بنابر آمار موجود در پنج ماهه اول سال جاری هزارتن ژلاتین ازمبادی رسمی و کشورهایی همانند ترکیه، فرانسه وارد کشور شده است.البته علاوه بر مسائل اقتصادی مرتبط با این قضیه، شاهدیم هرازگاهی بحث حلیت مصرف این محصول مورد تردید قرار می‌گیرد.

حلیت و سلامت محصولاتی که قانونی وارد کشور می‌شوند، قابل تأیید است

قدس آنلاین- بنابر آمار موجود در پنج ماهه اول سال جاری هزارتن ژلاتین ازمبادی رسمی و کشورهایی همانند ترکیه، فرانسه وارد کشور شده است. البته علاوه بر مسائل اقتصادی مرتبط با این قضیه، شاهدیم هرازگاهی بحث حلیت مصرف این محصول مورد تردید قرار می‌گیرد.

دکتر هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور درپاسخ به وضعیت سلامت وحلیت ژلاتین وارداتی می‌گوید: زمانی که محموله‌های ژلاتین وارد کشور می‌شود، نظارت‌های کامل توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. چرا که این محصول در گروه کالاهایی قرار گرفته که مشمول ثبت منبع می‌باشد. به این ترتیب حتی پیش از ورود ژلاتین به کشور بررسی‌هایی در زمینه کارخانه تولیدکننده و سایت‌های عرضه آن صورت می‌گیرد تا به این اطمینان برسند که محصول یاد شده براساس ضوابط فقه شیعه تولید شده است. همچنین هرمحموله‌ای که وارد کشور می‌شود، به لحاظ ایمنی و انطباق با موازین فقهی مورد ارزیابی وبررسی‌های کامل قرار می‌گیرد.

مدیرکل پیشین نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشت وزارت بهداشت، می‌افزاید: تمامی محصولاتی که از مبادی قانونی وارد کشور شده به لحاظ رعایت مسائل شرعی قابل اطمینان هستند. همچنین محصولاتی که به طور قاچاق و از مبادی غیرقانونی به بازار راه پیدا می‌کنند ممکن است از نظر حلیت و سلامت محصول جای تردید داشته باشند.

دکتر حسینی در ادامه تأکید می‌کند: مردم به هنگام تهیه وخرید هرگونه کالای خوراکی، آرایشی وبهداشتی به کد بهداشتی و برچسب اصالت مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی توجه کنند. همچنین درحال حاضر چند کارخانه تولید ژلاتین درکشور فعال هستند که بخشی از نیازهای کشور را تأمین می‌کنند. ما نیز درصدد هستیم با گسترش این گونه واحدها و یا تقویت و ارتقای حجم تولیدات واحدهای موجود، از واردات این محصول به طور تمام و کمال بی‌نیاز شویم.

دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم و صنایع غذایی نیز اظهار می‌کند: مجوز ورود کالاها از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود و متولی اصلی تأمین سلامت وتوجه به حلیت محصولات این مجموعه است. از همین رو ژلاتین‌هایی که از طریق مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، باید برند حلال را دارا باشد. چراکه باید تمام چارچوب‌ها و شاخصه‌ها برای تأیید این مقوله احصا شده باشد. به هر حال شواهد حکایت از آن دارد که محال است محصولاتی که دارای شک و شبهه‌ای در این قضیه هستند، وارد بازار شوند. همچنین باید پذیرفت بر کالاهایی که به طورقاچاق وارد می‌شود، هیچ گونه نظارتی ازسوی دستگاه‌های متولی صورت نمی‌گیرد.

دکتر بهروز جنت، مدیرکل فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز دراین زمینه خاطرنشان می‌کند: منشأ تمامی ژلاتین‌ها را در مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو و با همکاری دانشگاه‌ها مشخص کرده‌ایم.

وی با تأکید براهمیت حلیت وسلامت مواد غذایی درادیان الهی می‌افزاید: ما به عنوان متولیان سلامت باید توجه کنیم که حلال و حرام مواد غذایی در سلامت جامعه تأثیر دارد و دین اسلام، جزو معدود ادیانی است که در خط مشی حلیت احکام خود بر قضیه سلامت توجه داشته است.

جنت همچنین می‌افزاید: در حال حاضر مواد غذایی بسته‌بندی و فرموله می‌شوند، از این رو هر چه در بازار اسلامی عرضه می‌شود، جای شک ندارد و می‌توانند از آن استفاده کنند و بدانند که حلال است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.