زاهدان- در حالی که طی ماه های گذشته مردم اهواز برای حمایت و جلوگیری از هلاکت سگ های ولگرد در مقابل فرمانداری این شهر تحصن کردند اما در استان سیستان و بلوچستان به دلیل جان باختن ۷ تن از شهروندان توسط سگ های ولگرد مردم این استان خواستار هلاکت این حیوانات هستند.

سیستان و بلوچستان قربانی بیماری «هاری»

قدس: متاسفانه در طی ۶ ماهه نخست امسال به دلیل حمله سگ های ولگرد به کودکان و شهروندان استان سیستان و بلوچستان تعداد ۷ نفر جان خود را از دست دادند و بیماری هاری هم چنان در این استان سلامت مردم را تهدید می کند.

مردم سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان متاسفانه در طی ماه های گذشته به دلیل انتقال  ویروس هاری توسط گازگرفتگی سگ ها نه تنها در سوگ بسیاری از عزیزانشان نشستند بلکه این موضوع موجب شده تا امنیت روانی بسیاری از خانواده ها به ویژه والدین دانش آموزان مختل شود.

۷ قربانی در ۶ ماه

متاسفانه نخستین قربانی سگ های ولگرد در شهرستان هیرمند و در شمال سیستان گزارش شد.

بنا بر گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زابل در ۶ ماه اول سال جاری بیش از دو هزار سگ گرفتگی در منطقه سیستان رخ داده است، که در این بین ۷ نفر جان خود را از دست داده اند.

این در حالی است که رییس مرکز بیماریهای مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در جلسه کنترل این بیماری در زابل پیش از این بیان کرد: درسال جاری درکشور ۹ مورد تلفات ناشی از بیماری هاری اتفاق افتاده است که ۷مورد از این تلفات درمنطقه سیستان بوده است و به عبارتی به استناد آمار ۹۰ درصد مرگ و میر بر اثر هاری در کشور در منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است.

درمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز بیان می کند: هم مرز بودن کشور ایران و سیستان با کشور افغانستان باعث شده تا مهم ترین و خطرناکترین بیماری مشترک بین حیوان و انسان در منطقه سیستان شیوع پیدا کند.

اکبری افزود: در شش ماهه اول سال ٩٦ در سیستان بیش از ٢ هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم و ۱۰۰درصد آمار مبتلایان به بیماری هاری بر اثر سگ گزیدگی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل با بیان اینکه متاسفانه همچنان وجود سگ‌های فراوان در سیستان به وفور مشاهده می‌شود و افزایش چشمگیر آمار حیوان گزیدگی زنگ خطری برای مسئولان است ادامه داد:  بیمار دچار گازگرفتی را باید به سرعت به مراکز بهداشتی و بیمارستان منتقل کرد.

وی گفت: به محض انتقال سریع مصدوم به بیمارستان، محل حیوان گزیدگی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده می‌شود سپس به ۵ مرحله واکسیناسیون اقدام می‌شود.

اجساد رها شده سگ ها

مردم سیستان و بلوچستان که این روز ها به واسطه انتقال بیماری هاری و سگ گزیدگی خاطره خوشی از سگ های ولگرد ندارند حال با کمک کارکنان شهرداری در صدد از بین بردن سگ های ولگرد هستند اما این موضوع خود تبعات دیگری را به همراه داشته است.

در طی ۶ ماهه نخست امسال به دلیل حمله سگ های ولگرد به کودکان و شهروندان استان سیستان و بلوچستان تعداد ۷ نفر جان خود را از دست دادنداجساد رها شده سگ هایی که به هلاکت رسیدند حال خود به مشکلی دیگر برای مردم این منطقه مبدل شده است.

 بنا بر گفته بسیاری از روستائیان منطقه شمال استان سیستان و بلوچستان کم توجهی مسئولان به اجساد سگ های کشته شده توسط دهیاری ها و شهرداری ها بسیاری از روستائیان را آزرده خاطر کرده است.

در بخش قرقری شهرستان هیرمند یکی از اجساد سگ های ولگرد که روزها در اواسط خیابان رها شده بود پس از انتشار عکس های آن در فضای مجازی توسط شهروندان جمع آوری شد و مهر تائید بر این گلایه زد.

دغدغه خانواده ها

اما آنچه که این روزها به دغدغه خانواده ها تبدیل شده است کودکان و دانش آموزانی است که باید پای پیاده مسیر های چند کیلومتری را تا مدرسه طی کنند و خانواده های آن ها نگران این موضوع هستند که آیا فرزندانشان سالم به خانه باز می گردند و یا خیر؟

باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در خصوص اقدامات انجام شده در این راستا می گوید: تاکنون یک هزار و ۸۵۰ قلاده سگ با هدف مبارزه با بیماری هاری در سیستان اتلاف و دفن بهداشتی شده است.

وی اظهار داشت: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و مشکوک به هاری به عنوان مهمترین ناقلین بیماری هاری در منطقه سیستان در دستور کار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.