۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: 579906

اهواز-در گذشته‌های نه‌چندان دور، در بین عشایر در مراسم و مجالس شادی، تیراندازی و «قیقاچ» یا همان تیراندازی بر روی اسب مرسوم بود.

رسمی که از کوه به شهر پا گذاشت

قدس: در این مراسم، گوسفندی یا نشانه‌ای در فاصله‌ای دور از جمعیت گذاشته می‌شد و شرکت‌کنندگان که عمدتاً از بزرگان قوم و یا شکارچیان زبده و آشنا با تیر و تفنگ بودند، به سمت آن شلیک می‌کردند.

در این مراسم علاوه بر تفنن و تفریح، هدف نمایش قدرت در مقابل طوایف و عشیره‌های مخالف بود.

اما چند سالی است که در سطح شهرها و به‌ویژه مرکز استان خوزستان تیراندازی در مجالس شادی و عروسی باب شده است. البته این بار به‌جای افراد زبده و آشنا با اسلحه، بیشتر نوجوانان بی‌ملاحظه و نابلد با تیراندازی بی‌محابا، جان مهمانان و مردم را به خطر می‌اندازند.

عواقب این کار سبب رخ دادن حوادث ناگوار در مراسم عروسی و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مهمانان شرکت‌کننده در این مجالس می‌شود که تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی، خود گواه این مدعاست.

مرور حوادث

رسم تیراندازی در مجالس عزا و عروسی در استان‌ خوزستان همراه به دلیل تلفات جانی در صدر اخبار قرار دارد.

هشتم فروردین‌ماه امسال تیراندازی در آیین عروسی در روستای چومه سیدعلوان از توابع شهرستان شادگان استان خوزستان، جان یک شهروند را گرفت و یک شهروند را نیز مصدوم کرد.

۱۶ مردادماه امسال و مقارن ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در یک مجلس عروسی در تالار جام جم ایذه برادر داماد در این مراسم اقدام به تیراندازی با اسلحه ساچمه‌ای کرد که به علت مسلط نبودن به کنترل اسلحه، ۱۰ نفر مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای این اسلحه قرارگرفته و زخمی شدند.

متأسفانه استان‌هایی هم چون بوشهر، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و زنجان همچنان گاهی اجرا و باعث بروز اتفاقات ناگواری شده و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شوند.

این رسم غلط مصیبت‌های بسیاری را موجب شده و عروسی‌های زیادی را به عزا تبدیل و غم عزاداری‌هایی را مضاعف کرده است. اگرچه این عمل، بارها توسط نیروهای انتظامی ممنوع اعلام‌شده، اما همچنان ادامه دارد.

رسمی که از کوه به شهر پا گذاشت

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان در این رابطه بیان می‌کند: این رسم درگذشته در روستاها اجرا می‌شد اما اکنون بیشتر در خیابان‌ها و سطح شهر دیده می‌شود.

سرهنگ علی قاسم پور بابیان این‌که رسم غلط تیراندازی در مراسم جشن و عزا نزد مردم بومی فلسفه خاصی دارد، ‌اظهار می‌کند: ‌حذف این رسم غلط تنها با اقدامات نیروی انتظامی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به تلفات بسیار زیاد ناشی از تیراندازی در مراسم در خوزستان تصریح می‌کند: افراد بسیار زیادی شامل مرد، زن و حتی کودک براثر تیراندازی در مراسم قوم یا قبیله خود کشته‌شده‌اند و طوایف زیادی به علت این رسم غلط تلفات داده‌اند. 

وی در خصوص اقدامات ناجا برای حذف رسم تیراندازی در مراسم جشن و عزا بیان می‌کند: ناجا در مناطق مختلف طرح‌های پاک‌سازی بسیاری را به‌منظور خلع سلاح اجرا کرد و همچنین اقدامات بسیار خوبی در این زمینه توسط مقامات قضایی انجام شد اما تا زمانی که افکار اقوامی که این رسم را دنبال می‌کنند، عوض نشود، این رسم غلط برچیده نخواهد شد.

قاسم پور با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی درزمینهٔ نادرست بودن رسم تیراندازی در مراسم عنوان می‌کند: این رسم مختص به یک منطقه یا قوم خاص نیست بلکه در قومیت‌های مختلف عرب، لر و بختیاری وجود دارد. ناجا حتی‌الامکان افرادی که در مراسم تیراندازی می‌کنند را در فرصت مناسب شناسایی و دستگیر می‌کند و در این زمینه با افراد مخل نظم برخورد خواهد کرد.

استفاده از سلاح جنگی ممنوع

سرهنگ علی حاتمی، رئیس پلیس امنیت استان خوزستان در فروردین ۱۳۹۶ گفته بود: استفاده از سلاح جنگی و شکاری ازنظر قانون جرم بوده و برای استفاده‌کنندگان مجازات خواهد داشت.

حاتمی با تأکید بر اینکه برخی رسوم غلط باعث استفاده از اسلحه در مراسم عروسی و عزا شده و بارها وقوع حوادث تلخ ازجمله قتل در این مراسم‌ها رخ‌داده است، اعلام کرده بود: هرگونه استفاده از سلاح شکاری در مراسم‌های جشن و عزا ممنوع بوده و با استفاده‌کنندگان برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس امنیت استان خوزستان همچنین تأکید کرده بود که استفاده غیرمجاز از سلاح‌های شکاری مجوز دار ممنوع است و اگر فردی از سلاح شکاری مجوز دار به‌صورت غیرقانونی استفاده کند، مجوز آن لغو می‌شود. 

حاتمی عنوان کرده بود که پلیس امنیت خوزستان به دارندگان سلاح‌های جنگی و شکاری هشدار می‌دهد که استفاده از این سلاح‌ها خلاف قانون بوده و با افرادی که از این نوع سلاح‌ها استفاده کنند، به‌شدت برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.