۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 579827

نتایج یافته‌های جدید منتشر شده در ماهنامه پزشکی پِرسکریر نشان می‌دهد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک در سال‌های اول زندگی می‌تواند زمینه ساز چاقی کودکان در سال‌های بعد شود.

مصرف مداوم آنتی بیوتیک زمینه‌ساز چاقی کودکان می‌شود

قدس آنلاین- نتایج یافته‌های جدید منتشر شده در ماهنامه پزشکی پِرسکریر نشان می‌دهد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک در سال‌های اول زندگی می‌تواند زمینه ساز چاقی کودکان در سال‌های بعد شود.

دانشمندان بتازگی دریافتند که مصرف مکرر آنتی بیوتیک‌ها طی سال‌های نخست زندگی موجب اختلال در فلور روده‌ای می‌شود. گرچه چاقی در نتیجه عدم تعادل میان دریافت و مصرف انرژی در بدن است اما وراثت، وضعیت غدد درون ریز بدن و عوامل محیطی و اجتماعی نیز دخیل است. یافته‌های جدید نیز بر نقش فلور روده‌ای در این باره اشاره دارد.

 ابتلا به بیماری و مصرف مکرر آنتی بیوتیک‌ها زمینه تغییر ساختار فلور روده‌ای و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی را در پی دارد که این مسئله در طولانی مدت بر متابولیسم انرژی بدن تأثیر می‌گذارد.

به طور کلی ۷ مطالعه روی حدود ۳۰۰ هزار کودک نشانگر شیوع بالاتر چاقی در صورت مصرف آنتی بیوتیک‌ها پیش از دو سالگی است. بررسی‌های دیگری نیز از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خطر اضافه وزن در کودکانی که تا دو سالگی چهار دوره یا بیشتر آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند، حکایت دارد.

منبع: Destination Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.