ایلام-مرز مهران همه‌ساله هم‌زمان با فرارسیدن اربعین به دروازه عشاق تبدیل می‌شود و ایلامی‌ها با مهمان‌نوازی ویژه‌ای که مختص خودشان است از زائران حسینی پذیرایی می‌کنند.

لبیک«یا حسین» ایلامی‌ها برای پذیرایی از زائران

قدس: در ایلام هم‌زمان با اربعین حسینی هر خانه به بیت الحسین(ع) تبدیل می‌شود و مردم این شهر مرزی بادل و جان به استقبال زائرین حسین می‌روند و با پخش نذری و مواد غذایی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

ایلام سال‌هاست که قدمگاه زائران کوی دوست شده و مشتاقان و عاشقان حسینی دسته‌دسته قدم در خاک ایلام می‌گذارند تا برای زیارت قبر مطهر و منور شهید کربلا راهی کشور عراق شوند.

مردم ایلام همه‌ساله با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، نصب برنوشته‌های اسکان صلواتی، تهیه و توزیع غذای نذری، پارکینگ صلواتی، واکس صلواتی، ماساژ صلواتی و همه و همه آنچه یک فرد برای نشان دادن عشق و علاقه خود به میزبان و زائران امام حسین (ع) باید انجام دهد در این اشتیاق و شوق خدمتگزاری به زائران حسینی را به منصه ظهور می‌گذارند.

حرکت خودجوش

امسال هم در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی درحرکتی خودجوش مردم ایلام باری دیگر آستین همت را بالا زده و میهمانان تازه‌رسیده از راه را در منازل خود پذیرایی می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با اشاره به همت و عشق خدمت مردم ایلام به زائران حسینی به قدس می‌گوید: درحرکتی خودجوش و مردمی تعداد ۲۴۰ خانه در شهر ایلام آشپزخانه و محل طبخ غذای زائرین اربعین شده است.

حسین کلانتری  با اشاره به اینکه مردم ایلام همه پای‌کار هستند و به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند، اظهار می‌کند: البته کارشناسان حوزه بهداشت نیز بر روند تهیه غذا در این خانه‌ها نظارت می‌کنند.

برپایی ۲۰۰ موکب مردمی

سخنگوی مشارکت‌های مردمی استان ایلام نیز از استقرار ۲۰۰ موکب برای پذیرایی زائرین حسینی در استان ایلام خبر می‌دهد.

در ایلام هم‌زمان با اربعین حسینی هر خانه به بیت الحسین(ع) تبدیل می‌شود و مردم این شهر مرزی بادل و جان به استقبال زائرین حسین می‌روند و با پخش نذری و مواد غذایی از آن‌ها پذیرایی می‌کنندحجت‌الاسلام علی چراغی پور۲۰۰ با اشاره به اینکه در شهرستان مهران ۲۲ موکب امورات پذیرایی از زائرین را بر عهده‌دارند و پیش‌بینی لازم برای امکان پذیرایی در مواقع ضروری جهت حسینیه‌ها و مساجد ، تکایا و مکان‌های اضطراری و بحرانی اندیشیده شده است ادامه می‌دهد: تعداد  ۳ ایستگاه در ورودی‌های استان در میدان‌های ارغوان ، تونل دوقلو ، ورودی هفت‌چشمه راه‌اندازی شده است.
بنا بر گفته چراغی پور تعداد ۸۸موکب به‌صورت شبانه‌روزی آماده پذیرایی از زوار اباعبدالله الحسین در شهرستان ایلام هستند و  پذیرایی از زوار در سه وعده صبحانه – ناهار – شام و همچنین میان وعده مختلف انجام می‌شود.

سخنگوی کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین در استان ایلام عنوان می‌کند: با توجه به این‌که در شهر ایلام  بیشترین میزان تردد زوار از این مسیر است چند مجتمع ویژه خدمات‌رسانی در این راستا تدارک دیده‌شده است و همچنین در مواقعی که شرایط آب و هوایی نامناسبی داشته باشیم اسکان ضروری و تغذیه ضروری اندیشیده شده است.

چراغی پور در خصوص جمع‌آوری نذورات مردمی نیز بیان می‌کند: تعداد ۳۵ مسجد در نقاط مختلف شهر ایلام طبق برنامه‌ریزی انجام پذیرفته نسبت به جمع‌آوری نذورات مردمی اقدام می‌کنند.

حوزه‌های علمیه پذیرای زائران

درراستای پذیرایی از زائران حسینی همچنین حوزه‌های علمیه شهر ایلام نیز اعلام آمادگی کردند.

معاون حوزه علمیه ایلام در همین رابطه از آمادگی حوزه‌های علمیه شهرستان‌های مسیر تردد زائران اربعین حسینی در استان ایلام خبر داد و به قدس گفت: علاوه بر حوزه علمیه ولی‌عصر (عج) در شهر مهران که آمادگی کامل برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به روحانیون و طلاب زائر اربعین را دارد سایر حوزه‌ها ازجمله حوزه‌های علمیه امیرالمؤمنین (ع) ایوان و الهادی (ع) سرابله نیز آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام یونس گلی خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) را افتخاری بزرگ دانست و افزود: حوزه‌های علمیه امام محمدباقر (ع) دهلران، حجت‌ابن‌الحسن (عج) دره‌شهر و جوادالائمه (ع) آبدانان نیز با توجه به اینکه در مسیر تردد زائران اربعین قرار دارند نیز آمادگی کامل برای استقبال از زائران حسینی دارند.

گلی بابیان اینکه حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) شهر ایلام نیز برای استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی آمادگی کامل دارد، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت طلاب و روحانیون برای انجام کارهای فرهنگی و برپایی نماز جماعت در موکب‌ها نیز در برنامه لحاظ شده است.

وی به خدمت‌رسانی به زائران اربعین در یک هفته قبل و تا یک هفته بعد از اربعین اشاره کرد و ادامه داد: پذیرایی، اسکان و پارکینگ لازم برای طلاب و روحانیون زائر اربعین حسینی امسال در نظر گرفته‌شده است.

وی اذعان کرد: حوزه‌های علمیه ایوان و سرابله در مسیر زائران از سمت استان کرمانشاه، حوزه علمیه دهلران در مسیر زائران از سمت استان خوزستان و حوزه علمیه دره‌شهر و آبدانان در مسیر زائران از سمت استان لرستان آماده ارائه خدمت هستند.

هدیه الهی

استان ایلام که همواره در طول هشت سال دفاع مقدس نام و آوازه آن بر برای تمامی مردم ایران غرورآفرین بود در حال حاضر نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر بزرگ‌ترین اجتماع حسینی به افتخاری دیگر نائل شده است تا آنجا که امام‌جمعه ایلام خدمت به زوار حسینی را یک هدیه الهی برای مردم استان ایلام می‌داند و می‌گوید: آبروی استان ایلام درگرو همین استقبال و پذیرایی از زوار حسینی است.

 آیت‌الله محمد نقی لطفی می‌افزاید: امروز به برکت قرار گرفتن در مسیر تردد زوار حسینی، نام ایلام در بلندای تاریخ قرارگرفته و نام ایلام با اربعین حسینی عجین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.