبان بیشتری را در لیست کاربرانش داشته باشد.

محمد رضایی: گروهها و نحله های فکری جامعه گفته ها و ناگفته های زیادی در بحث چگونگی تولید محتوا،سامانه های انتشارو نحوه دریافت بازخوردهای این روزنامه امام رضایی(ع)دارند. در سی امین سالگرد تولدوانتشار قدس و میان نمایندگان مردم به عنوان چکیده افکارعمومی وبرگزیدگان مردم در خانه ملت دراین گزارش گلایه ها و انتظاراتشان را از "قدس"بیان کرده اند که تقدیم خوانندگان می شود؛

❄ رسانه ای برای ترویج وقف ونیکوکاری

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان درمجلس دهم وعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در این باره به خبرنگار ما می گوید:گرچه قدس روزنامه منتسب و متعلق به آستان قدس رضوی است اما باید علاوه بر کار رسانه ای معمول پیشگام کار رسانه ای برای ترویج وقف ونیکوکاری باشد.

وی می افزاید:در بحث فرهنگ باید کار موثرتری انجام شودزیرا همه شاهدیم که علی رغم اینکه هویتهای فرهنگی جامعه دارای اهمیت زیادی هستند اما در این رابطه کار اثر گذار کمتربه چشم می خورد و روزنامه قدس با تکیه بر آموزه های اهلبیت(ع)می تواند این خلاء بسیار مهم را پرکند.

❄سبک زندگی رضوی به عنوان یک راهبرد

به گزارش قدس آنلاین، این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه خروجی قدس درحوزه فرهنگی قابل قبول است اما باید تولیدات این رسانه دین محور باشد تصریح می کند: سبک زندگی رضوی به عنوان یک راهبردباید از سوی روزنامه های ارزشی-بویژه قدس- درکشور مورد تبیین وترویج قرار گیرد.

ساداتی نژاد همچنین می افزاید:داشتن صبغه فرهنگی را برای قدس یک نقطه قوت می دانم وتداوم این حرکت را انتظارداریم که در این رابطه به عنوان پیشنهاد ایجاد صفحه وقف و نشر مطالب  تخصصی در این محور می تواند مکمل این کار فرهنگی ارزشمند بحساب آید.

❄ نگاه حرفه ای به مشارکتهای خیریه ای درجامعه

نماینده کاشان وعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درادامه با بیان اینکه به ایجاد فرهنگ نوع دوستی باید بیشتر توجه شودمی افزاید:با توجه به وسعت کشور و تنوع دیدگاهها کشورمان به کار مشارکتی نیاز دارد و این کارارزشمند می تواند به  عنوان یک راهبرد از سوی رسانه های فرهنگی و نوعدوستانه  مورد پوشش وحمایت قرار گیرد.

او همچنین تصریح می کند: این نوع جریان سازی هادر حوزه جلب مشارکت مردم و بیان نیازهای روز جامعه می تواند از سوی روزنامه قدس به عنوان ارگان بزرگترین نهاد وقفی کشور مد نظر باشدوهر نوع مشارکتهای خیریه ای مردم را با نگاه حرفه ای و بر اساس آموزه های دینی به عنوان یک الگو رسانه ای نماید.

❄خدا را در نوشته هایتان در نظر بگبرید

حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: گرچه من وقت زیادی برای مطالعه روزنامه ها ندارم اما توصیه ام به طور کلی این است که خدا را در نوشته هایتان در نظر بگبریدو قلمتان در راه رضای الهی به چرخش درآید.

وی تصریح می کند: انتظارم این است که در مقالات و گزارشهایتان فقط نیمه خالی لیوان را نبینید و نیمه پر را هم ببینیدو در نقدهای منتشر شده حتما قضاوت های مردم را مد نظر داشته باشید.

به گفته این عضو خانه ملت نمی شود همه ایرادها را از یک موضوع یا سوژه منتشر کرد و از آن یک هیولا ساخت و باید حتما در هنگام نقد و قضاوت به خوبیهای موضوع مورد نقد هم پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مستند بودن یک موضوع برای نقد کفایت نمی کند، می افزاید:اینکه از یک فرد یا جریانی خوشمان نیاید اما به دلیل مستند بودن فقط بدیهای مربوط به آن را منتشر کنیم اصلا خوب نیست و باید در نقد و کا ر رسانه ای همه جوانب را بررسی و بعد نقد نماییم و قضاوت و نتیجه گیری نهایی را به عهده خوانندگان بگذاریم.

❄زبان گویای مردم باشید

علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و عضوو سخنگو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم در این باره به خبرنگار ما می گوید: من قدس را -تا جایی که مطالعه کرده ام- با توجه به انتساب آن به آستان ملک پاسبان آقا علی بن موسی الرضا (ع) لازم می دانم که زبان گویای مردم باشید.

وی با اشاره به مشکلات روزافزون کشور در بحث آب و خشکسالی مستمر می افزاید: بحث آب بسیار مشکل ساز شده است و باید رسانه ها کاری کنند تا بهره وری در تولید داشته باشیم تا بتوانیم مشکل و بحران آب را مدیریت کنیم و انعکاس نظرات کارشناسان و دلسوزان این حوزه توسط روزنامه قدس می تواند برای همه کشورمفید واقع شود.

❄ دغدغه برای بروز کردن تولیدات

دغدغه دیگرنماینده مردم زنجان در خانه ملت وعضوفراکسیون فرش وصنایع دستی، بروز کردن تولیدات است ورسیدن به مرحله سود آوری صنایع دستی برای تولید کننده و صاحبان مشاغل خانگی است، که در این باره می گوید: باید روزنامه ها از جمله روزنامه قدس در این زمینه کار رسانه ای وپوشش خبری ایجاد کنند.

وقف‌چی درادامه می افزاید: اگر بروز رسانی و مدرن کردن دانش تولید فرش وصنایع دستی مد نظر دولت باشد هم بیکاری جوانان کاهش خواهد یافت وهم این صنایع رونق خواهند یافت و مشکلات هنرمندان رشته های صنایع دستی حل خواهد شد.

به اعتقاد وی در تجاری سازی باید بیشترکار کنیم ودر بحث تقویت محصولات به نحوه کیفیت محصولات تولیدی توجه شود تا صادرات محور بشوند و هدر رفت نیروی انسانی ومواد اولیه کاهش داشته باشدوگرنه با توجه به واردات و رقابت جهانی این حرفه ها فراموش خواهند شد.

❄ "قدس"  روزنامه خوبی است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی،دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده فسا نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: "قدس"طی 3 دهه فعالیت و پشت سر گذاشتن فراز و فرودها ثابت کرده که روزنامه خوبی است.

وی با بیان اینکه قدس طراحی والمانهای  گرافیکی خوبی دارد می افزاید: قدس در این سه دهه فعالیت و انتشار سراسری توانسته خودش را در میان نشریات مطرح کشورجای دهد،وبه اعتقاد من این حرکت رو به جلو چشمنداز خوبی برای اهداف مطبوعاتی پیش رو  در دهه چهارم فعالیتش خواهد بود.

این عضوخانه ملت و نماینده فسا تاکید می کند: روزنامه قدس گزارشها و مقالاتش منصفانه است ودر چیدمان انتشاراتی صفحاتش از تنوع مناسببی برخوردار است واین ویژگی می تواند به بیشتر شدن مخاطبانش کمک کند.  

❄ باید منافع ملی خط قرمزرسانه باشد

این عضو خانه ملت در ادامه بیان می کند:نوشتن گزارش و مطالب تحلیلی درحوزه  سیاست خارجی بسیار حساس است و من معتقدم باید منافع ملی خط قرمزنویسندگان و خبرنگاران در این فرآیند مهم  باشد.

نوبندگانی در ادامه تصریح می کند: ما به عنوان چشم بیدار جامعه باید در هر جناح یا جبهه ای که هستیم با رعایت انصاف حرفه ای و اخلاق رسانه ای در جهت منافع ملی حرکت کنیم و اظهار نظرهای افراد متخصص باید روشنگرباشند ورسانه ها مسائل جناحی و شخصی را دخالت ندهندو قدس هم از این قاعده مستثنا نیست.

❄ تداوم کار رسانه ای خوب در روزنامه قدس

این نماینده در ادامه می گوید: کار رسانه ای خوبی در قدس تداوم دارد وبا نگاه ویژه ای که آستان قدس به محرومیت زدایی داشته این حرکت می تواندبرکت آفرین باشد.

وی تصریح می کند: کار قدس باترویج فرهنگ وجریان سازی در جهت رفع معضلات فرهنگی و آسیبها می تواند الگوی خوبی برای رسانه هاو نشریات استانها باشدودر این باره برجسته سازی و اولویت منافع فرهنگ باید مد نظر قرار گیرد.

❄تعریف صحیح بحث فرهنگ

به گفته این استاد دانشگاه و عضو خانه ملت باید در بحث فرهنگ تعریف صحیح ایجاد شود ودر این حوزه با توجه به نخبگان، پیشکسوتها و اساتید فن کار رسانه ای شودتا بخوبی مشکلات حوزه یاد شده مورد نقد و بررسی واقع شوند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان می افزاید: به دلیل  اینکه بحث محرومیت ونیازمندان از منویات رهبر فرزانه انقلاب خطاب به مسئولان آستان قدس بوده روزنامه قدس باید این موضوع و نیز و مقابله با بیکاری را جزوهدفهای رسانه ای اش در افق پیش رو قرار دهد.  

 ❄انتقاد بجا و با  ارائه  راه حل

ولی‌الله نانواکناری نماینده بابلسرو عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیزدر این باره به خبرنگار ما می گوید: اگر قدس می خواهد برای بهبود اوضاع دست به نقد و تحلیل بزند باید انتقاد سازنده، بجا و با  ارائه  راه حل  تخصصی وکارشناسانه باشد.

وی می افزاید: من معتقدم؛ روزنامه قدس به دلیل وابستگی این نشریه به ساحت قدسی آقا علی بن موسی الرضا(ع) باید خروجی های فرهنگی، سیاسی اش در مسیر صداقت وبا بیان راه حل تخصصی درموضوع مورد نقد باشند.

❄لزوم ترویج آداب زیارت

نماینده بابلسردرخانه ملت توجه به فرهنگ و زیارت در روزنامه قدس را یک ویژگی خاص توصیف کرده و بیان می کند: ترویج آداب زیارت باید به عنوان یک راهکارمورد تحلیل قرار گیرد وباید بیشترتولیدات فرهنگی قدس در بحث فرهنگ دینی و زیارت هدفگذاری شود.

او اضافه می کند: البته قبول دارم که-با توجه به لزوم تنوع در مطالب رسانه ای- نباید مطالب یک بعدی باشند اما هرگز نباید روزنامه قدس ازمنویات اهلبیت و آموزه ه ای قرآن و راهنمایی مخاطبانش در این حوزه ها غفلت نماید.

به گفته نانواکناری اگرانتقاد با شدت و پیگیرانه باشد و مجدانه برای رفع مشکل مورد نقدتلاش شود بسیاری از نارساییها از میان خواهد رفت و روزنامه هاگربخواهند درمسیر رسالت نظارتی شان کار کنند حتما باید بر نیازمندیهای عموم مردم وعملکرد مسئولین تمرکز داشته باشندتا بتوانند مسیر درست را نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.