قدس: تکدی گری و متکدیان ازجمله سوژه‌های نخ‌نما و البته با وعده‌های نخ‌نماتر از طرف مسئولان همراه است که نه‌تنها در هیچ‌یک از استان‌های کشور حل‌نشده است بلکه حالا باید متکدیان خارجی و تبعه برخی از کشورها ازجمله پاکستان، بنگلادش و یا افغانستان را به آن افزود./

واردات متکدی رو به افزایش است

قدس:بدون شک بسیاری از شهروندان در شهر و به‌ویژه شهرهایی هم چون بندرعباس، چابهار و شهرهای مرزی با چهره متکدیانی که زبان و طرز پوشش آن‌ها کمتر شبیه متکدیان ایرانی است آشنا هستند.متکدیانی که حتی درراه پیمایی بزرگ جهان اسلام نیز از هیچ تلاشی برای سوءاستفاده از احساسات پاک مردم و مسلمانان برای سودجویی و کاسبی فروگذار نبودند!

هر بار که سخن از متکدیان به میان می‌آید نیروی انتظامی باافتخار تمام مدعی آمادگی در قبال جمع‌آوری آن‌ها و تحویل به شهرداری است و همیشه شهرداری‌ها و بهزیستی نیز به‌واسطه کمبود اعتبارات و مکان برای حفظ و نگه‌داری این افراد دستشان از حل این مشکل کوتاه بوده است.

متکدیان همواره در بین چندین سازمان متولی ازجمله بهزیستی و شهرداری و انتظامی پاس‌کاری می‌شوند و این پاس‌کاری و نبود تعامل بین دستگاه‌های اجرایی برای حل این مشکل که در حال تبدیل به معضل اجتماعی است بیشترین سود را برده‌اند.

اگر تا پیش از این حضور این متکدیان در بسیاری از خیابان ها و محلات نوعی مزاحمت محسوب می شد اما این روز ها کار از مزاحمت گذشته و به نوعی بسیاری از این افراد به صورت سازمان یافته و گروه های هدایت شده به عامل ناامنی و ناهنجاری های اجتماعی و باند های خلافکاری تبدیل شدند که نمی توان به همین راحتی از کنار آن عبور کرد.

واردات متکدی

اما چرا تاکنون مسئولان موفق به حل این مشکل پیش‌پاافتاده نشدند بنا بر گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس متأسفانه در کشور ۱۷ میلیون حاشیه‌نشین داریم که این تعداد حاشیه‌نشین زمینه افزایش فقر و سایر آسیب‌های اجتماعی مانند تکدی گری را فراهم می‌کند.

متاسفانه در کشور ۱۷ میلیون حاشیه نشین داریم که این تعداد حاشیه نشین زمینه افزایش فقر و سایر آسیب های اجتماعی مانند تکدی گری را فراهم می کندرسول خضری شیوع  بابیان اینکه اول انقلاب جمعیت روستایی ۷۰ درصد بود اذعان می‌کند: متأسفانه در حال حاضر این رقم به ۳۰ درصد رسیده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی این مشکل را باید نشانه بی‌تدبیری و عدم یکپارچگی دستگاه‌های مسئول دانسته و ابراز می‌کند: متأسفانه برخی از متکدیان کودک و برخی دیگر زنان جوان بوده که ممکن است در پوشش تکدی گری به شیوع آسیب‌های دیگری نیز دامن زده شود بنابراین نیاز است شهرداری، وزارت کشور، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها به‌صورت یکپارچه و هماهنگ معضل تکدی گری را در پایتخت مدیریت کنند.

وی با اظهار نگرانی از افزایش تعداد متکدیان وارداتی از  کشورهای پاکستان، هندوستان و افغانستان اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی‌های غلط اقتصادی شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور را به دنبال داشته و در این رابطه مجلس، دولت و مردم هرکدام به‌نوعی مقصر هستند.

خضری بابیان اینکه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش اساسی در کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی داشته باشند از فعالیت باندهای تکدی گری در پایتخت انتقاد کرده و می افزاید: دولت باید متکدیانی که به صورت باندی و تیمی فعالیت می کنند را شناسایی و با آنها برخورد کند زیرا شناسایی باندها وظیفه مردم نبوده و از سویی ابزارهای لازم برای شناسایی  این افراد در اختیار دولت قرار دارد نه مردم.

نیازمندان نیازمند شناسایی

وی تأکید می‌کند: دولت باید متکدیانی که از سر نیاز تکدی گری می‌کنند را شناسایی و از آن‌ها حمایت کند و لذا اگر دولت با برنامه‌ریزی مناسب از توان و ظرفیت توانمندان برای رفع نیاز نیازمندان بهره ببرد به‌طورقطع کمتر از ۲ سال می‌توان چهره کشور را از این معضل  پاک کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه تعداد متکدیان وارداتی از کشورهای پاکستان، هندوستان و افغانستان رو به افزایش است عنوان می‌کند: متاسفانه عدم همکاری دستگاه های متولی باعث شده نه تنها معضل تکدی گری در کشور رفع نشود بلکه شاهد واردات متکدی به کشور و پایتخت باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تشکیل شورایی در سطح شهرستان ها و مراکز استان ها برای شناسایی افراد نیازمند اظهار می کند: متاسفانه در سیاست گذاری برای رفع آسیب ها یکپارچگی مناسبی دیده نمی شود این در حالی است که مدیریت یکپارچه شهری می تواند در تمامی زمینه ها موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.