سخنگوی دولت گفت: تصمیم داریم سال آینده سال اشتغال جوانان باشد و همانطور که در مهار تورم موفق بودیم مردم ما خواهند دید که این کار انجام خواهد شد.

تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان از بودجه اشتغال سال آینده، از حامل‌های انرژی به دست می‌آید

به گزارش قدس آنلاین، محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز(چهارشنبه ۲۹ آذر) در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ اظهار داشت: آنچه در سال آینده دنبال می‌شود مهار تورم و در کنار آن موضوع اشتغال، تولید و کاهش فقر مطلق است.

وی با بیان اینکه در سال قبل از دو مسیر، اشتغال و تولید را دنبال کردیم اظهار داشت: یک مسیر، تسهیلات غیردولتی که عموماً بانکی بود و برای واحدهای تولیدی بخش خصوصی، وام پرداخت می‌شد که ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی تسهیلات دادیم و از مسیر دیگر، ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی از خزانه به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم. آثار آن را هم برای رشد اشتغال در سال گذشته و نیمه اول امسال مشاهده کردیم که رشد حدود شش و نیم درصدی تا هفت درصدی بدون نفت و با نفت و کاهش یک واحد درصدی نرخ بیکاری را منجر شد.

نوبخت ادامه داد: برای سال ۹۷ رقم۱۷ هزار  و ۹۰۰ میلیارد تومان به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که بخش کوچکی از آن؛ یعنی ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح حامل‌های انرژی به دست می‌آید و مابقی از منابع دیگر تأمین می‌شود برای اینکه اشتغال بزرگ ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تصمیم داریم سال آینده سال اشتغال جوانان باشد و همانطور که در مهار تورم موفق بودیم مردم ما خواهند دید که این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید دولت سیاست مهار تورم را دنبال می‌کند حتی عده‌ای تاکید داشتند که دولت بر روی یک رقمی کردن نرخ تورم تاکید نکند و در ازایش رونق به وجود بیاورد. دولت در این زمینه مقاومت می‌کند و مردم باید بدانند که دولت در هیچ شرایطی اجازه گران شدن کالا و گرانفروشی را به کسی نمی‌دهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این اعتماد را به دولت خدمتگزارتان داشته باشید که برای تحقق خواسته‌هایی که شما دارید که افزایش اشتغال است این اقدامات را انجام دهید. در کنار این موضوع بحث مقابله با فقر است. ما از طریق کمک بخش غیردولتی در طرح‌هایمان به جای ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته در سال آینده بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی‌مان خواهیم گذاشت.

نوبخت در مورد اقدامات دولت در زمینه کاهش فقر بیان داشت: دولت به هیچ وجه ریالی از منابعی که برای اجرای پرداخت یارانه‌ها است به خزانه وارد نمی‌کند. سال آینده همه یارانه‌هایی که دریافت می‌کنیم باز به جامعه برمی‌گردانیم منتهی شکلش عوض خواهد شد و می‌خواهیم برای کاهش فقر مطلق عمل کنیم. نه تنها سال آینده به همه کسانی که نیازمند هستند یارانه خواهیم داد بلکه به همه کسانی که یارانه می‌گیرند اما دریافت یارانه‌شان کمتر از خط مستمر پرداخت است باز یک یارانه مجدد هم خواهیم داد. شیوه به سمت افراد نیازمند تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شویم مردم را از خودمان ناراضی کنیم. ما می‌فهمیم که شرافت ما، موفقیت ما و سرمایه اجتماعی ما به رضایت مردم بستگی دارد. به ما اعتماد کنند ما در راستای اینکه برای فرزندانشان در کنار کاهش نرخ تورم شغل ایجاد می‌کنیم این اقدامات را انجام می‌دهیم.

نوبخت در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه برخی از مقامات خودشان در بحث قاچاق سهم دارند خاطرنشان کرد: ما هم همین انتظار را داریم. این پرسش مطرح می‌شود. این سخن در فضای مجازی و رسانه مطرح نشده است. بلکه توسط دادستان محترم کل کشور مطرح شده است که قدرت قضایی دارند. انتظار می‌رود به جای گفتن این مسئله یک لحظه به کسی که خطاکار است و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و اقدامات قضایی انجام دهند. به این ترتیب تمام مقامات و مسئولین قوای مقننه و مجریه و همه در مظان این اتهام قرار می‌گیرند.

سخنگوی دولت در این باره ادامه داد: این سخن از سوی شخصیت محترمی که دادستان کل کشور را عهده دار است، برازنده نیست. به این جهت بنده از سوی دولت این اعلام را به قوه محترم قضائیه دارم برای اینکه همه مقامات و مسئولین کشور از این اتهامی که بدین سان روا شد، مبری شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که بانک جهانی اعلام کرده است تغییر نرخ ارز در ایران تورم را دوبرابر می‌کند، گفت: آنچه از سوی مجامع جهانی گزارش شده نرخ تورم ما در سال جاری ۹.۹ یعنی یک رقمی است. محاسباتی صورت گرفته که اگر در سناریوهای مختلف بخواهیم تغییری در حامل‌های انرژی داشته باشیم چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد. این عددی که در محاسبات‌مان است بین ۲ تا ۲.۴ واحد درصد است. اینکه بگویم ۲ رقمی شود آن ۴۰ درصدی بوده است که در ابتدای دوره وجود داشته است اما حداکثر امکان دارد ۱۰ و نیم یا ۱۱ درصد شود.

نوبخت اضافه کرد: ما بیش از این هم اجازه نخواهیم داد عده‌ای به این بهانه اقدام به گرانفروشی کنند. همیشه این مسئله وجود داردکه به بهانه‌ای افزایش قیمت حامل‌های انرژی عده‌ای اقدام به گرانفروشی می‌کند. دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور خواهد داشت و نظارت خواهد کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نرخ حامل‌های انرژی هنوز قطعی نشده است بیان داشت: ما یک مجوز کلی از مجلس را داشتیم که بتوانیم حداکثر تا حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را برای بحث اشتغال به کار ببریم. برای اشتغال حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان نیاز به منابع مالی داریم که طی ۴ سال آینده حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در دولت دوازدهم برای اشتغال هزینه خواهد شد. سیاست دولت این نیست که هر سال این اقدام اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی را انجام دهد همانطور که ۲ سال پیش این اقدام انجام نشد. مطمئنا اگر انجام شود فقط یک بار است و اجازه نخواهیم داد مثل گذشته هر سال بگوییم درصدی را قیمت‌ حامل‌های انرژی را بالا ببرند.

وی تصریح کرد: بنابراین فقط یکبار اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد. قانون هم یارانه ها را منوط کرده به  اصلاح قیمت که ما را باید به ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسانیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.